آمار بالای مرگ و میر ناشی از مصرف تریاک‌های سرب‌دار /بیمارستان ها مرگ‌ در پی مسمومیت با سرب را حتما به پزشکی قانونی اطلاع دهند

عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نسبت به افزایش آمار مرگ و میر ناشی از مصرف تریاک‌های سرب‌دار هشدار داد و از بیمارستان‌ها خواست مرگ‌های در پی مسمومیت با سرب را حتما به پزشکی قانونی اطلاع دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمدرضا قدیرزاده با اشاره به آمار مسمومیت‌ها و همچنین موارد فوتی ناشی از مصرف تریاک سرب‌دار گفت: باتوجه به اینکه بیشترین مواد مصرفی در کشور را برابر آمارها همچنان مخدر تریاک شامل می‌شود، متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مسمومیت با سرب در میان مصرف‌کنندگان این مواد بودیم.

او با بیان اینکه این مسمومیت متعلق به نقطه خاصی از کشور نبوده و در بسیاری از مناطق احتمال وقوع آن وجود دارد، گفت: ضعف و بی‌حالی، دردهای استخوانی، ضعف عضلانی، یبوست، درد شکمی و... از علائمی است که مصرف‌کنندگان تریاک‌های سرب‌دار ممکن است به آن دچار شوند، اما با توجه به اینکه تمامی این علائم غیراختصاصی بوده و ممکن است در مورد دیگر بیماری‌ها نیز صادق باشد این افراد با مراجعه به پزشک عمدتا متوجه مشکل خود نشده و حتی برخی پزشکان نمی‌دانستند علت آن مصرف تریاک سرب‌دار است.

این عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای از این افراد تحت عنوان عمل آپاندیس به اتاق عمل نیز اعزام شده اند،ادامه داد: در بررسی مواردی که به پزشکی قانونی ارجاع شده بود متوجه شده بودیم که مصرف طولانی مدت تریاک و همچنین مصرف تریاک سرب‌دار باعث این مسمومیت شده است.

قدیرزاده درباره اینکه آیا مسمومیت با تریاک سرب‌دار حتی با یک بار مصرف نیز رخ می‌دهد نیز گفت: گرچه ممکن است به دلیل وجود بالای سرب در تریاک این اتفاق رخ دهد، اما عمده مسمومیت‌ها درباره افرادی بوده که تریاک را به شکل خوراکی و سابقه مصرف 10 تا 15 سال داشته‌اند، البته این آمار در ماه‌های اخیر افزایش یافته که شاید دلیل آن ورود محموله‌ای از تریاک‌های سرب‌دار به کشور باشد.

او با بیان اینکه داروهای دفع‌کننده سرب نیز مدتی نایاب شده بود، افزود: افزایش میزان مراجعات و همچنین کم بودن داروی دفع کننده سرب از دیگر دلایلی بود که باعث شده بود دچار مشکل شوند اما متاسفانه در ماه‌های اخیر حتی مواردی از مرگ بر اثر مصرف تریاک سرب‌دار نیز گزارش شده است.

عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه در حال حاضر آماری از مسمومیت در پی مصرف تریاک های سرب‌دار در بسیاری از شهرستان‌ها در دست نیست، گفت: همانطور که گفتم با توجه به علائم غیراختصاصی این مسمومیت در بسیاری از موارد مشخص نمی‌شود که مسمومیت یا فوت به دلیل مصرف این ماده بوده است از این رو از تمامی پزشکان و بیمارستان‌ها می‌خواهیم که موارد مسمومیت با سرب یا فوت ناشی از آن را به پزشکی قانونی اطلاع دهند تا مشخص شود که آیا این مساله به علت مصرف تریاک سرب‌دار بوده یا خیر؟.

قدیرزاده افزود: ما به مراکز پزشکی قانونی استان‌ها نیز ابلاغ کرده‌ایم که این موارد را بررسی کرده و نتایج آن را به ما اطلاع دهند.

20103

کد خبر: 665930

وب گردی

وب گردی