سیدمهدی طباطبایی: عده ای از کلمه "انقلابی عمل کردن" تخریب دولت را فهمیده اند!/ هوچی گران نمی خواهند روحانی رای بیاورد

عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید:بعید میدانم گروه ها و تشکل های اصولگرا در انتخابات سال آینده اقبالی به احمدی نژاد نشان بدهند.

ایسکانیوز- عبداله احمدی: موضوع فیش های حقوقی یک نوع فریب بود که مردم به مسئولین بدبین بشوند/اصولگرایانی که احمدی نژاد به آن‌ها بی احترامی کرد، می خواهند به او رای دهند؟!/ اصولگرایان حاضر نیستند احمدی نژاد را بپذیرند،روز اول هم نمی پذیرفتند، چگونه این طورشد، من واقعا متحیرم/ به کسانی که می گویند برجام دستاورد نداشته می گویم که چه چیزی نداشته و شما چه می خواستید؟/اگر از برجام می خواستند روادید برداشته شود که بعضی از آقایان بدون ویزا بروند آمریکا خوش بگذرانند، بله این نشده است!/از روسای جمهور قبل در حال حاضر تنها رهبر انقلاب و آقای هاشمی مانده اند تحت عناوین مختلف از رده خارج شده اند و تصویرشان ممنوع شد پس نخواسته اند از آن ها استفاده شود/ دولت باید از همان سال اول خیلی از خرابی هایی که بوده را برملا می کرد.

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی، روحانی اصولگرا و استاد اخلاقی است که هر از گاهی صحبت ها و اظهار نظرهایش تبدیل به "تیتریک" رسانه ها می شود و معروف به رک گویی است.

زمانی که از مشکلات کشور صحبت می کند به این نکته اشاره دارد که "اگر نگویم دلم می سوزد". او این بار در یکی از روزهای گرم و انتهایی تیرماه (پنج شنبه) در دفتر کار خود میزبان ما بود که حاصل این همنشینی یک ساعته و هم کلامی گرم و صمیمانه گفت و گویی شد که در ادامه می خوانید. این روحانی اصولگرا در ادامه گفت و گوی تفصیلی خود با «ایسکانیوز» نقبی نیز به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 زده و خاطرنشان کرد: نخبگان جامعه دوباره به حسن روحانی رای خواهند داد وبعید می دانم اصولگرایان اقبالی به احمدی نژاد نشان بدهند.

متن کامل این گفت و گو را در زیر بخوانید:

فیش های حقوقی نامتعارف تقریبا دو ماه است که دولت را درگیر کرده است و واکنش هایی را نیز در پی داشته است و در این مدت،عده ای عزل شده اند و با عده ای برخورد شده است، ارزیابی شما از اقدامات دولت برای مبارزه با این پدیده و همچنین فساد اداری چیست؟

البته این را باید بگویم که بیشتر بحث های من اخلاقی است و اگر درباره مسائل سیاسی هم صحبت می کنم باید همراه با بیان مباحث اخلاقی باشد.نکته اول که بسیار برای من اهمیت دارد این است که یک اشتباه بزرگ ممکن است از اول کوچک باشد ولی بعد بزرگ شود. گاهی ممکن است به این اشتباه خطا بگوییم و گاهی ممکن است بگوییم غفلت و به مناسبت های زمانی و مکانی، لغات آن عوض می شود اما اجمالا نکته بسیار مهم این است که انسان نتواند موضوعی را برای جامعه به گونه ای مطرح کند که از آن کلام اشتباه بحران رخ ندهد و اگر رخ بدهد، جمع کردن آن دشوار است.

از مواردی که می خواهم از مرحوم امام(ره) یاد کنم این است که امام همیشه سعی می کردند کلاماتی کوتاه استفاده کنند ولی در عین حال برای فهم مردم روان باشد. این الطاف خدا بود و البته الان هم هست که رهبر انقلاب الحمدالله موفق و موید هستند.

بحث من ، کلام است. بعضی از کلمات وقتی گفته می شوند اما درست تشریح نمی شود یا در وقت گفتن از آن برداشت درستی نمی شود، مشکل بوجود می آورد.

ببینید مثلا الان بحث روز ، کلمه "انقلابی عمل کردن" است، انقلابی همان است که خودمان هم قبل از پیروزی انقلاب به هم می گفتیم و کارهایی می کردیم که جنبه تحرک مردم بر علیه حکومت داشت.

