توضیحات معاون فرهنگی دانشگاه جندی شاپور درخصوص آئین‌نامه جدید پوشش دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز آئین‌نامه جدید رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان این دانشگاه را در عین کامل و مختصر بودن کاملاً واضح دانست و گفت: اجرای این‌ آئین‌نامه بر عهده اساتید گذاشته شد زیرا می‌خواهیم این آیین‌نامه بیشتر حالت فرهنگی داشته باشد، تا انضباطی.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر ساسان موگهی در خصوص نگرانی‌ها از اجرای آئین‌نامه جدید رفتار و پوشش حرفه‌ای فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: هر محیطی شأن و مقامی دارد و پوشش افراد وقتی وارد آن محیط می‌شوند باید متناسب با شأن آن مکان باشد؛ دانشگاه نیز به‌ عنوان محیط تولید علم از شأن بالایی چه از نظر دینی یا علمی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته آیین‌نامه‌های متعددی در حوزه رفتار و پوشش دانشجویان وجود داشت، گفت: برای تدوین یک آئین‌نامه واحد و جامع، کارگروهی متشکل از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه، کارشناسان و ... تشکیل و از دیدگاه‌ها و نظرات دانشجویان و اصحاب فکر و اندیشه نیز در این زمینه کمک گرفته شد؛ در نهایت بررسی‌های دقیقی در این خصوص انجام و آیین‌نامه جدیدی تدوین شد که در عین کامل و مختصر بودن، کاملاً واضح است.

معاون فرهنگی و دانشجویی علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه مجری و ناظر این طرح نیز کاملاً مشخص شده است، تصریح کرد: پرچالش‌ترین بحث در این آیین‌نامه تعیین مجری آن بود؛ با توجه به رابطه خاص بین اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان که اغلب این رابطه به شکل مادر و فرزندی یا پدر و فرزندی است، اجرای آن بر عهده اساتید گذاشته شد. ما می‌توانستیم اجرای این طرح را بر عهده تشکل‌های دانشجویی یا روابط عمومی بیمارستان‌ها و ... بگذاریم اما می‌خواستیم این طرح بیشتر حالت فرهنگی داشته باشد، تا انضباطی.

موگهی ملاک و معیار ارزیابی رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان را در آئین‌نامه جدید تصمیم و نظر عضو هیأت‌علمی عنوان کرد و افزود: حقیقت این است که پوشش‌ها چندان سختگیرانه نیست. درست است که اساتید می‌توانند سلیقه‌ای برخورد کنند اما رؤسای دانشکده‌ها افردی را معرفی می‌کنند که در این مورد صاحب‌نظر هستند و هم دانشگاه و هم دانشجویان باید به تصمیم آن‌ها احترام بگذارند.

وی تأکید کرد: آیین‌نامه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده بود و گفته می‌شد که مطابق با آن به دانشجویان در خصوص پوشش و رفتار نمره داده می‌شود مربوط به سال 91 بود که به علت ایرادات وارد به آن هرگز اجرایی نشد؛ همچنین عنوان شده بود که کارنامه‌ سوابق آموزشی در این خصوص برای دانشجویان ایجاد خواهد شد که این نیز غلط است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: رفتار حرفه‌ای برای ما حتی از پوشش دانشجویان اهمیت بیشتری دارد. مثلاً اگر دانشجویی رفتار درستی با بیمار یا همراه او در بیمارستان نداشته باشد، قطعاً اعضای هیأت‌علمی به او تذکر خواهند داد. این آئین‌نامه در تمام واحدهای تابعه دانشگاه از مهر ماه سال جاری اجرا خواهد شد.

موگهی توضیح داد: در صورتی که به دانشجویی چندین‌ بار به دلیل پوشش، رفتار و ... تذکر داده شود اما این فرد توجه نکند به شورای انضباطی معرفی می‌شود؛ در مرحله اول این دانشجو یک تذکر شفاهی دریافت می‌کند و اگر همچنان به رفتار خود ادامه دهد در مرحله دوم حضور در شورای انضباطی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده و در صورت ادامه، تذکر کتبی همراه با درج در پرونده دریافت می‌کند؛ اغلب دانشجویان پس از مرحله اول رفتار خود را اصلاح می‌کنند و نیازی به برخوردهای بیشتر نیست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: البته کسانی که تذکر در پرونده‌ انضباطی آنان درج شده است نیز طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توانند پس از اتمام تحصیل درخواست پاک کردن این سابقه را در پرونده خود ارائه دهند. شورای انضباطی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و در صورتی که این دانشجو تا پایان تحصیل تذکر دیگری دریافت نکرده باشد این سابقه از پرونده او پاک می‌شود.

20101

کد خبر: 665853

وب گردی

وب گردی