یک میلیون و 400 هزار واحد روستایی در دولت یازدهم مقاوم سازی شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از نوسازی و بازسازی بیش از یک میلیون و 400 هزار واحد روستایی در دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، اسماعیل نجار در حاشیه اولین نشست مجمع ملی اجرای چهارچوب سند سندای برای کاهش خطرپذیری بلایا که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: بلایای طبیعی از سیل و زلزله گرفته تا گرد و غبار و حتی همین گرمایی که این روزها با آن مواجه هستیم با سلامت مردم سر و کار دارد و مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است که به همین دلیل باید همواره برای کاهش خطرپذیری در مقابل این حوادث آمادگی داشته باشیم.

او درباره سند سندای و جزئیات آن گفت: این سند که به سند کاهش خطرپذیری حوادث طبیعی نیز مشهور است در سال 93 تدوین و ابلاغ شد. محل تدوین این سند کشور ژاپن بود اما 178 کشور جهان از جمله ایران در تهیه و تدوین آن نقش داشتند که البته ایران با توجه به موقعیتی که در خطرپذیری دارد نقش قابل توجهی در تهیه این سند داشت.

وی با بیان اینکه این سند از سال 2016 آغاز شده و اجرای آن به مدت 15 سال یعنی تا پایان سال 2030 ادامه خواهد داشت، گفت: هدف از اجرای آن کاهش خسارات ناشی از بلایا و حوادث است، البته در کنار موضوع کاهش خطرپذیری که اصلی ترین اولویت سندای است، مواردی همچون محیط زیست، خطرهای بیولوژیکی و ... نیز مورد توجه قرار گرفته است.

نوسازی بیش از یک میلیون و 400 هزار واحد روستایی در دولت تدبیر و امید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره وظایف ایران در این سند و تعهدات آن،گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد است که اقداماتی را در راستای کاهش خطرپذیری حوادث از قبیل کاهش خسارات،‌ مدیریت ریسک تا مقابله را انجام دهد، در همین راستا از حدود دو سال قبل که مقدمات تدوین این سند آغاز شده بود با مشارکت دولت و سازمان مدیریت بحران کشور، بیش از یک میلیون و 400 هزار واحد ساختمانی در روستاها نوسازی یا بازسازی شده است.

به گفته نجار اقدامات انجام شده نقش زیادی در کاهش خطرپذیری در روستاها داشته به طوری که در همین دو سال اخیر چند مورد زمین لرزه‌ای که پیش بینی می‌شد حداقل دارای خسارات مالی و تخریبی به ساختمان‌ها باشد بدون هیچ خسارتی یا با کمترین خسارت به خیر گذشته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه نوسازی، بهسازی و به عبارتی مقاوم سازی سازه‌ها به منظور کاهش خسارات ناشی از حوادث طبیعی همچنان در کشور در حال انجام است ادامه داد: سند سندای برای مقابله با بیش از 46 حادثه طبیعی در دنیا برنامه ریزی شده است، از میان حدود 46 حادثه طبیعی که در دنیا رخ می‌دهد کشور ما نیز در معرض وقوع 34 حادثه قرار دارد که همین امر ضرورت توجه جدی به این سبد را نمایان می‌کند.

او با اشاره به فعالیت‌های سازمان مدیریت بحران در چهارچوب سند سندای گفت: در جلسه امروز تصمیم بر این شد تا دبیرخانه‌ای برای اجرای مفاد این سند در کشور ایجاد و از نظرات نمایندگان کارگروه‌های مدیریت بحران، دستگاه‌های دولتی، نظامی، مردمی و نهادهای علمی و دانشگاهی استفاده شود.

105105

کد خبر: 664861

وب گردی

وب گردی