معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی:  امام صادق (ع) بنیان گذار عرفان اسلامی است

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امام صادق (ع) بنیان گذار عرفان اسلامی است و عرفان در قرن اول هجری به عنوان یک مکتب و به عنوان یک فکر مطرح نبوده است.

به گزارش ایسکانیوز، علی عسکری ضمن تسلیت شهادت جانسوز امام جعفر صادق (ع) آن شیعه مرد آسمانی مدینه به عموم مسلمانان و شیعیان جهان به ویژه به مقام معظم رهبری مراجع تقلید و دانش آموختگان مکتب آن حضرت به ایسکانیوز گفت: باید بگویم که هر یک از امامان معصوم (ع) در زندگی خودشان به لقب های ارزشمندی شهرت دارند از جمله لقب های بارز امام صادق (ع) عبارت است از صابر طاهر فاضل و صادق و این لقب ها گویای ویژگی های بارز و شخصیت و منش حضرت صادق (ع) بوده است.

او در رابطه با نقش اثر گذار امام صادق (ع) در جامعه دینی و بشری گفت: به غیر ازعلوم دینی که حضرت در آن رابطه همانند اجداد طاهرین سرامد همه عالمان و آگاهان دینی بودند و حتی امامان اهل سنت در مظهر ایشان شاگردی میکردند یکی از ویژگی های اثرگذار مهم آن حضرت تجدد در علم بود. به این معنا که در زوایای آیات قرآن و روایات و احادث به علوم روز نیز در کرسی های درسی خودشان می پرداختند و به معنی واقعی کلمه کرسی های آزادی اندیشه در زمان آن حضرت بنیان نهاده شد و حضرت از راه‌های علمی ثابت کرد که دین با پیشرفت مغایرتی ندارد.

عسکری ادامه داد: از جمله مواردی که در ارتباط با زندگی حضرت بسیار حائز اهمیت است این است که تا زمان حضرت عناصر چهار گانه منظور نظر بوده که منظور از آن عناصر چهار گانه آب، باد، خاک و آتش بوده است. این چهار عنصر را به دانشمندان علوم مختلف به تصفیه و تحلیل می پرداختند. حضرت نظریه عناصر چهارگانه را به معنی واقعی کلمه متزلزل کرد و عنصرهای دیگری هم در این عناصر چهارگانه افزود.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حضرت تاکید کردند که هیچ یک از این عناصری که عنوان می شود از جمله آب درواقع عنصر تشکیل دهنده مواد نیست بلکه آب ترکیب یافته ای از گازهای مختلف است کما این که باد، خاک و آتش نیز همین حالت را دارد و با توجه به این که درواقع جمود بر این عناصر چهارگانه یک حالت تحجر را برای اندیشمندان حتی برای اندیشمندان غیردینی به وجود آورده بود.

او با بیان اینکه آن حضرت تجدید یا حیات علوم مختلف را منظور نظر قرار دادند، گفت: امام صادق در زمان خودش از جمله اثرگذاری های مهم آن پیشرفت علمی همه جانبه بوده چرا که مذاهب مختلف فقهی در زمان خود حضرت شکل گرفته نظریه های مختلف علمی در زمان آن حضرت منظور نظر قرار گرفته است.

عسکری بیان کرد: از جمله عقایدی که جای توجه دارد این است که امام صادق (ع) بنیان گذار عرفان اسلامی است و عرفان در قرن اول هجری به عنوان یک مکتب و به عنوان یک فکر مطرح نبوده است.

او با بیان اینکه عرفان چیزی نیست که به عنوان یک درس عشق با قلم و کاغذ بتوان آن را آموخت، گفت: به گفته بسیاری از بزرگان و اندیشمندان و تاریخ نگاران از جمله دانشمندان بزرگی همچون عطار، امام صادق (ع) در زمان خودش در جایگاه عرفان چنان منزلتی داشتد که تمام فرقه های عرفانی از حضرت و عرفان ناب حضرت بهره می جستند در نتیجه ضمن این که ایشان احیاگر مذهب تشیع هستند امامان و پیشوایان دیگر اهل سنت در مکتب فکری او به نوعی درس می خواندند و علم آموزی داشتند.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این هم نشان دهنده کرسی آزاداندیشی بوده که مورد اشاره قرار گرفت در بحث عرفان هم حضرت بنیان گذار عرفان اسلامی بود همچنان که در علوم جدیده هم حضرت به عنوان یک چهره اثر گذار و بنیان شناخته شده است.

عسکری با اشاره به تربیت شاگردان در محضر این امام بزرگوار گفت: امام باقر (ع) بچه سال بود که جزو اسرای واقعه عاشورا شد یعنی بعد از اتفاق عاشورا و شهادت امام حسین (ع) در کنار امام سجاد (ع) به اسارت برده شد. 5 ساله بود که اسیر شد و شرایط و رخداد و اتفاق شوم زمانه را با چشم خود دیده بود. امام باقر (ع) با تمسک به دعا و صحیفه سجادیه معرفت دینی را به روی مردم و جاهلان گشود و تلاش معرفتی و جهاد علمی را امام سجاد به عنوان رسالت بعد از عاشورا منظر نظر قرار داد و این را امام باقر که به عنوان باقر و شکافنده علم نامیده شد، سعی کرد در استراتژی و در مبنای عمل خود منظور کند.

او ادامه داد: امام صادق 10 ساله بود که در دست های علمی و کلاس درس پدر بزرگوارشان شرکت می کردند و به عنوان شاگرد در محضر پدرش تلمذ می کرد و امام صادق (ع) در راستای عمل امام سجاد و امام باقر (ع) جامه عمل پوشاند. بعضی ها تسریع دارند که در یک زمان و در یک مقطع در یک ساعت چهار هزار شاگرد در محضر امام صادق تلمذ می کردند و بعضی ها تاکیدشان بر این است که 4 هزار شاگرد در مکتب فکری ایشان در طول عمر پربرکتشان تربیت شدند.

عسکری در ادامه بیان کرد: از جمله شاگردان حضرت ابوحمزه ثمالی است که دعای ابوحمزه اثمالی هم به او انتساب دارد. امام صادق (ع) به این شاگردش میبالیده و او مورد توجه امام بوده است. در روایتی آمده است امام صادق (ع) بیان کرده اند: که هرگاه من ابوحمزه ثمالی را میدیدیم آسایش و آرامش به من دست میداد.

او در پایان با بیان اینکه روایات پرمغز و اثرگذار از زبان امام صادق بسیار نقل شده است، گفت: امام صادق فرمودند: ما کسانی را دوست داریم که عاقل فهیم دانا بردبار راستگو وفادار و اهل مدارا باشند و همچنین فرمودند عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنها است.

20104

کد خبر: 666068

وب گردی

وب گردی