اگر بخواهم وارد شعارها بشوم، باید بگویم که اوایل انقلاب چه شد و چه کردیم؟ شاید خیلی ها ندانند این را باید یاد آوری کنم.در تجمع مردم در میدان آزادی، تفکرات مختلف حضور داشتند و تعداد زیادی علم و پرچم بود و عکس های مختلفی از سیاسیونی و حتی اشخاصی که در انقلاب دینی، چندان نقشی نداشتند اعم از مارکسیست ها و غیر دینی ها هم حضور داشتند که شعارهای خودشان را می دادند.

یک حرکت انقلابی، توسط چند نفر از روحانیون انجام شد که شعار به یکباره از همان بلندگوی آنجا کاملا تغییر کرد و آن شعار این بود که «حزب، فقط حزب الله، رهبر فقط روح الله» این کلمه، چنان اثر کرد که آنها مانده بودند چگونه جواب بدهند.آن شعار و حرکت آن لحظه را آن ها هم پذیرفتند چون گفتند اینها بهترین گروه برای اینکه بتوانیم دولت شاه را از جا بکنیم. پس این یک نوع انقلابی بود.

اخیرا چون کلمه انقلاب مطرح شده است،خیلی ها از انقلاب تخریب فهمیده اند و فکر می کنند دولت را تخریب می کنند اما نمی دانند که تنها دولت مطرح نیست بلکه با این کار به حکومت ضربه می زنند.این که حکومت ضربه بخورد من خیلی دلم می سوزد.

یک شعاری که ما اول داشتیم و برای تخریب و تقابل حکومت شاه به کار می رفت، روشنگری موضوعات برای فقرا علیه اغنیاء بود و استفاده ما از کلمه هایی همچون پابرهنه‌ها، زاغه نشینان،مستمندان و مستضعفین بود که آن زمان به کار می بردیم اما امروز هم همین کلمات را عده ای به عنوان انقلاب به کار می برند که این جای فکر و اندیشه دارد . ما آن روز می خواستیم قدرت را از بین ببریم و اساسا تخریک کنیم ، امروز با این کارها مگر می خواهیم حکومت را از بین ببریم؟! هیچ می دانید که نتیجه تحریک فقرا چه خواهد شد؟ وقتی شما می گوئید فیش حقوقی فلان مبلغ و فلان مبلغ، کسی که نداردبا خودش می گوید پس من چه دارم؟ این تحریک است.بینید برخورد با این موضوع با مدل بیان کردن این موضوع دو بحث جدا گانه هست. من از کودکی در زمان مرحوم آیت الله بروجردی در مشهد بودم و می دیدم که دقیقا توده ای ها دستمایه آنها همین بود که متاسفانه الان از سوی عده ای بیان می شود.

نکته دیگر اینکه امام همواره تاکید داشت که باید از مسائل فرعی به مسائل اصلی برگردیم و درواقع حرکت از فرع به اصل کار امام بود.همان زمان مخالفین می خواستند، سرمایه داران بزرگ در امان باشند و می رفتند سر ثروت های کوچک که الان همین طوری شده است.

من 8 سال در مجلس در کمیسیون پاسخ به سئوالات بودم. یک کمیسیونی بود در مجلس که الان جمع شده است، پاسخ به سوالات بود. یعنی نماینده اشکال می گرفت، وزیر می آمد جواب می داد. آنقدر ما آقایان را به کمیسیون آوردیم که پاسخ بدهند بودجه کجا کشور در چه اموری هزینه شده است.

در اصل 49 قانون اساسی آمده است که « دولت موظف است ثروت های ناشی از ربا ، غصب ، رشوه ، اختلاس ، سرقت ، قمار ، سو استفاده از موقوفات ، سو استفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی ، فروش زمین های موات و مباحات اصلی ، دائر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت المال بدهد». این ها را باید دولت باید بگیرد. ما پول را از این ها باید بگیرم. من نمی خواهم جسارت کنم به خیلی ها اما آنچه که می شناسم را می گویم. کسی که یک ریال پول نمی توانست درآمد داشته باشد اما چون در جمهوری اسلامی پستی گرفته است، از آن پست چقدر پول به دست آورده است؟ ما چرا دنبال این پول ها نمی رویم؟ برویم دنبال این ها، خیلی از کارها درست می شود.

