«دست و دیده» مستندی درباره علیرضا زرین دست

فیلم مستند «دست و دیده» به کارگردانی اردشیر شلیله که پرتره‌ای از «علیرضا زرین‌دست» فیلمبردار سرشناس سینمای ایران است، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اردشیر شلیله درخصوص ساخت آخرین اثر مستند خود اظهار داشت: این مستند درباره‌ی علیرضا زرین‌دست است؛ هنرمندی که همیشه نگاه جدیدی نسبت به سینما داشته و در تلاش بوده تا ابزار جدیدی برای کار فیلمبرداری خلق کند.
وی افزود: مستند «دست و دیده» از دو اپیزود تشکیل شده که بخش اول مربوط به دوران جوانی و ورود زرین‌دست به عرصه سینماست و بخش دوم هم درباره‌ی مستقل شدن و صاحب سبک‌شدن وی در سینمای ایران است.
شلیله با اشاره به علاقمندی‌اش به سبک فیلمبرداری علیرضا زرین‌دست، خاطرنشان کرد: همیشه با دقت فیلم‌های زرین‌دست را دنبال می‌کردم و سبک او همیشه برای من جذابیت داشت؛ به همین دلیل سال گذشته طرح ساخت این مستند را به مرکز گسترش ارائه دادم و با جلب نظر زرین‌دست، این مستند ساخته شد.
وی درباره‌ی روند تولید مستند «دست و دیده» یادآور شد: در سینمای ایران ساخت مستند پرتره تبدیل به کلیشه شده و بسیاری از کارها گفتگو محور هستند و معمولاً در این گفتگو‌ها هم مصاحبه‌شونده به سمت تعریف و تمجید می‌رود، اما من سعی کردم فاصله خود را با سوژه حفظ کنم و روی کار زرین‎دست تحلیل داشته باشم.
شلیله افزود: در این فیلم از نریشن استفاده نکردم و راوی فیلم احمد طالبی‌نژاد است که در اکثر سکانس‎ها حضور دارد و به تحلیل کارهای علیرضا زرین‌دست می‌پردازد. جواد طوسی و امیر پوریا هم درباره‌ی فیلم‌هایی که علیرضا زرین‌دست فیلمبردار آنها بوده، بحث و تبادل نظر می‌کنند. کیومرث پوراحمد و داریوش فرهنگ نیز در این مستند از زرین‌دست می‌گویند.
وی در پایان گفت: تصویربرداری این مستند 10 جلسه به طول انجامید و لوکیشن‌های این فیلم مستند هم خانه علیرضا زرین‎دست، سریال «دایی جان ناپلئون»، فیلم سینمایی «کفشهایم کو» و خانه سینما است.
شلیله یادآور شد که این فیلم برای اولین نمایش عمومی، به دبیرخانه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ارائه خواهد شد.
گفتنی است که عوامل تولید فیلم مستند 80 دقیقه‌ای «دست و دیده» عبارتند از: تهیه کننده، کارگردان و تدوینگر: اردشیر شلیله/ تصویربردار: احسان اسکندری/ صدابردار: محمود کاشانی/ صداگذار: علی تمدنی/ مدیر تولید: سهراب شلیله/ دستیار کارگردان: اکرم انصاری/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
503502

کد خبر: 665180

وب گردی

وب گردی