واکسیناسیون 350 هزار زندانی علیه هپاتیت

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از برنامه حذف هپاتیت‌های ویروسی که از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده انتقال پیدا می‌کند طی 15 سال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، دکتر محمد مهدی گویا گفت: به منظور حذف هپاتیت‌های ویروسی که از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده انتقال پیدا می‌کنند، یک برنامه 15 ساله در دست تهیه است تا بر اساس آن بتوانیم به حدف دو بیماری هپاتیت بی و سی دست یابیم. بر همین اساس استراتژی‌های حساب شده‌ای را برای این منظور در نظر گرفته‌ایم که به طور کلی اگر بخواهیم به آنها اشاره کنیم اهداف برنامه شامل پنج استراتژی مهم است.

او با بیان اینکه این استراتژی‌ها ظرف روزهای آتی در کمیته کشوری که به همین منظور تشکیل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و نهایی‌سازی می‌شوند، افزود: واکسیناسیون نوزادان و شیرخواران در بدو تولد، غربالگری زنان باردار در دوران بارداری، واکسیناسیون بالغان و گروه‌هایی که تاکنون واکسینه نشده‌اند، درمان زود هنگام هپاتیت مزمن، غربالگری گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند، از جمله این استراتیی‌ها است.

گویا گفت: تاکنون جمعیت متولد 1368 به بعد در کشور به صورت سیستماتیک در سراسر کشور علیه هپاتیت بی واکسینه شده‌اند. بخش قابل توجهی از کسانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، مانند کادر بهداشتی و درمانی و زندانیان نیز واکسینه شده‌اند.

واکسیناسیون 350 هزار زندانی علیه هپاتیت

او با بیان اینکه واکسیناسیون افراد در معرض خطر همچنان ادامه می یابد، افزود: سال قبل با هماهنگی سازمان زندان‌ها 350 هزار زندانی موقت، کوتاه مدت، درازمدت، موجودی، خروجی و ورودی علیه هپاتیت B واکسینه شدند که این یک دستاورد بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و در سال جاری هم این روند ادامه خواهد یافت.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر از کاهش شیوع بیماری هپاتیت B در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر میزان شیوع این بیماری به 1.2 رسیده است که خیلی دستاورد مهمی است.

گویا با اشاره به این که انتظار داریم در پایان سال 2030 به اهداف تعیین شده در خصوص حذف هپاتیت برسیم، افزود: برنامه بعدی درمان هپاتیت های B و C است. بنابراین انتظار داریم که با اطلاع‌رسانی بتوانیم به بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن B و C دسترسی پیدا کنیم و با مشاوره و انجام آزمایش‌های تشخیصی آنها را تحت درمان قرار دهیم.

او ادامه داد: سازمان بیمه سلامت هم قرار است داروهای جدید هپاتیت C را در دستور کار پوششی خود قرار دهد که امیدواریم پذیرفته شود و این داروها در سیستم بیمه‌ای کشور قرار گیرد تا ما بتوانیم امکانات درمانی بیشتری در کشور فراهم کنیم.

گویا همچنین گفت: هپاتیت یک بیماری است که در صورت مزمن شدن با عوارض فراوانی روبروست و فرد مبتلا را دچار نارسایی کبدی و سیروز می‌کند و حتی ممکن است فرد به سرطان کبد مبتلا شود. حال همه هدف ما جلوگیری از این اتفاقات است.

20106

کد خبر: 664238

وب گردی

وب گردی