ما می گوییم این پول اضافی کجاست؟ آن ها را پیدا کنید. مقاطعه کارها کجا هستند. آیا به همان اندازه ای که پول گرفته اند کار کرده اند،دولت مکلف است رشوه هایی که گرفته اند را پیدا کند چه رشوه هایی که شبانه گرفتند و ماشین ها و خانه های آنچنانی ساختند. این ها را باید پیدا کند. محاکمه کنند بر خورد کنند اما مطرح کردن جار و جنجال به پا کردن و شلوغ کردن و ... این امکان را برای پیگیری می دهد؟

باورکنیم که این موضوع فیش های حقوقی یک نوع فریب بود که هم مردم به مسئولین بدبین بشوند که حقوق اضافی گرفته اند. هم از آن هایی که باید پول بگیرند، منحرف و منصرف بشوند. این کلمه انقلابی امروز به معنای تخریب نیست. بلکه یعنی بهتر عمل کردن و این تفهیم نشود سخت است و الان در بعضی از موارد مثل پرداختن به این فیش های حقوقی مشکل بوجود امده است.البته فکر نکنید من می خواهم دفاع کنم. نه کار بدی کرده اند کسانی که این حقوق های نجومی را گرفته اند.محکوم است اما این محکومیت نباید ما را از اصل منحرف کند. البته در نظام خلقت و اخلاق هم وجود دارد و آن این است این است که کاری نکنیم که شیطان ما را از مسیر صحیح منحرف کند.این شیطنت است که مردم را بپیچانیم و ذهن آن ها را از مسائل اصلی منحرف کنیم.

من رییس دادگاهی بودم. بحث این بود که این بلیط های هواپیما چگونه فروخته می شود که هیچ وقت بلیط نیست.این بازار سیاه بلیط کجاست. گروهی رفته بودند برای تحقیق اما این ها به جای اینکه بیایند بگویند وضعیت بلیط چطور شده است، مسائل دیگری را مطرح کردند (مسایل منکراتی)که ربطی به موضوعی که ما دنبال آن بودیم نداشت.بعد فهمیدم آن هایی که زیرک بودند و در این قضیه دخیل بودند به بازرسان آدرس غلط داده بودند که بازار سیاه بلیط فروشی لو نرود. این انحراف از موضوع اصلی است

اخیرا ما نسبت به طلاق و ازدواج یک بحثی کردیم که خیلی هم دلم سوخت. یکباره ذهن ها را به جای دیگری بردند و از موضوع اصلی منحرف کردند. ما می گوییم برای کم شدن مشکلاتی همچون بدحجابی و ناهنجاری های اخلاقی راه حلش این است که زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنیم و گشت ارشاد و تذکر زمانی جواب می دهد که ما ابتدا کار زیر بنایی انجام دهیم.ما می گوییم آن هایی که از بدحجابی نگرانند همه پول بگذارید و این دختر و پسرها را عروس و داماد کنید حداقل دور و بر خودشان و به آن ها شغل بدهید بعد می بینید که آمار فساد هم کاهش پیدا می کند و ما دیگر لازم نیست هزینه کنیم و برای آن ها نگهبان بگذاریم. چون وقتی ازدواج کنند، دختر می شود نگهبان شوهر و شوهر می شود نگهبان همسرش.

نکته دیگری که باید توجه داشته باشیم این است که اختلاف نظرها، امروز نباید تبدیل به جنگ و اختلاف داخلی شود؛ اختلاف فکری باید حل شود اما نباید منجر به اختلافات داخلی شود چون کشور نیاز به آرامش دارد.

دولت زمانی که موضوع فیش های حقوقی نامتعارف مطرح شد ابتدا آن را مربوط به دولت گذشته عنوان کرد اما بعد عذر خواهی کرد و با آن برخورد کرد، به نظر شما برخورد دولت با این موضوع درست و اصولی بود؟

من عقیده ام این است،و در مصاحبه های قبلی هم گفته ام، آنچه که مربوط به گذشته است، دولت جدید همان اول روی کار آمدنش باید این ها را اعلام کند، اعلام نکرده یا خواسته مسامحه کند تا شاید با مهربانی برطرف شود اما اگر همان ابتدا اعلام می کرد این مشکلات بوجود نمی آمد.

