پایانه های نفتی لیبی دوباره فعال می شوند

محاصره پایانه های نفتی لیبی ظرف سه روز آتی برچیده می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز از بنغازی و لندن، سخنگوی گارد تاسیسات نفتی لیبی روز جمعه (اول مرداد ماه) گفت که این نیروها، محاصره پایانه های نفتی شرقی این کشور را ظرف سه روز آتی برطرف خواهند کرد، هر چند که ازسرگیری صادرات به وضع این بندرها نیز بستگی خواهد داشت.

این نیروها که وظیفه حفاظت از پایانه ها و میدانهای نفتی لیبی را به عهده دارد، از چند ماه پیش از فعالیت پایانه های راس لانوف، السیدر و زیتونه جلوگیری کرده و وعده های آن در سال جاری برای بازگشایی آنها محقق نشده است.

حتی اگر این بندرها و پایانه ها بازگشایی شود، به علت آسیب ها و ادامه پیچیدگی های سیاسی، معلوم نیست که چه مقدار نفت تولید و به آنها سرازیر خواهد شد.

منازعات کارگری، درگیری های سیاسی و تهدیدهای امنیتی، موجب اختلال در تولید نفت لیبی در سه سال گذشته شده، به گونه ای که تولید این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به کمتر از یک چهام از حدود یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز سال ٢٠١١، پیش از قیام منجر به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور لیبی رسیده است.

کل ظرفیت بالقوه بندرهای راس لانوف و السیدر که بزرگ ترین پایانه های صادراتی نفت لیبی هستند و در درگیری ها آسیب دیده اند، ٦٠٠ هزار بشکه در روز است.

به گفته یک منبع آگاه در صنعت نفت لیبی، رسیدن این دو پایانه به حداکثر ظرفیت ١٠٠ هزار بشکه در روز، به علت وارد شدن خسارت زیاد به این دو پایانه و برخی میدان های بالادستی که خوراک آنها را تامین می کند، پنج هفته طول خواهد کشید.

این منبع افزود: صادرات ابتدایی نفت به پالایشگاه زاویه با ظرفیت ١٢٠ هزار بشکه در روز منتقل خواهد شد زیرا به علت دریافت نکردن خوراک نفت خام با نیمی از ظرفیت واقعی خود کار کرده است.

607/602

کد خبر: 664216

وب گردی

وب گردی