باید 24 ساعته کشیک می دادیم تا کمیته امداد خانه را تخریب نکند/ثبت اضطراری فایده ای نداشت

 رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از تخریب خانه توران گفت: تخریب خانه توران نشان از کم توجهی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، کمیته امداد و شهرداری تهران دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان احمد حکیمی پور گفت: خانه توران یکی از بناهای تاریخی در دوره معاصر شهر تهران محسوب می شد که البته به مانند بناهای متعدد دیگر تاریخی که ناشناس مانده اند، ثبت نشده بود و اخیرا علی رغم تلاش فراوان ماموران شهربان شهرداری، با ممانعت عوامل حراست کمیته امداد به طور کامل تخریب شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عدم تلاش سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حفاظت از خانه توران، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به عنوان متولی امر حفاظت از بناهای تاریخی پایتخت متاسفانه اقدام در خور و شایسته تا کنون انجام نداده است.

او ادامه داد: در برهه ای بدون توجه به ارزش بناهای تاریخی و فرهنگی، مجوزهای قانونی برای تخریب بناهای دارای ارزش صادر شد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از خانه توران ورود پیدا کرد و نسبت به ثبت اضطراری آن اقدام کرد. البته ثبت اضطراری آنچنان موثر نبود و متاسفانه واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی تهران نسبت به شکایت از کمیته امداد و حکم تامین اقدامی نکرده است و همین موضوع باعث شد که خانه توران شب گذشته تخریب شود.

حکیمی پور با انتقاد از عدم توجه برخی از نهادها نسبت به حفظ تاریخ و میراث تهران گفت: امروز باید نهادهای دولتی و انقلابی نسبت به حفاظت از بناهای تاریخی اهتمام ویژه ای انجام دهند و الگوی دیگر افراد جامعه باشند نه اینکه صرفا به دنبال محاسبات اقتصادی باشند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران عملکرد شهرداری و شهربان ها را در حفاظت از میراث تاریخی ضعیف قلمداد کرد و افزود: شاید شهرداری تهران امروز به جای دفاع از هویت شهر، مدافع برج سازان شده است چرا که باید قبل از مجوز دادن به بنا فوق الذکر، از میراث فرهنگی استان تهران بابت این مجوز استعلام می گرفت.
او تاکید کرد: از دیگر سو، شهربان ها به عنوان ضابط قضایی باید تا مطمئن شدن از عملیات عمرانی در ملک توران به صورت 24 ساعته در این محل مستقر می شدند که این اتفاق صورت نگرفت. مجموعه مدیریت شهری در زمانی که صلاح نداند، آنچنان باید و شاید از موضوعی حمایت نمی کند و ما در موضوع ملک توران شاهد بودیم که شهرداری و شهربان ها همانند مجتمع تجارت جهانی فردوسی دفاع جامع و کاملی نکرد.

105105

کد خبر: 664910

وب گردی

وب گردی