شما ببینید،آقای احمدی نژاد دقیقا چرا سازمان برنامه وبودجه را منحل کرد؟ اهل فنش بیایید و بررسی کند .ما در بیمه پول های زیادی داشتیم اما چگونه این پول ها گم شد؟ این ها را دولت نگفته حالا این مشکلات روی هم جمع شده است و از حالا به بعد هر چه دولت دیرتر بگوید، جامعه هم دیگر نمی پذیرد، چون امسال سال چهارم است و باید همان سال اول خیلی از این خرابی هایی که بوده را بگویند البته اگر بوده وهر چه بوده است، من نمی دانم چون وظیفه ندارم آنچه نمی دانم بگویم و آن مقدار که اطلاع دارم و در جراید آمده است را می گویم. دولت اول این ها را برملا نکرد،البته شاید مصلحت نظام هم در مطرح کردن میدانستند،. خیلی چیزهای دیگرهم از گذشته بوده است، هر چه بوده را باید به مردم بگویند.

نکته دیگر در این موضوع این است که ما ضایعات هر دولتی را از خیانتی که در آن دولت شده است نباید جدا کنیم. به عنوان مثال ماشینی که باید فلان آقا سوار شود، یک نفر دیگر سوار می شود این می شود خیانت، اما آتش زدن ماشین می شود ضایعه چون با آتش زدن آن ماشین، هیچ کدام از آن ها نمی توانند سوار شوند. بالاخره در کشور در گذشته این کارها شده است.ضایعات شده است و حالا چیزی که هدر شده را می خواهیم چه کار کنیم؟ ما بسیاری از مسائل یارانه های مان هدر شده بوده است. نمی گوئیم همه اش این طور بود اما هدر شده زیاد داریم. یعنی پول جایی به کار رفته که ضرورت نداشته است.به نظر می رسد بودجه دولت هر چه که هست به اندازه حقوق کارمندان بیشتر نیست. یعنی عمران و آبادی ها از جای دیگر باید خرج شود. حالا چه کار آن موقع کردند(در دولت گذشته) نمی دانم.

نکته ای که مهم است و ما نباید از آن غافل شویم این است که بدانیم اتکاء امام به مردم و قدرت آن ها بود. ما الان غافل از مردم می شویم و آن ها را ناخواسته تحریک می کنیم که این تحریک غلط است. مثلا وقتی می گوییم عدالت اجتماعی،قسمتی از عدالت اجتماعی در تقسیم این پول هایی است که در اختیار دولت قرار دارد. حالا هم من معتقدم که باید به دولت فرصت داد تا بتواند به عنوان عدالت اجتماعی تقسیم ثروت کند و کارهایی که زیربنایی و عمرانی است انجام دهد و خیلی منابع ر معطل یا ضایع نکند.

دوباره تاکید می کنم که وحدت جامعه را نباید تبدیل به تفرقه کنیم، چون اگر وحدت جامعه حفظ نشود. ما خطرات و دشمن زیاد داریم. کشور مثل بدن است، اگر بدن سالم باشد هر میکروبی از هر جایی که وارد شود، خود به خود نابود می شود اما اگر بیمار باشد، انواع میکروب ها وارد بدن می شوند.اگر کشور هم بیمار اختلاف بشود، آسیب می بیند؛ از بیرون و داخل گروه‌های زیادی خطر تخریب نظام را دارند اما باید نظام را حفظ کرد و حفظ نظام نیز به حفظ رهبری است و نباید اینگونه باشد که بعضی از فرمایشات رهبری به نفع خود سوء استفاده کنند و حرف های دیگری بزنند و به نظام لطمه بزنند.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 96، بعضی از منتقدین دولت این موضوع را مطرح می کنند که دولت آقای روحانی اولین دولت یک دوره ای خواهد بود و آقای روحانی دیگر نمی تواند رای بیارود، شما چقدر این فرضیه را درست می دانید؟

این را من یک شعار انحرافی می دانم که از الان دارند مطرح می کنند که می خواهند به نتیجه دیگری برسند.اولا که اشکال بزرگ ما در کشور این است که ما از زمانی که رئیس جمهور شخص مقام معظم رهبری بودند، به این طرف باید حساب کنیم که از تجربه کدامیک از روسایی جمهور گذشته استفاده شده است. از آن ها در حال حاضر تنها رهبر انقلاب و آقای هاشمی مانده اند و بقیه نمانده اند و تحت عناوین مختلف از رده خارج شده اند و تصویرشان ممنوع شد پس نخواسته اند از آن ها استفاده شود.

