گسترش روابط با همسایگان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: با رفع تحریم های ظالمانه در سایه تلاش های دولت، استفاده از دیپلماسی برای گسترش روابط با کشورهای مختلف بویژه همسایگان ازجمله راهکارهای اصلی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، بابک دین پرست روز دوشنبه در نخستین نشست استانداران مناطق مشترک مرزی ایران و افغانستان در مشهد افزود: با اجرای برجام و رفع موانع توسعه روابط با کشورهای مختلف، زمان تحقق بند 12 سیاست های اقتصاد مقاومتی فرارسیده است.
وی با اشاره به موافقت و برنامه ریزی ایران و افغانستان برای برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در 19 و 20 ماه جاری در تهران اظهار کرد: باید روند اجرای مصوبات اجلاس گذشته که سال 1391 در کابل برگزار شد، پیگیری شود.
وی گفت: تداوم برگزاری نشست های استانداران و والیان می تواند در توسعه تعاملات بین دو کشور نقش موثری ایفا کند که این امر در نشست کمیسیون مشترک مطرح خواهد شد.
دین پرست افزود: این امر نیازمند ایجاد ساختار و تعریف دبیرخانه دایمی است که پس از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان، در یکی از استان های مرزی فعال خواهد شد.
وی همچنین سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و اجرای توافقات دوجانبه رهبران دو کشور در زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت های بی بدیل منطقه آزاد چابهار و اتصال به آبهای آزاد را در توسعه مناسبات مهم خواند.
وی اظهار کرد: نقش موثر و بی بدیلی که استانداران مرزی در پیشبرد اهداف توسعه و نیل به تحقق اهداف دو کشور می توانند داشته باشند نیز حائز اهمیت است که بدین منظور تفویض اختیارات به استانداران در ایران پیگیری می شود در عین آنکه طرف مقابل هم این امر را باید از دولت مرکزی درخواست کند.
معاون وزیر کشور گفت: همکاری های استانی، انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی و افزایش فعالیت گمرک و ساعات کاری آن از دیگر مباحثی است که امیدواریم در پی این نشست محقق شود.
وی با تاکید بر توسعه و ساماندهی بازارچه های مرزی با توجه به نقش آنها در توسعه اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان افزود: پروژه راه آهن خواف – هرات و بویژه تعیین تکلیف تامین اعتبار قطعه چهارم این مسیر از ایستگاه 'جنو' تا هرات در داخل خاک افغانستان از دیگر مباحث مهم این نشست است.
وی ادامه داد: برای ایجاد اطمینان سرمایه گذاران از حمایت دولت های دو طرف، دو راهکار شامل فراهم کردن زمینه مشارکت فعالان اقتصادی دو کشور در تنظیم اسناد همکاری ها و تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه های دخیل در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری، در دستور کار وزارت کشور قرار دارد.
دین پرست گفت: فراهم کردن زمینه برپایی نمایشگاه تخصصی اقتصادی و فنی، مهندسی بین دو کشور، انجام سرمایه گذاری ها در مناطق آزاد، توریسم درمانی، برپایی جشنواره های مرزی و توسعه روابط بانکی بین دو کشور بویژه در سطح استان های مرزی می تواند زمینه خوبی برای توسعه فعالیت تجاری دوجانبه باشد.
وی برنامه ریزی برای ملاقات مرزبانان دو طرف، تبادل اطلاعات بین دو طرف در زمینه فعالیت باندهای سازمان یافته قاچاق انسان و کالا و مقابله با آن، اهتمام استانداران برای جلوگیری از تردد غیر قانونی اتباع دو طرف، مقابله با اشرار از جمله داعش، تلاش برای رفع اختلافات جزئی و تامین امنیت ناوگان ایرانی در خاک افغانستان را از مباحثی دانست که باید در این نشست مشترک و یادداشت تفاهم های پایانی مورد توجه قرار گیرد.
نشست استانداران استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با والیان سه ولایت هرات، فراه و نیمروز افغانستان در مشهد مدت 2 روز ادامه دارد.
جمهوری اسلامی ایران حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که حدود 400 کیلومتر آن در خراسان جنوبی، 300 کیلومتر در سیستان و بلوچستان و 300 کیلومتر آن در استان خراسان رضوی واقع است.

202/201

کد خبر: 664923

وب گردی

وب گردی