ناصر تقوایی: آخرین نسخه‌ای که از «ناخدا خورشید» در تلویزیون دیدم، 37 دقیقه کوتاه‌تر شده بود

«ناخدا خورشید» فیلم جاودانه ناصر تقوایی امروز در خانه هنرمندان نمایش داده می شود. ناصر تقوایی، درباره سختی های ساخت این فیلم گفته است: جالب است که بگویم ما مجبور شدیم بیش از 50 درصد از بازی‌های فتحعلی اویسی روی دریا را با کمک بدل بگیریم چون او کارمند تلویزیون بود و هر روز تماس می‌گرفتند که اگر به تهران برنگردی اخراجت می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، نمایش هایی که پیشتر از این فیلم عموما در صدا و سیما وجود داشته در سال های اخیر با ممیزی هایی همراه بوده است. حذفیات «ناخدا خورشید» موجب واکنش تقوایی هم شده است.

ناصر تقوایی، کارگردان و نویسنده سینما درباره نحوه پخش «ناخدا خورشید» از تلویزیون، می گوید: آخرین نسخه‌ای که از «ناخدا خورشید» در تلویزیون دیدم، 37 دقیقه کوتاه‌تر از آن چیزی بود که من ساختم! اگر این فیلم را با تمام صحنه‌هایش دوست ندارند،‌ نخرند و نمایش ندهند نه اینکه هربار پنج تا 10 دقیقه از آن را بیرون بیاورند بدون اینکه چرایش مشخص باشد.

این کارگردان سینمای ایران با انتقاد از نحوه نمایش «ناخدا خورشید» در تلویزیون ادامه داد: نمی‌دانم چرا اما آخرین باری که تلویزیون این فیلم را نمایش داد هر کاری که «ناخدا خورشید» با یک دستش انجام می‌داد، قیچی شده بود!

او درباره سختی های ساخت این فیلم گفته است: جالب است که بگویم ما مجبور شدیم بیش از 50 درصد از بازی‌های فتحعلی اویسی روی دریا را با کمک بدل بگیریم چون او کارمند تلویزیون بود و هر روز تماس می‌گرفتند که اگر به تهران برنگردی اخراجت می‌کنیم. چنان جنگ اعصابی برای اویسی به وجود ‌آورده بودند که او از گفتن یک سلام جلوی دوربین عاجز بود.

تقوایی درباره سرنوشت منطقه ای که فیلم «ناخدا خورشید» را در آن ساخته است، می گوید: متاسفانه بسیاری از مناطق ایران مدام در حال دگرگونی هستند و به صورت مداوم هویت خود را از دست می‌دهند. هرجای ایران که من تاکنون فیلم ساخته‌ام پس از مدتی، نابود شده است. نمی‌دانم این از بداقبالی من است یا رسم زمانه. «ناخدا خورشید» را در بندر«کُنگ» ساختیم که یکی از معتبرترین بنادر ایرانی بود اما آخرین تصاویری که از آنجا در تلویزیون دیدم، شبیه جایی مانند ساوه است! و هیچ هویتی از قبل ندارد.

این فیلم بر اساس داستان کوتاهی به نام «داشتن و نداشتن» نوشته ارنست همینگوی در سال 1365 ساخته شده است.

ناصر تقوایی «ناخدا خورشید» را با اقتباس از این رمان کوتاه ساخت و داریوش ارجمند، علی نصیریان، سعید پورصمیمی و پروانه معصومی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (داریوش ارجمند) و لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد (سعید پورصمیمی) را در پنجمین جشنواره فیلم فجر به خود اختصاص داده است. همچنین ناصر تقوایی جایزهٔ یوزپلنگ برنزی چهل و یکمین دورهٔجشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو را به خاطر فیلم ناخدا خورشید دریافت داشته است.

خواجه ماجد، ناخدا خورشید را لو می دهد و بار قاچاق لنج ناخدا به آتش کشیده می شود. دلالی به نام فرحان که می خواهد چند فراری سیاسی را از مرز آبی عبور دهد وارد بندر می شود. او با ناخدا خورشید تماس می گیرد. ناخدا که احتمال می دهد لنجش را مصادره کنند با فرحان همکاری می کند و چند مرد را که ظاهراً در ترور حسنعلی منصور دست داشته اند به آن سوی آب می رساند. پس از آن چند تبعیدی نیز از فرحان می خواهند که اسباب فرار آنان را فراهم کند. ناخدا این بار نیز با اکراه به این ماجرا کشیده می شود. تبعیدی ها پیش از فرار خواجه ماجد و مباشرش را می کشند و مرواریدهای او را می ربایند. فرحان و ملول -دستیار ناخدا- نیز کشته می شوند و در نزاع خونینی که میان تبعیدی ها و ناخدا در می گیرد، همگی از پای در می آیند.

تهیه‌کنندگان«ناخدا خورشید» محمدعلی سلطان‌زاده و هارون یشایائی هستند و فیلمبرداری آن را مهرداد فخیمی انجام داده است، اصغر بیچاره که به تازگی دار فانی را وداع گفت هم به عنوان عکاس در این پروژه حضو داشت. ناصر تقوایی، خود وظیفه تدوین فیلم را بر عهده گرفت و عبدالله اسکندری طراح چهره پردازی آن بود.
503502

کد خبر: 664841

وب گردی

وب گردی