رئیس جمهوری مطرح کرد: هماهنگی دستگاه‌ها و نهادها در مبارزه با مواد مخدر از پیگیری تا صیانت اجتماعی

رییس‌ جمهوری مبارزه همه جانبه با مواد مخدر را برای آرامش و پیشرفت جامعه لازم دانست و بر ارزیابی روش‌های گذشته در برخورد عملی و مؤثر با پدیده شوم اعتیاد تأکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه و در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به «لزوم هماهنگی قوا، دستگاه‌ها و نهادهای مسوول در امر مبارزه با مواد مخدر از مرحله پیشگیری و درمان تا صیانت اجتماعی»، تصریح کرد: توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در عرصه‌های اطلاعاتی و عملیاتی برای مقابله مؤثر با توزیع و ترانزیت مواد مخدر ضروری است.

رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهره‌گیری از تجربیات جهانی، توجه ویژه به کنترل ورود پیش سازها و مبارزه با تولید مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، تجهیز فنی گمرکات، مقابله قاطع با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان به ویژه در مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی، و همچنین جمع‌آوری و ساماندهی متجاهرین را در فرآیند مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و مظاهر عمومی آن دارای اولویت دانست.

روحانی نقش دستگاه‌های تبلیغی، رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما را در همه مراحل، از جمله پیشگیری و آموزش عمومی مهم ارزیابی کرد و افزود: پاکسازی محیط اجتماعی از مظاهر اعتیاد برای کاهش نگرانی جامعه و خانواده‌ها مسئولیتی ملی و همگانی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر ودستگاه های تابعه در سال 94 و سه ماهه اول سال 95 در حوزه پیشگیری و درمان ارائه کرد.

بر اساس این گزارش در سال 94 بیش از 700 هزار نفر از معتادان به مواد مخدر در 7500 مرکز مورد درمان قرار گرفته و 22 هزار نفر هم با مراجعه به مراکز درمان خیابانی (ماده 16) درمان شدند.

همچنین در این نشست طرح توانمند سازی پیشگیری اولیه از اعتیاد در وزارت آموزش و پرورش (در اجرای بند 4 سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر) مورد تصویب قرار گرفت.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش موظف شد با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مربوط به پیشگیری را در مدارس 11 استان به صورت عمومی اجرایی کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد اعتبار مورد نیاز برای تقویت و استحکام بیشتر مستحدثات مرزی و یگان های عملیاتی نیروی انتظامی به منظور افزایش توان مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر تامین و ظرف مدت 2 سال اجرایی شود.

در حوزه افزایش توانمندی ها نیز وزارتخانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شدند در راستای ایجاد، راه اندازی و توسعه مراکز کاهش آسیب، نگهداری، درمان معتادان اقدامات لازم را انجام داده و خدمات مورد نیاز را به این قشر ارائه کنند.

همچنین در این جلسه مقرر شد که موضوع پیشگیری به عنوان اولویت در 4 استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی مورد تمرکز بیشتر ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

201/201

کد خبر: 664824

وب گردی

وب گردی