در حالی که ما می گوییم هر رئیس جمهوری تجربه ای دارد و حالا 4 سال بعد باید تجربه ای که بدست آورده را به کار بگیرد و این سخت است که بگوییم 4 ساله شود.ضمن اینکه 8 سال هم برای کسی که خوب کار کند، کم است. باید دوباره بتواند کاندیدا شود که البته قانون مواردی در نظر دارداما این تجربه حیف است که از بین برود.

به نظر بنده دولت یازدهم تا به امروز خوب کار کرده است و اقداماتش زیربنایی بوده است و احساسی کار نشده است. هرچند که ممکن است خیلی ها نپسندند. چون یک مشکلی که داریم هوچی گران جامعه هستند یعنی کسانی که احساسات شان برعقل شان غالب است و ممکن است به ایشان رای ندهند و این از شعارهایی که می دهند مشخص می شود چون هوچی گران نمی توانند این نکته را بفهند که زیر بناچیست آن ها می گویند دولت باید پول بدهد تا ما بخوریم! اما نخبگان این گونه نیستند و نخبگان جامعه قطعا به آقای روحانی رای خواهند داد و من شکی در این مسئله ندارم و امیدوارم که مردم هوشیارانه و متفکرانه و بدون توجه به هیاهوهای تند کارخود را با پختگی و درستی انجام بدهند.

با توجه به تجربه انتخابات سال 92، آیا در انتخابات 96 اصولگرایان به وحدت می رسند و یک نامزد معرفی خواهند کرد؟

من معتقدم که آقای روحانی خودش جزء اصولگراهاست. ایشان را به اصلاح طلبان نسبت می دهند. اما اصولگراها چه کسانی هستند؟ اگر بخواهیم فقط دو نفر را که در جریان اصولگرایی مشهور هستند را اصولگرا بدانیم که هیچ یک از آن ها در انتخابات دوره قبل رای نیاوردند. پس فقط آن ها نیستند. دیگران هم هستند.اما اصولگرا کسانی هستند که معنی انقلاب را بفهمند و خوب درک کنند. به این فرد مردم رای می دهند. حالا می خواهد اسم آن هر چه باشد، اصولگرا یا اصلاح طلب. فرقی نمی کند.

خیلی از افراد هستند که تابلویی روی سرشان نیست که بگوییم اصلاح طلب است یا اصولگرا ولی عملا اصولگرا هستند. من بین خود و خدا خیلی ها را دیدم که رای به آقای روحانی دادند.من معتقدم که روحانی خوب عمل کرده ولی مخالفین اجازه ندادند که افکار عمومی و مردم احساس درستی از عملکرد دولت داشته باشند.این کار را نکردند.

به نظر من یک عده ای هستند که می خواهند مردم را ناراضی نگه دارند تا روحانی رای نیاورد و ناراضی بودن مردم به چند عامل بستگی دارد که یکی از آن ها همین مسئله فیش های حقوقی است که مطرح می شود، البته نظر من این است که دولت باید یک ارفاق و رفاهی به مردم بدهد.

اخیرا در رسانه ها موضوع بازگشت آقای احمدی نژاد به قدرت و نامزدی مجدد وی در انتخابات آینده مطرح شده است و حتی عده ای از وعده یارانه 250 هزارتومانی از سوی رئیس دولت دهم به مردم خبر می دهند، ارزیابی شما از این کاندیداتوری احتمالی احمدی نژاد در انتخابات چیست؟

من کار به این ندارم که چه کسی می خواهد بیاید و در انتخابات نامزد شود. ملت باید رای بدهند. اما آنچه مهم است این است که مردم بدانند پول گرفتن با کار پیش بردن خیلی فرق دارد. پول گرفتن برای احساسات و غلط است اما کار را پیش بردن، اصالت کار است.مثل این است که ما پول بدهیم به کسی تا مردم را از روی رودخانه عبور دهد یا اینکه هزینه کنیم، پل بسازیم تا خود مردم بتوانند عبور کنند.

ضمن اینکه ما الان خیلی از پول هایی که می دهیم، مردم از کار می افتند. امیرالمومنین علی (ع) به آدم های بیکار می فرمود بروید هیزم بیاورید و به آن ها مزد می داد چون معتقد بود که اگر مردم بیکار بنشینند ، دیگر اهل کار کردن نیستند.الان در مورد یارانه ها این اتفاق افتاده است؛ فردی در روستا 200 هزارتومان پول گرفته که اگر کار می کرد این مبلغ را می گرفت اما الان کار نکرده پول گرفته است بنابراین با این وضعیت دیگر نمی رود کار کند و ما با این یارانه کار را از کارگر گرفته ایم که کار غلطی است.

