بازیابی توان اصولگرایی با حمایت از روحانی

طبیعی است که اصولگرایان به دنبال این هستند که عدم موفقیت خود را در معرفی و حمایت از گزینه های اصولگرایی جبران کنند وبا استناد به عضویت روحانی در جامعه روحانیت مبارزکه تشکلی منتسب به اصولگرایان است سعی دارند او را از خود و ظرفیت اصولگرایی بنامند تا در انتخابات آتی در صورت انتخاب مجدد روحانی خود را د راین گزینش دخیل بدانند.

به گزارش ایسکانیوز ؛بحث پروژه عبور از روحانی از سوی مخالفان اصلاح طلبان چند ماهی است که قوت گرفته است و البته درطول این سه سال برسر کار آمدن روحانی در دولت یازدهم در دستور کار جناح رقیب اصولگرایی بوده است و هر ازچندگاهی بر طبل اختلاف اصلاح طلبان باروحانی می نوازند.اما تاکنون بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب به صراحت تاکید داشته اند که در داخل طیف اصلاح طلبی چنین پروژه ای مطرح نشده است و در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از روحانی حمایت خواهند کرد و البته با انتظاراتی همراه خواهد بود.

اینکه چرا اصولگرایان دنبال کننده عبور اصلاح طلبان از روحانی هستند و تاکید به اصولگرابودن روحانی دارند در حالی که د رانتخابات 92 جزء گزینه های مورد حمایت آنها نبوده است سوال برانگیز است؟ طبیعی است که اصولگرایان به دنبال این هستند که عدم موفقیت خود را در معرفی و حمایت از گزینه های اصولگرایی جبران کنند لذا این طیف در انتخابات گذشته شکست سنگینی از رقابت درونی خود خورد و باتوجه به اینکه حمایت ها و پشتیبانی که از دولت گذشته نیز داشت با عدم تعهد مواجه شد زیرا علی‌رغم اینکه تمام قد پشت احمدی نژاد ظاهر شد اما درنهایت او خود را مبرا از اصولگرایان دانست و با عملکردش موجب تضعیف جریان اصولگرایی در برابر افکار عمومی و پیدایش طیف تندرو مخالف خود از درون اردوگاه اصولگرایی شد و این انشقاق ضربه تاثیر گذاری بر بدنه طیف اصولگرایی و انسجام رای آنها پدید آورد .

در انتخابات سال آینده امکان حمایت اصولگرایان از روحانی بعیدبه نظر نمی رسد و حتی برخی مانند مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانی مبارز از احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی سخن به میان آورده است و دیگر افراد این جریان هم به قرار داشتن نام روحانی در لیست مورد بررسی خود اشاره داشتند، درنتیجه اصولگرایان با استناد به عضویت روحانی در جامعه روحانیت مبارز،که تشکلی منتسب به اصولگرایان است سعی دارند او را از خود و ظرفیت اصولگرایی بنامند تا در انتخابات آتی در صورت انتخاب مجدد روحانی خود را د راین گزینش دخیل بدانند.

در این راستا انتقاداتی هم مبنی بر اینکه چرا روحانی با اصلاح طلبان ائتلاف کرده به گوش می‌رسد و محمد رضا باهنر بیان کرده است باید از آقای روحانی پرسیده شود که مگر شما اصولگرا نیستی چرا رفتی از اصلاح طلب ها رای گرفتی؟ ما می گوییم ما از روحانی حمایت نکردیم، روحانی چرا رفت از اصلاح طلب ها رای گرفت؟ اتفاقا روز اولی که آقای روحانی انتخاب شد، من با یکی از اصلاح طلبها صحبت می کردم، می گفت روحانی اصلاح طلب است. به او گفتم، الان هم به شما می گویم، قبل از انتخاب آقای روحانی هر کس توانست یک سخنرانی از ایشان به نفع اصلاح طلب ها پیدا کنی، من به ازایشان صد سخنرانی می آورم که به نفع اصولگراها و علیه اصلاح طلب ها صحبت کرده. اصلا فلز ایشان اصولگرایی بوده. اما نقد اینجاست اگر همین آقای روحانی نامهربانی از اصولگراها دید یا اصلا معذرت می خواهم نمک نشناسی کردند، روش سیاسی این است که در حزب مخالف برود؟ درست نیست.

از انتقادات باهنر که مرد تشکیلاتی اصولگرایان است و حتی سعی در ریش سفیدی و میانداری در این طیف دارد می توان نتیجه گرفت که اصولگرایان خواهان سهیم شدن در سازمان رای روحانی که البته بخش عمده ای از آن را مدیون اصلاح طلبانند،هستند تا شکست خود را جبران کنند و حال که فضای جامعه را نسبت به روحانی مثبت می بینند سعی دارند تا از این شرایط به نفع و بازسازی جریان خود بهره ببرند.

محمدرضا بادامچی نماینده مجلس دهم با نفی پروژه عبور از روحانی گفت: کشور مشکلات بسیاری دارد و این مسائل در حاشیه قرار دارد.این موضوع راما اصلاح طلبان نه طرح کردیم و نه خواهان طرح آن هستیم!.بهتر است در این شرایط همه دست به دست هم بدهیم و برای آبادی کشور تلاش کنیم . منافع کشور را در حمایت از روحانی می‌دانیم و همانگونه که سال 92 همه از ایشان حمایت کردیم امیدوارم سال 96 نیز اینگونه باشد.انشالله ایشان همواره حضور داشته باشند و این سیاسیت‌ها را ادامه دهند .

او همچنین با اشاره به مباحثی در خصوص صحبت‌های مبنی بر دلخوری عارف از روحانی، گفت:بعید می‌دانم اینگونه باشد؛ عارف بسیار فراتر از این مسائل است و این دلخوری را ما به هیچ عنوان احساس نمی‌کنیم و حتی احتمال هم نمی‌دهیم.دکتر عارف منافع کشور را نسبت به هر موضوع دیگری ارجح‌تر می‌داند.

کنعانی مقدم عضو جبهه ایستادگی نیز معتقد است برای حمایت از حسن روحانی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رقابتی وجود دارد و اگر شروط مذبور رعایت شود احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی وجود دارد.

203

کد خبر: 665883

وب گردی

وب گردی