داروی سوفیرا توسط متخصصان داخلی تولید شد/خیز بلند ایران برای ریشه‌کن کردن هپاتیت C تا سال 1410

داروی بیماری هپاتیت C، به دست متخصصان داخلی، تولید شد. این دارو که به شکل قرص خوراکی و از سوی داروسازی دکتر عبیدی تولید شده، با نام تجاری «سوفیرا» از شهریور ماه وارد بازار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز داروسازی دکتر عبیدی، روز پنجشنبه 30 تیرماه 1395، طی مراسمی در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور پزشکان و اصحاب رسانه‌، از داروی سوفوسبوویر (Sofosbuvir) با نام تجاری سوفیرا رونمایی کرد. داروسازی دکتر عبیدی با در نظر گرفتن نگاهی کلان و بلند مدت به مقوله سلامت، دست به تولید این دارو زده است. سوفیرا که محور اصلی درمان مبتلایان به هر چهار ژنوتیپ بیماری هپاتیت C طی یک دوره درمانی سه تا شش ماهه است، نقش مهمی در پیشگیری از بازگشت بیماری، عوارض و یا انتقال آن به فرد دیگر دارد و می‌تواند طی 20 تا 30 سال به ریشه‌کن شدن این بیماری در ایران منجر شود. دستاوردی که هدف نهایی از تولید این محصول، به شمار می‌رود.

در مراسم رونمایی از داروی سوفیرا، همچنین تعدادی از چهره‌های مطرح حوزه سلامت و درمان داخلی و خارجی نیز، حضور داشتند. از جمله این افراد می‌توان به پروفسور ماسیمو کلمبو، رییس بخش هپاتیت‌شناسی بیمارستان دانشگاه پلی‌کلینیک میلان و دکتر سید موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران، اشاره کرد. در این مراسم دو جلسه تخصصی با عنوان «تازه‌های درمان هپاتیت C ژنوتیپ 1 و 3» از سوی پروفسور کلمبو برگزار و همچنین از داروی «فویکورا» به عنوان داروی بعدی در سبد محصولی داروسازی دکتر عبیدی برای درمان هپاتیت C، نام برده شد.

در ادامه مراسم معرفی داروی سوفیرا، سید موید علویان، با بیان خاطراتی به ذکر مشکلات درمان هپاتیت C در گذشته پرداخت و گفت: «ابتدای کار و پس از تشخیص بیماری هپاتیت C در ایران، داروی آن را از کشورهای مختلفی دریافت می‌کردیم. اما بعد از تحریم‌ها و مشکلاتی که پیش آمد، خودمان داروی آن را تولید کردیم که اثربخشی آن نهایتا 35 درصد بود. تا اینکه سوفوسبوویر از جعبه بیرون آمد که جایگاه بسیار خوبی دارد و پایه درمان ما را تشکیل می‌دهد.»

او با اشاره به اینکه در تشخیص و درمان این بیماری در منطقه در جایگاه اول هستیم، گفت: «اثربخشی دارویی که به‌تازگی تولید شده است، بالای 90 درصد است. اما ما به دنبال درمان 98 درصدی هستیم تا بتوانیم به تعهدمان به مردم، وزارت بهداشت، بیمه‌ها و سازمان بهداشت جهانی عمل کنیم و تا سال 1410، این بیماری را در ایران ریشه‌کن کنیم. در این راستا، سال گذشته 4500 نفر را درمان کردیم، امسال 7 هزار،‌ سال آینده 10 هزار و دو سال بعد، 20 هزار نفر را درمان خواهیم کرد.»

لازم به ذکر است که شرکت داروسازی دکترعبیدی که در آستانه 70 سالگی قرار دارد همچنین روز جمعه، یکم مردادماه، در همایش یک روزه «تازه‌های هپاتیت C» که توسط شبکه هپاتیت ایران برگزار شد، به عنوان حامی اصلی مراسم حضور داشت. در حاشیه این همایش که با برگزاری پنج پنل تخصصی همراه بود، نمایشگاهی از آخرین محصولات دارویی برپا شد که طی آن، داروی سوفیرا نیز به شرکت‌کنندگان در همایش، معرفی شد.

105105

کد خبر: 664395

وب گردی

وب گردی