در شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران چه گذشت؟/کیفی سازی در دهه چهارم دستاورد دانشگاه آزاد اسلامی

در هفته گذشته جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان با حضور دکتر میرزاده و روسای واحدهای این استان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، برای بررسی روند مصوبات صورت گرفته در این شورا و برنامه های استان تهران، با مهرداد نوابخش رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

نوابخش رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره دستاورهای آخرین جلسه شورای استان تهران به ایسکانیوز گفت: جلسه بسیار خوبی با حضور تمام اعضا برگزار شد. با توجه به نظری که دکتر میرزاده درباره ارتباط چهره به چهره با روسای دانشگاه ها دارد و با توجه به اینکه استان تهران بیش از 25 واحد و مرکز دانشگاهی دارد و بیش از 400 هزار دانشجو که اکثر آن ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند و همچنین بیش از 17 هزار و 800 هیات علمی به صورت تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت با واحدهای استان تهران ارتباط دارند، موضوعات مهمی در این جلسات مطرح می شود که مطمئنا با کیفی سازی همراه خواهد بود.

او در ادامه با بیان اینکه بالاترین حد هیات‌علمی در کشور متعلق به واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است افزود: با توجه به این تعابیر برنامه داریم کیفی‌سازی در دانشگاه را ادامه دهیم و بر همین اساس تجهیز لابراتورها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز رشد نیز در دست اقدام است تا به چیزی که 30سال است در دست اجراست به صورت کیفی برسیم.

او در ادامه گفت: کیفی سازی رشته های متنوع در استان تهران با توجه به این که حدود 18 هزار هیات علمی ارتباط مستقیم دارند می تواند برای دانشجویان دکتری بسیار سودمند باشد. چراکه فرصت های مطالعاتی تزهای دانشجویان دکتری با ارتباطاتی که با دانشگاه های بین المللی از کشورهای مختلف مانند آلمان، ایتالیا و انگلستان به وجود آمده می تواند فرصت مناسبی برای آن ها به وجود آورد.

نوابخش ادامه داد: همچنین امیدوار هستیم استادان ما برای دوره های پست دکتری با این دانشگاه ها همکاری های خوبی داشته باشند و با توجه به بخشنامه های خوبی که از جانب معاونت پژوهشی و برنامه ریزی ابلاغ شده، بتوانند از گرندهای گوناگون بهره مند شوند.

نوابخش افزود: با توجه به اینکه مقالات علمی پژوهشی و ISI در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نقش مهمی را ایفا می‎کنند، واحدهای استان تهران به‌ویژه واحد تهران مرکزی توانستند در حوزه پژوهشی ارتقای زیادی پیدا کنند و علاوه بر رشد مقالات، مجلات علمی پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و وزارت بهداشت نیز بسیار درخشان عمل کردند.

رییس واحد تهران مرکزی افزود: همچنین موضوع دیگر که در آخرین جلسه شورای استان تهران بر روی آن تاکید شد، راجع به حوزه های آموزشی بود. تاکیدی که درباره آن وجود داشت، این بود که از اساتید با درجه های بالاتر از استادی و دانشیاری به صورت گسترده در رشته های گوناگون ارشد و دکتری استفاده کنیم.
او ادامه داد: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، حوزه اقتصاد دانش بیان و اقتصادی کردن طرح ها بود. خوشبختانه در این بخش چون طرح های دانشجویان بسیار زیاد است، می توانیم در بخش های اجتماعی نیاز های جامعه را برطرف کنیم که البته این موضوع نیاز به کاربردی کردن این طرح ها را نیز دارد.

با توجه به تاکید دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان، واحد تهران مرکزی در حال راه‌اندازی چهار مرکز تحقیقاتی و 16 شرکت دانش‌بنیان است و اکنون نیز یک مرکز تحقیقاتی و یک مرکز رشد این واحد فعال است و تاکنون 85 دستاورد و اختراع واحد تهران مرکزی به ثبت رسیده است. همچنین اکنون بیش از 21 مرکز رشد داریم که در حال حاضر روی آن کار می‌شود؛ مراکز رشد ویژگی‌هایی دارند که تایید آن باید از وزارت علوم گرفته شود؛ در حال حاضر تایید برخی از آنها گرفته شده است. معتقدم انگیزه‌ای که اینک بین استادان و دانشجویان ایجاد شده است در طولانی‌مدت پاسخ می‌دهد.

او در ادامه گفت: همچنین موضوع دیگر که برای ما اهمیت دارد، حوزه های فرهنگی اجتماعی و توجه به این موضوع بود که دانشگاه به عنوان یک نهاد مسئول موظف است که نیاز اجتماعی و فرهنگی جامعه را برآورده کند. بنابراین لازمه این کار تشکیل اتاق های فکر متناسب با نیاز های جامعه است و پس از آن این نیاز ها مورد ارزیابی قرار داده شود تا مبتنی با کارکرد ها تصمیمات مختلف اتخاذ شود. همچنین احداث نمادهای شهدا به‌ویژه شهدای گمنام در واحدهای دانشگاهی این استان پیشرفت خوبی داشته و بسیاری از واحدهای استان تهران در دو سال گذشته یا پذیرای پیکر پاک این شهدا شدند یا نماد‎ها و تندیس مربوط به این شهدا در واحدها ساخته یا تکمیل شده است.
نوابخش ادامه داد: همه این جلسات و صحبت هایی که می شود، برنامه ریزی برای کیفی سازی و آماده کردن محیط مناسب برای دانشجویان است تا از این طریق دانشجویان دکتری و ارشد ما بتوانند برای افزایش بار علمی همکاری های مختلفی با مراکز علمی و دانشگاهی دنیا انجام دهند. از طرفی دانشجویان داخل کشور هم با آماده کردن شرایط مختلف مانند وام های دانشجویی و... بتوانیم شرایط را برای تحصیل دانشجویان فراهم کنیم.

20101

کد خبر: 665367

وب گردی

وب گردی