٢٥٠‌هزار ایرانی مبتلا  به هپاتیت سی هستند/90 درصد بیماران از ابتلای خود بی خبرند

تنها ٦٠‌هزار نفر از مبتلایان به هپاتیت سی شناسایی شده‌اند و ٩٠‌درصد بیماران از ابتلایشان بی‌خبرند تزریق مشترک، مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت سی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند بررسی‌های وزارت بهداشت حکایت از ابتلای ٢٥٠‌هزار ایرانی به بیماری هپاتیت C دارد. بیماری عفونی که کبد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اغلب هم علایمی ندارد؛ به‌طوری که براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ٩٠‌درصد بیماران از ابتلایشان به «هپاتیت C» بی‌خبرند.

روز پنجشنبه که سمینار تازه‌های هپاتیت C و تدوین پروتکل درمان آن در ایران برگزار شد، محمد مهدی گویا به‌عنوان رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره این بیماری توضیح‌های بیشتری داد و از برنامه وزارت بهداشت برای واکسینه کردن افراد زیر ٤٠‌سال در برابر بیماری هپاتیت B خبر داد. گویا با بیان این‌که دنیا می‌خواهد تا ‌سال ٢٠٣٠ به سمت حذف هپاتیت‌های ویروسی برود، گفت: «بر همین اساس برنامه‌ای ١٥ ساله تدوین شده تا از طریق آن بتوان بیماری‌هایی که از طریق تماس خونی یا جنسی انتقال می‌یابند را ریشه‌کن کنیم که ازجمله آنها هپاتیت B و C است.» او افزود: «ما از‌ سال ١٣٧٢ به بعد برنامه واکسیناسیون ویژه در کشور را برای هپاتیت B ایجاد کردیم و در ‌سال ٨٥، ٤ گروه سنی زیر ٧٢‌ سال را انتخاب کرده و برای هپاتیت B واکسینه کردیم، این در حالی است که هپاتیت C واکسنی برای پیشگیری ندارد اما یک روش درمانی خیلی مطمئن برای آن یافته‌اند و کسانی که تحت درمان قرار می‌گیرند بین ٣ تا ٦ ماه بهبودی کامل می‌یابند. حال این نشست برای این است که بتوانیم این امکان را در ایران هم ایجاد کنیم.»
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که اکنون بین ٢٠٠ تا ٢٥٠‌هزار مبتلا به هپاتیت C مزمن در کشور وجود دارد، ادامه داد: «متأسفانه تعداد زیادی از این مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند؛ به‌طوری که می‌توان گفت در ایران و دنیا بیش از ٩٠‌درصد از بیماری‌شان اطلاع ندارند.» گویا مهم‌ترین انتقال هپاتیت C را تزریق از سرنگ مشترک عنوان کرد: «البته هزینه‌های دارویی و درمانی این بیماری تا حدودی تحت پوشش بیمه قرار دارند. در عین حال ما درحال بحث با سازمان بیمه سلامت هستیم تا بتوانیم با بیمه‌ها برسر افزایش پوشش بیمه‌ای این بیماری به توافق برسیم. در حال حاضر یک دوره درمانی برای هر بیمار ٢‌میلیون تومان است؛ اما اگر این درمان تحت پوشش بیمه قرار گیرد، هزینه آن کمتر می‌شود.» او به درمان «هپاتیت B » هم اشاره کرد: «در حال حاضر داروی اصلی هپاتیت B در کشور موجود است، ما در برنامه حذف هپاتیت B تلاش می‌کنیم گروه‌های سنی دیگری را نیز واکسینه کنیم و هدف بعدی‌مان این است که افراد زیر ٤٠‌سال را در برابر هپاتیت B واکسینه کنیم.» به گفته او، در منطقه مدیترانه شرقی کشور مصر با بیش از ١٤‌درصد جمعیت مبتلا و پاکستان با ٤‌درصد جمعیت مبتلا در منطقه ما وجود دارند که برنامه‌های وسیعی را آغاز کرده‌اند.
ابتلا به هپاتیت C بیشتر در میان مردان و جوانان دیده می‌شود
به گزارش ایسنا، موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت کشور هم در این سمینار حضور داشت. او با بیان این‌که بیشتر مبتلایان به هپاتیت از میان جوانان و مردان هستند، گفت: «باید توجه کرد که هپاتیت C در ٩٨‌درصد موارد قابل درمان است.» او میزان ابتلا به این بیماری را در میان ایرانیان در مقایسه با کشورهای اطراف کمتر اعلام کرد و گفت: «خوشبختانه در جامعه ایرانی نسبت به کشورهای اطراف میزان ابتلا به هپاتیت کمتر بوده، به طوری که تنها حدود نیم‌درصد جمعیت مبتلا به این بیماری هستند.» او به آمار درمان مبتلایان به هپاتیت C هم اشاره کرد: «در‌ سال گذشته ٤٥٠٠ نفر مبتلا به هپاتیت C در کشور تحت درمان بودند که در‌ سال آینده این تعداد را به ٧٠٠٠ نفر و در‌ سال بعد از آن به ١٠‌هزار نفر افزایش می‌دهیم و تا جایی پیش می‌رویم که بتوانیم سالی ٢٠‌هزار مبتلا به هپاتیت را درمان کنیم.»
خالکوبی و حجامت غیربهداشتی دو عامل مهم ابتلا به هپاتیت C
رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم در این سمینار صحبت‌هایی کرد. او خالکوبی و حجامت را دو عامل مهم در ابتلا به هپاتیت C عنوان کرد. آمار این مسئول از تعداد مبتلایان به هپاتیت C نزدیک به هم است. او گفت: «١٩٠‌هزار نفر در کشور مبتلا به این نوع از هپاتیت هستند که از این تعداد حدود ٦٠ هزارنفر شناسایی شده‌اند.» او با بیان این‌که اکنون امکانات درمانی ما به این شکل است و تنها می‌توانیم ٦٠٠٠ نفر را درمان کنیم، تأکید کرد: «در صورت ادامه این وضع ممکن است شیوع این بیماری نیز ادامه یابد. برهمین اساس طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و برنامه‌ای که در وزارت بهداشت مطرح شده، برنامه‌ریزی می‌کنیم تا در ١٥‌سال آینده هپاتیت C را در ایران ریشه‌کن کنیم.»
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: «نحوه ریشه‌کن کردن این بیماری، به این صورت است که همه افرادی که حتی یک عامل خطر ابتلا به هپاتیت C در زندگی‌شان بوده دعوت کرده و اگر نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری در آنها دیده شود، آنها را درمان می‌کنیم.» ملک‌زاده اعتیاد تزریقی، خالکوبی، تصادف، دریافت خون و مشتقات خونی ابتلا به مبتلایان به هپاتیت C را ازجمله عوامل ابتلا به این بیماری عنوان کرد: «افرادی که با این موضوع مواجه بودند باید آزمایش دهند البته خوشبختانه درباره این بیماری یک درمان موثر داریم که با مصرف یک قرص به مدت سه ماه می‌توانند بیماری را درمان کنند و امیدواریم با این برنامه ٩٠‌درصد بیماری هپاتیت C را در کشور کاهش دهیم.»
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: «از آنجا که یک عامل مهم برای ابتلا، خالکوبی و حجامت است توصیه می‌کنیم با توجه به غیربهداشتی بودن این عمل، خالکوبی را انجام ندهند، چراکه عواملی مانند خالکوبی ریسک ابتلا به هپاتیت C را افزایش می‌دهد.»

105105

کد خبر: 664101

وب گردی

وب گردی