صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه افزایش یافت

صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه پس از دو ماه کاهش به دلیل نشتی خط لوله و وقفه در فعالیت، افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق اطلاعات رسیده از منابع صنعتی عراق، در پی برگشت تولید نفت این کشور به حالت پیشین پس از دو ماه کاهش، حجم صادرات این کشور در ماه ژوئیه افزایش یافت.

در بیست و یکمین روز ماه ژوئیه میانگین حجم صادرات عراق از بنادر جنوبی این کشور سه میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه در روز بوده که این میزان نسبت به سه میلیون و ١٨٠ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن افزایش را نشان می دهد.

حجم نفت تولیدی منطقه شمالی این کشور از ٥١٤ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن به ٥٥٠ هزار بشکه در روز درماه ژوئیه رسید.

این افزایش برخلاف مشکل نشتی خط لوله در قسمت جنوبی این کشور اتفاق افتاد که به گفته شرکتهای حمل و نقل و منابع تجاری منجر به توقف کوتاه بارگیری در دو پایانه صادراتی در جنوب عراق شد.

در ابتدای سال جاری میلادی حجم تولید این کالا ٦٠٠ هزار بشکه در روز بود که به دلیل مشکل نشتی و تصمیم دولت مرکزی در بغداد، تولید نفت حوزه کرکوک به طور موقت متوقف شد.

عراق در سال ٢٠١٥ میلادی بیشترین سهم را در افزایش تولید نفت اوپک داشت، اما تولید و صادرات نفت این کشور در سال جاری میلادی به دلیل نگهداری و تعمیر این تأسیسات کاهش یافت. مسئولان دولت عراق می گویند که این کاهش حجم صادرات به دلیل افزایش مصرف فصلی این کالا در این کشور بوده است.

یک منبع خبری دیگر علاوه بر ذکر این مطلب که در پی نشتی، بارگیری در این پایانه ها ١٢ روز به تأخیر افتاد گفت: ما معتقدیم که این کاهش حجم صادرات بسیار جزئی بوده و پایانه ها اکنون در تلاش برای جبران این تأخیر هستند.

بندرهای جنوبی عراق بیشترین حجم نفت عراق را تولید می کنند و بنادر شمالی این کشور نیز از طریق خط لوله مقادیر کمی نفت به ترکیه صادر می کند.

برخلاف وجود درگیریهای نظامیان دولت اسلامی (داعش) در سال گذشته و کاهش سرمایه گذاریهای شرکتهایی که در حوزه های جنوبی این کشورفعالیت می کردند، تولید روزانه نفت این کشور در این مقطع زمانی بیش از ٥٠٠ هزار بشکه افزایش یافت. مقامات دولت عراق پیش بینی می کنند که رشد تولید این کشور در سال ٢٠١٦ میلادی کندتر خواهد بود.

با توجه به لغو تحریمهای ایران، این کشور در بین اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت بیشترین رشد تولید را در سال جاری میلادی داشته است.

601/607

کد خبر: 663988

وب گردی

وب گردی