تاریخچه بورس از فطانت تا محمدی

سید حسام الدین جعفری

هفته گذشته خبری مبنی بر کنار رفتن محمد فطانت از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اعلام شد که در ابتدا برخی گمان می کردند این امر شایعه ای بیش نیست اما ساعاتی بعد رنگ واقعیت به خود گرفت و شاپور محمدی جانشین وی شد.

محمد فطانت که سخت ترین روزهای بورس را سکانداری می کرد به دلیل عارضه قلبی که مدت ها درگیرش بود استعفا کرد. فطانت در دوران تصدی خود با فراز و نشیب های زیادی روبرو بود، مذاکرات هسته ای و برجام و تاثیرات مستقیم آن بر بازارسرمایه را از سرگذراند. دوران رکود اقتصادی هم از دردسرهای این دوره بود که بازار سرمایه را دچار رکود شدید کرد، اما حالا شاپور محمدی که در طول دوران مسئولیتش در وزارت اقتصاد بیشترین فعالیت را در زمینه رونق اقتصادی و تسهیل فضای کسب و کار ومقررات زدایی از فضای کسب و کار داشته است و ارتقای جایگاه ایران و بهبود رتبه سهولت کسب و کار در دوران مسئولیت وی در وزارت اقتصاد رخ داده است. به بازار سرمایه آمده است.
محمدی مردی از جنس بازار سرمایه است و پیش از این سمت هایی همچون مدیرعاملی بورس انرژی، دبیر کانون نهاد های سرمایه گذاری و عضو هیات مدیره شرکت های متعدد را در کارنامه خود دارد
دوستی طیب نیا با شاپور محمدی دیرینه و از دوران دانشگاه تهران است .طیب نیا در نخستین انتصاب خود پس از رای اعتماد مجلس، محمدی را به عنوان معاون اقتصادی خود منصوب کرد
انتصاب معاون طیب نیا به سمت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، نشان می دهد که وزیر اقتصاد برنامه ویژه ای برای حمایت از بازار سرمایه در یکسال باقی مانده از دولت یازدهم دارد.اصلاح ساختار مالی بانک ها و انتشار ۳۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی از مهمترین برنامه های پیش روی محمدی در سازمان بورس خواهد بود. شاید مهمترین ماموریت محمدی گسترش اوراق بدهی است.
شاپور محمدی وعده داه است کخ تمدید معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی تلاش کند وکارهای دکتر فطانت را با قدرت ادامه می دهد. رونق مداوم و آرام بازار، توسعه بازار بدهی و توسعه همه بخش ها، برنامه اصلی خود معرفی کرده است.
ماه های سخت و البته امیدوار کننده ای در پیش است. سیاست های کلی بورس بر مبنای سند راهبردی ادامه پیدا می کنند. سندی که محمدی به عنوان اولین خبر اعلام کرد که سند راهبردی بازارسرمایه روی میز رییس جمهور است. محمدی وعده داده است که هیچ محدودیتی به بورس بر نمی گردد؛ بلکه محدودیت ها برداشته هم می شود. این روزها بازار سرمایه که علاقه مند به ورود سرمایه گذاران خارجی است، آمدن محمدی را خبری خوشی میداند چرا که وی تجربه مقررات زدایی دارد، انتظاری که فعالان بازار از وی دارند تا سرمایه گذاران خارجی با فراغت بیشتری بتوانند در بازار سرمایه ایران حضور پیدا کنند.

401/601

کد خبر: 665677

وب گردی

وب گردی