حرکتی مردمی برای تبدیل تهران به شهر بدون گرسنه/ تشکلی که غذاهای اضافی را میان نیازمندان توزیع می کند

«تهران را یک شهر بدون گرسنه می‌خواهیم» همه کارشان با همین یک شعار شروع شد. در یکی از روزهای اردیبهشت ماه سال 94 با یک وانت نه چندان قدیمی روبراه...، کار را آغار کردند اما چند ماه که گذشت، کارشان روی غلطک افتاد، حالا خیلی‌ها از شمال شهر و جنوب شهر می‌دانستند اگر غذای مراسمشان دست نخورده باقی ماند یا نه حتی اگر میهمان دعوت کرده‌اند و یکی- دو پرس بیشتر از شام مفصلی که ترتیب داده بودند، اضافه مانده، باید به جایی شبیه همین جا زنگ بزنند. جایی به نام فراخوان «تهران شهر بدون گرسنه».

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایران برای همین یکسال که از کارشان گذشت، زمزمه‌ها برای خرید وانت دوم آغاز شد، دست ها اما همچنان خالی بود، تا روزی که کمک‌های مردمی به دادشان رسید تا قدم‌ها برای یک کار بزرگ تر، محکم‌تر از قبل برداشته شود. حالا تعداد غذاهای برگشتی، گاهی در یک شب خاص مثل نوزدهم ماه رمضان به 4 هزار پرس هم می‌رسد و خیلی‌ها بدون آنکه غذایی روی دستشان مانده باشد، نیت می‌کنند تا در یک روز خاص، طعم گرسنگی را از چهره پر فلاکت این شهر پاک کنند، مثل همان مرد خیر میانسالی که همین چند روز پیش 300 پرس غذا نیت کرد تا کودکان کار و خیابان میهمان سفره‌اش شوند.

یک روز نگذشت، همان چه نیت کرده بود انجام شد، کودکان بی‌بضاعت محله «فیروز بهرام» از کوره پزخانه‌های جنوب تهران، پای سفره‌ای نشستند که مدت ها رؤیای کودکی‌شان بود.حسین شیخ، مدیر این طرح یا همان به اصطلاح فراخوان است که هدفش زدودن چهره گرسنگی از این شهر است. او حالا از 9 نقطه‌ای حرف می‌زند که قرار است تعداد زیادی از بی‌خانمان‌ها و گرسنگان این شهر را با دستکم یک پرس غذا سیر کند. بزرگراه «نواب شمال»، «شهید محلاتی»، «میدان هفتم تیر»، «بزرگراه تندگویان»، «خیابان آفریقا»، «جنت آباد شمالی»، «خیابان پیروزی»، خیابان «هلال احمر» و «چهاراه مولوی» همان 9 نقطه‌ای هستند که مردم می‌توانند با مراجعه به آنها، غذاهای برگشتی‌شان را اهدا کنند.

این طرح البته رقبایی هم داشت، رقبایی از جنس سازمان‌های خدماتی، شبیه طرحی به نام «یک لقمه مهربانی» شهرداری، اما هیچ کدام از آنها آنچنان که باید موفق نبود. شیخ می‌گوید:«مردم می‌توانند حتی یک پرس غذای اضافی‌شان را هم اهدا کنند، اما اگر غذاهایشان بیشتر از 40 پرس بود، این فراخوان «تهران شهر بدون گرسنه است» که پایش به خانه‌های آنها باز می‌شود.» اولویت البته با مراکز درمانی- اقامتی و افراد بی‌خانمان و کارتن خواب ها و سپس خیریه‌های محلی است. مثل درمانگاه خیریه «اباصالح المهدی» در نزدیکی‌های «دروازه غار» که حالا به یکی از مراکز ثابت این فراخوان تبدیل شده....
«غذاها کاملاً دست نخورده است» شیخ روی این جمله تأکید ویژه‌ای دارد. اما میوه و شیرینی هم هرچقدر باقی بماند می‌تواند به این فراخوان تحویل داده شود. «دهه اول ماه رمضان حدود 400 کیلو شیرینی و 170 کیلو میوه به ما اهدا شد که ما هم بین گروه‌های هدف توزیع کردیم، البته فعالیت ما به همین جا ختم نمی‌شود، ما ارزاق خشک مثل گندم و برنج هم جمع‌آوری می‌کنیم و برای روستاهای فقیرنشین اطراف تهران مثل پیشوا می‌بریم، شاید باورتان نشود، اما بیشتر مردم این منطقه دچار سوءتغذیه هستند. ما حتی از پول فطریه و کفاره هم برای خانواده‌های نیازمند، ارزاق تهیه می‌کنیم.»

نکته جالب توجه اما اینجاست که بیشتر طرف حساب‌ها با این فراخوان بر خلاف تصور ما، نه رستوران ها و هتل ها و تالارها که دانشگاه‌ها هستند. دانشگاه‌هایی همچون شریف، علوم پزشکی تهران و امیر کبیر که غذاهای باقی مانده را به این فراخوان بی‌هیچ منتی اهدا می‌کنند. شما هم می‌توانید با یک تماس ساده با شماره تلفن 55739956 به فراخوان «تهران شهر بدون گرسنه» بپیوندید.

105105

کد خبر: 664229

وب گردی

وب گردی