در همان دوره از قمصر کاشان به من پیام داده بودند که 15 میلیون از مردم پول گرفته اند که جایگاه بسازند که رئیس جمهور بیاید صحبت کند! من تذکر دادم که این کار را نکنید. این ها حرام است.چرا مردم را برای یک سخنرانی در یک شهرستان از صبح تا ظهر سرپا نگه می دارید؟ این هنر نیست، از کار انداختن مردم است. شما بروید و برگردید، کسی هم خبردار نشود و نیازی به استقبال هم نباشد.چرا باید در این سفرها، کاسبی مردم و مغازه هایی که در مسیرهستند، تعطیل شود؟درود خدا بر مرحوم امام (ره) که وقتی به ایشان سفر پیشنهادشد،نپذیرفتند چون گفتند من بخواهم یک زیارت بروم، مردم اذیت می شوند و من نمی خواهم چنین اتفاقی بیفتد. این انقلاب راحت به دست نیامد، با نفس پاک تشکیل شد و الان هم این خطر وجود دارد که با نفس ناپاک از بین برود، مگر اینکه فکری کنند و نگذارند انفس پاکیزه مردم ضایع بشود.

بعد هم همیشه بدانند افراد خبره و زبده رای احساسی نخواهند داد.

یعنی اصولگرایان نیز به احمدی نژاد رای نمی دهند؟

دیگر اصولگرایی نمانده است. اصولگرایانی که احمدی نژاد به آن‌ها بی احترامی کرد، می خواهند به او رای دهند؟! اگر اصولگرایی لغتی بخواهیم بگوییم، ممکن است اما اصولگرا به عنوان کسی که پایبند به اصل انقلاب است، چنین کاری نخواهد کرد.

حتی تشکل های اصولگرا نیز از نامزدی احمدی نژاد حمایت نمی کنند؟

بعید میدانم هیچ کدام شان احمدی نژاد را بپذیرند.آنچه که ما در اصولگراها اصیل و دارای پیشینه داشتیم، ازآن ها یک نفر هم حاضر نیستند که احمدی نژاد را بپذیرند،روز اول هم نمی پذیرفتند، چگونه این طورشد، من واقعا متحیرم.

با توجه به اینکه به تازگی از سالگرد امضای برجام گذشته ایم، نظرتان درباره این اتفاق در سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

برجام به نظر من کاملا خوب وموثر بود. برجام نبود فروش نفت نمی توانستیم انجام بدهیم، حوادث پیش می آمد.زمان از دست دادن و زمان را از دست دادن یعنی چه زمان از دست برود و چه ما از دست بدهیم، هر دو مهم است که باید به آن توجه کرد؛ عوامل مختلفی از جمله شرایط دنیا و قدرت ما در منطقه دست به دست هم داد و همچنین از قداست و عظمت انقلاب و خون پاک شهدا برجام به نتیجه رسید.ضمن اینکه توانمندی رئیس جمهور و سابقه ایشان در دبیری شورای عالی امنیت ملی و همچنین آشنایی وی با پرونده هسته ای نیز در به سرانجام رسیدن این مسئله بسیارموثر بود.

اما دلواپسان و منتقدین تندروی برجام می گویند، برجام هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است؟

به نظر من دستاورد داشته است و من به آنهایی که می گویند دستاورد نداشته می گویم که چه چیزی نداشته و شما چه می خواستید؟انها که میگویند دستاورد داشته و آن ها را ارائه داده ایم و الان مرتب از دستاوردهای برجام می گویند.هرچیزی غیر از این دارد، شما بگویید، من تقاضا دارم از مخالفین برجام چیزی که آنها از برجام توقع داشته اند و شدنی بوده است را بنویسند و بگویند تا ما در روزنامه ها بخوانیم.

