توزیع رایگان نهال توت کرم ابریشم تا پایان امسال

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: براساس برنامه ریزی نهال های توت تولید شده در محل نهالستان های مجاز تا پایان امسال به صورت رایگان در سطح کشور توزیع می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی اصغرداداش زاده برنامه توسعه تولید نهال توت برای تغذیه کرم ابریشم را یادآور شد و افزود: تولید یک میلیون اصله نهال توت اصلاح شده با مشارکت معاونت امور باغبانی، سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و بخش غیردولتی و با استفاده از یارانه نهال از بهمن ماه سال 94 در فومن گیلان به اجرا درآمده است.
وی گفت: اصلاح و احیای 14 هزار هکتار توتستان های کشور در دستور کار مرکز توسعه نوغانداری قرار گرفته و سعی می شود با تولید سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال توت اصلاح شده، زمینه برای توزیع هدفمند و ترویج کاشت این نهال ها در حاشیه اراضی کشاورزی، شهرها و در جوار منازل و زمین های کمتر استفاده شده و با تاکید بر کشت نواری، فراهم شود.

تولید 900 تن پیله تر
داداش زاده اظهارداشت: امسال با توزیع نزدیک به 28 هزار جعبه تخم نوغان هیبرید در کشور و پرورش آن توسط نوغانداران حدود 900 تن پیله تر ابریشم تولید و برآورد می شود از این حجم پیله، 145 تن نخ ابریشم به تولید برسد.
وی با اشاره به قیمت تضمینی 166 هزار و یکصد ریال برای هر کیلوگرم پیله ابریشم در سال 95 افزود: کشش بازار موجب شده تا تمام پیله های تولیدی توسط بخش خصوصی، بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شود.
داداش زاده تصریح کرد: هر کیلوگرم پیله ابریشم به طور متوسط بالاتراز دو میلیون و یکصد هزار ریال به صورت توافقی و نقدی فروش رفته و هیچگونه بار مالی ناشی از خرید برای دولت ایجاد نشده است.
وی اضافه کرد: چهار کارخانه بزرگ صنایع ابریشم کشور اکنون فعال نیست و تمام پیله های تولیدی امسال به کارگاه های سنتی ابریشم کشی، توسط خریداران توافقی پیله ابریشم، منتقل شده اند.
رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور اضافه کرد: پیله های وارداتی به کشور نیز در کارگاه های سنتی و خانگی به نخ ابریشم تبدیل می شوند.
وی هدف از تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور درسال 93 را در زیر مجموعه معاونت امور تولیدات دامی، احیای این حرفه بیان کرد و گفت: امسال در 26 استان کشور تخم نوغان هیبرید توزیع شد و نتایج پرورش کرم ابریشم در 10 استان جدید نیز بیانگر موفقیت آمیز بودن تولید پیله تر ابریشمی در عمده مناطق کشور به علت وجود مزیت های نسبی نوغانداری به عنوان حرفه ای برای توسعه روستایی است.
داداش زاده استان های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان را از مناطق عمده پرورش کرم ابریشم ایران برشمرد و افزود: این استان ها 99 درصد نوغانداری را به خود اختصاص داده اند.

پیش بینی تولید 30 هزار جعبه تخم نوغان
رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: امروز پرورش لاین های کرم ابریشم (پی3) از طریق مرکز تحقیقات ابریشم کشور و پرورش اجداد کرم ابریشم (پی2) به منظور تولید کرم ابریشم والد (p) توسط این مرکز انجام می شود.
وی در مورد تولید تخم نوغان هیبرید تجاری (اف1) اظهارداشت: این نهاده مورد نیاز نوغانداران براساس تفاهم مشترک بین مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان کارفرما و شرکت ابریشم ایران به عنوان پیمانکار با پیش بینی تولید 30 هزار جعبه برای امسال و با استفاده از یارانه تخم نوغان در حال انجام است که در سال 96 میان نوغانداران توزیع می شود.
داداش زاده، نوغانداری را یک حرفه ایده آل روستایی و شغل جانبی و مکمل در بخش کشاورزی دانست و گفت: به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای ابریشم، نوغانداری را می توان در قالب مدل اقتصادی و تجاری با رویکرد زنجیره ارزش و در چارچوب اهداف توسعه پایدار، تعریف مجدد کرد.
مرکز توسعه نوغانداری کشور از سال 1393 در استان گیلان تاسیس شد و صنعت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم در 16 استان کشور از جمله گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و مازندران که از سابقه طولانی برخوردار است، احیا شدند.
به طور معمول از هر هفت کیلوگرم پیله تر حدود یک کیلو گرم نخ ابریشم به دست می آید که به مصرف صنعت بافندگی و فرش بافی می رسد و براساس آمار نزدیک 95 درصد نخ ابریشمی تولیدی کشور در بافت فرش به کار می رود.
سال های گذشته ورود ابریشم بی کیفیت و ارزان قیمت چینی به بازارهای ایران صنعت تولید ابریشم کشور را در آستانه نابودی کامل قرار داده بود.
سابقه پرورش و تولید ابریشم در گیلان به چند قرن قبل می رسد و در تاریخ آمده که شاه عباس صفوی خراج گیلان را سالانه 10 هزار تن پیله تر ابریشم تعیین کرده بود.

401/602

کد خبر: 664900

وب گردی

وب گردی