هرندی زخمی بر چهره پایتخت

حالا دیگر نام محله هرندی تهران نه تنها برای تهرانی ها بلکه برای همه مردم کشور آشناست و همه مردم از آن به عنوان محل آسیب زا یاد می کنند غافل از اینکه ساکنان این بخش از پایتخت هم از تبدیل شدن محل زندگی شان به پاتوق معتادان خسته شده اند و با توجه به وقایع و صحنه های ناگواری که در این بخش از شهر روی می دهد مردم و مسئولان از آن به عنوان زخمی عمیق بر چهره شهر یاد می کنند.

به گزارش ایسکانیوز این زخم کهنه در شبگردی اصحاب رسانه به همراه جمعی از مدیران شهرداری تهران و سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت بامشاهده صحنه هایی از وجود معتادان با لباس های ژنده و کثیف و سر وضعی نامناسب که در شرایط نامساعد فقط عمر خود را به بطالت می گذراندند بخوبی خود را نشان داد.
اگرچه حضور وزیر بهداشت و این همه خبرنگار و مسئول برای ساکنان محله هرندی تهران بسیار قابل توجه بود و همه مردم به ویژه معتادین این محله از حضور آنان بهت زده شده بودند اما فرصتی برای ترکیدن بغض ساکنان به روی مسئولان بود.
نشستن پای صحبتهای ساکنان محله ای که بیش از 60 سال است به محلی برای توزیع مواد مخدر تبدیل شده خالی از لطف نیست.یکی از ساکنان محله شهید هرندی می گوید:این محله یکی از پرآسیب ترین محلات کشور است و می توان گفت مردم ازحضور بی شمار معتادان متجاهر خسته و دچار نوعی افسردگی شده اند.
ابراهیم محمدیان می گوید: شهرداری تهران در اقدامی قابل توجه با احداث مرکز اعتیاد بهاران در این محله به نوعی فعالیت خود را برای ساماندهی معتادان آغاز کرده است.
محله هرندی با بسیاری از محلات شهر تهران تفاوت هایی دارد از جملاتی که بین یکدیگر رد و بدل می شود و تا ایجاد ترس و نا امنی همه و همه در تاریکی این محله محسوس است.
یکی از معتادان که در مرکز نگهداری معتادین بهاران حضور دارد می گوید: من یک شهرستانی هستم که به دلیل نبود مکان برای اقامت و نبود کار به مواد مخدر روی آوردم.
او می گوید: بیش از چهار سال بود که شب ها را در پارک در کنار بسیاری از معتادان به صبح می رساندم اما اکنون با ایجاد این کمپ به صورت داوطلبانه برای درمان خود به این جا مراجعه کردم و الان حدود سه ماه است که موادی مصرف نمی کنم و پاکم.
این معتاد که تحت درمان مجتمع درمانی بهاران قرار دارد می گوید: پس از درمان قطعی این مرکز با مربیان خود در زمینه های مختلف کلاس هایی با هدف ایجاد اشتغال برگزار می کند و ما می توانیم در این مرکز حرفه آموزی کنیم.

شهرداری وظیفه جمع آوری معتادان را ندارد
معاون سابق فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران معتقد است شهرداری تهران هیچ مسئولیتی در زمینه جمع آوری و نگهداری معتادان ندارد و وظیفه سایر دستگاه ها از جمله بهزیستی و نیروی انتظامی است که در این زمینه فعالیت کنند.
حجت الاسلام میثم امرودی گفت: شهرداری تهران به دلیل اینکه وجود معتادان در این شهر چهره زیبای پایتخت را تغییر می دهد برای جلوگیری از این چهره ناپسند شهر در این زمینه فعالیت می کند.
او گفت: 23 مجتمع بهاران در مناطق مختلف شهر تهران احداث شده و شهرداری تهران عزم خود را برای ساماندهی معتادان جزم کرده است.

60 درصد معتادان شهرستانی هستند
معاون سابق فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: 60 درصد معتادان کارتن خواب در شهر تهران شهرستانی هستند.
او با اشاره به اینکه درصورتی که بتوانیم معتادان را به شهرستان های خود بازگردانیم پاکسازی منطقه و ساماندهی معتادان تهرانی خیلی راحت تر صورت می گیرد گفت: شهرداری تهران با ایجاد بیش از 40 مرکز بهاران ویژه معتادان خانم و آقا تلاش می کند معتادان را درمان و توانمندسازی کند.
به گفته امرودی با اقدام مناسب فرهنگی شهرداری تهران تاسیس دبیرستان دخترانه در محله هرندی در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفت.
او گفت: به دلیل مشکلات امنیتی چندین سال بود که مردم این محله از نبود دبیرستان دخترانه محروم بودند که با اقدام فرهنگی شهرداری تهران در این محله این مرکز آموزشی تاسیس شد.
نام محله هرندی برای هر شهروند تهرانی و سایر شهروندان استان های کشورمان شناخته شده اما نه به نیکی بلکه بیشتر به عنوان محلی برای تجارت مرگ، محله ای که همگان آن را به نام معتادان و خرید و فروش مواد مخدر و خلاف می شناسند.
با این وجود شهرداری تهران و سایر دستگاه های انتظامی و امنیتی در تلاش هستند تا رنگ تاریک این محله را به رنگی زیبا و محیطی با نشاط برای ساکنان آن در آورند تا دیگر شاهد اندوه و افسردگی کسی در این محله نباشیم.
برخی افراد از کاهش معتادان در این محله خبر دادند و برخی نیز به روزهای بهتر این محله امیدوار هستند.

105105

کد خبر: 666072

وب گردی

وب گردی