می گویند تحریم برداشته نشده است؟

مگر قرار بود همه تحریم ها برداشته شود؟ باید دید در مذاکره چه چیزی آمده است، موضوع چه بوده است.اگر می خواستند روادید برداشته شود که بعضی از آقایان بدون ویزا بروند آمریکا خوش بگذرانند، بله این نشده است! اما مذاکره این بود که ما نسبت به انرژی هسته ای مان، مجاز باشیم کارمان را پیش ببریم همانند گذشته، هر روز بازی درنیاورند و یک سری از تحریم ها که مربوط به فروش نفت است، برداشته شود که این انجام شده است و برخی مشکلات بانکی که در گذشته با آن دست به گریبان بودیم حل نشده است.ما باید با قوانین بانکی بین المللی مخصوصا بحث های پول شویی هماهنگ و به روز بشویم

این تندروی ها که در جریان مذاکرات تحت عنوان تجمعات "دلواپسان" بروز کرد در حوزه های دیگر نیز بروز کرد و شاهد حضور جریان های خودسر در جامعه بودیم و در حرم امام (ره) نیز در سخنرانی یادگار امام نیز اتفاق افتاد و عده ای شعارهای نامربوط سر دادند که البته رهبر انقلاب نیز مخالفت خود را با این تندروی ها اعلام کرد هاند اما کسانی که بعضا ادعای انقلابی گری دارند، دست به این کارها می زنند، دلیل آن را چه می دانید؟

البته من اخلاقا بنا ندارم جواب نابخردان را بدهم. ما بنای مان برسلام کردن است. زمان دولت احمدی نژاد هرکس به من توهین می کرد، من به او سلام می کرد. به من می گفتند چرا سلام می کنید؟ می گفتم که دوست دارم سلام کنم. جواب نمی دهم ولی سلام می کنم. من هیچ سخنی را درمخالفت با حفظ نظام و حکومت و تثبیت مقام و موضع رهبری و تثبیت دستارودهای انقلاب نمی زنم. چون خلاف اخلاق و عقیده ام است.

اما این نکته مهم است که انقلاب یک زمان تائید کارهاست یک وقت تخریب است، این ها از کلمه انقلاب تخریب فهمیده اند و خداکند این قضیه حل شود و اگر حل نشود برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک است.کاری که ما آن روز کردیم شاه را از بین ببریم حالا می خواهیم خودمان را از بین بریم؟خیلی کارها دارد همین شکلی می شود که نباید بشود. انقلاب به معنای اینکه ما بخواهیم دوباره زیر و رو کنیم این حکومت را غلط است.آن انقلاب برای تخریب بود این انقلاب برای تائید و ساختن است .انقلابی بودن زمان شاه را با انقلابی بودن امروز را جدا کنند. انقلابی بودن زمان ما تخریب نیست. تائید و کمک کردن به انقلاب اسلامی است.

با توجه به حضورتان در مجلس کاری بود که دوست داشتید در مجلس انجام دهید اما نشد آن را انجام دهید؟

من معتقدم بسیاری از قوانین مجلس ما قوانین خوبی نیست. مدتی که من در مجلس بودم، هر کار کردم نتیجه نگرفتم. خیلی تلاش کردم. ما بعضی از قوانین مان به درد نخور است.من روز اول پیشنهاد کردم که مجلس شورای اسلامی ما لازم نیست این طوری باشد، در قانون اساسی هم دنبال کردم نتیجه نگرفتم. این طرح مخالف های زیادی داشت.ما وقتی قانون گذار زیاد داریم، قانون های بی خودی زیاد تصویب می شود، ما چهار پنج قانون حسابی می خواهیم، سالی یک بار نماینده را دعوت کنیم. مثل خبرگان.بنشینند قانون تصویب کنند بروند دنبال کارشان.این معنا ندارد که حقوق اضافه بدهیم بلکه دیگر نماینده های مجلس حقوق بگیر نباشند و از هر اداره ای که آمده اند و آنجا کار می کنند حقوق همان جا را داشته باشند.اگر غیر حقوق بگیر بودند، حقوقی را برای آن ها تعیین کنند.آن هم فقط برای 4 سال باشد، نمایندگان موظف باشند هر گاه قانونی نیاز است ولو ماهی یکبار یک جلسه تشکیل بدهند و قانون گذاری کنند و بعد از جلسه هر کسی دنبال شغل خودش برود اما الان قانون اساسی این اجازه را نمی دهد و قابلیت اجرایی ندارد اما اگر روزی پیشنهادی خواستند در این زمینه تصویب کنند، برای ثبت در تاریخ می گویم که فلانی چنین پیشنهادی داد.

204/201

کد خبر: 664435

وب گردی

وب گردی