متولدان سال های 68 تا 72  برای هپاتیت B  واکسینه شدند/96 درصد از مبتلایان به هپاتیت C مرد هستند

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در یک برنامه چهار ساله موفق شدیم متولدان سال های 68 تا 72 را برای هپاتیت B  واکسینه کنیم و بنا بر آن است که متولدان سال های قبل از آن را نیز در مقابل این بیماری واکسینه شوند.

نیوشا یعقوبی: نشست خبری با محوریت هپاتیت با حضورمحمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و دکتر سید مؤید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران در وزارت بهداشت برگزارشد.
محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: طی یک برنامه 15 ساله امیدواریم این بیماری تا سال 2030 به طور کامل حذف شود.البته باید توجه داشت حذف این بیماری به معنی دیده نشدن این بیماری در کشور نیست بلکه هدف ما این است که موارد جدید ابتلا به این بیماری به حداقل برسد تا درگیری بیمارستان ها و مراکز درمانی به این بیماری نیز به حداقل خود برسد.
او ادامه داد: خوشبختانه در یک برنامه چهار ساله موفق شدیم متولدین سال های 68 تا 72 را برای هپاتیت B واکسینه کنیم و بنا بر آن است که متولدان سال های قبل از آن را نیز در مقابل این بیماری واکسینه شوند.
گویا درباره روش انتقال این بیماری گفت: انتقال هپاتیت از دو طریق خون آلوده، سرنگ آلوده و تماس جنسی و از طریق مواد غذایی و آشامیدنی منتقل می شود. البته باید توجه داشت هپاتیت B واکسن دارد و این واکسن می تواند سلاحی بدون عارضه برای مقابله با این بیماری باشد، اما هپاتیت C واکسن ندارد.
او با اشاره به روش های درمانی هپاتیت گفت: داروی مناسب خوراکی برای بیماری هپاتیت B با کمترین عوارض وجود دارد و این بیماری با این دارو قابل کنترل است.اما بیشتر نگران افرادی هستیم که به هپاتیت C مبتلا هستند زیرا از ابتدا درمان هپاتیت C از طریق داروهای تزریقی بود و عوارض جانبی را به همراه داشت اما در حال حاضر با روش های درمانی جدید که این دارو دیگر تزریقی نیست و به صورت خوراکی با عوارض کمتر در اختیار افراد قرار می گیرد. طول درمان این بیماری با استفاده از این داروها به 3 تا 6 ماه کاهش پیدا کرده است . اگر بتوانیم این روش درمان را طی 15 سال آینده اجرا کنیم از اولین کشورهایی هستیم که توانسته ایم این بیماری را حذف کنیم.
گویا ادامه داد: برخی از افراد و گروه های پرخطر و افرادی که در زندان ها هستند، بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت قرار دارند. برنامه واکسیناسیون برای این افراد به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد. در سال گذشته 350 هزار نفر در مقابل این بیماری واکسینه شدند و تلاش می کنیم بقیه گروه های پرخطر مانند معتادان تزریقی را نیز واکسینه کنیم.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این که باید برای معتادان تزریقی برنامه ریزی حساب شده ای در زمینه کنترل بیماری هپاتیت داشته باشیم، افزود: داروی هپاتیت در سطح جهانی حدود 70 میلیون تومان است. در حال حاضر قیمت این دارو ها در کشور ما به 2 میلیون تومان می رسد و هر 2 میلیون تومان برای یک دوره درمان سه ماهه پرداخت می شود. این که خدمات درمانی برای کنترل بیماری هپاتیت برای همه افراد و آحاد مردم ارائه می شود.تلاش می کنیم با برنامه ریزی های درست و با روش بیماریابی فعال بتوانیم به این بیماران دسترسی بیشتری داشته باشیم.
گویا در پایان افزود: طی غربالگری صورت گرفته در زندان ها می توان گفت 96 درصد از مبتلایان به هپاتیت C مرد بوده اند برنامه های وزارت بهداشت در جهت پیشگیری، مراقبت و درمان این بیماری در همه گروه سنی برای گروه های پرخطر در نظر گرفته شده است.


20106

کد خبر: 664867

وب گردی

وب گردی