رئیس سازمان سیا: بعید می‌دانم سوریه دوباره متحد شود

رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا گفت «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران فردی میانه رو است که آمریکا می تواند بطور بالقوه با وی کار کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت خبری پست ایندپندنت، «جان برنان» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز جمعه در «همایش امنیتی آسپن» گفت تا زمانی که رئیس جمهور روسیه به سیاست غلط خود در حمایت از بشار اسد ادامه دهد، جنگ خونین داخلی در سوریه ادامه خواهد یافت.

به گزارش مهر، وی که برای نخستین بار در این همایش امنیتی حضور می یافت، با عباراتی تند رئیس جمهور روسیه را با ادعای نقش این کشور در ادامه یافتن جنگ در سوریه و کشتار مردم مورد خطاب قرار داد.

جان برنان مدعی شد: «معتقدم تا زمانیکه بشار اسد در دمشق بر سر قدرت است،‌ هیچ امیدی به پایان این بازی [جنگ] نخواهد بود؛‌ زیرا وی دلیل اصلی مبارزات بسیاری از مردم سوریه است؟» وی در ادامه افزود: «لازم است روشن شود که بشار اسد در آینده سوریه نقشی نخواهد داشت».

رئیس سیا از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به خاطر عدم برخورداری از یک استراتژی بلند مدت برای حل بحران سوریه انتقاد کرد و گفت که مشکلات سوریه در میدان جنگ حل نخواهند شد، بلکه نیازمند یک راه حل سیاسی است و ابراز امیدواری کرد که روسیه از روش آمریکا پیروی نماید.

وی با اذعان به این که برکناری یک شبه بشار اسد منجر به شکل گیری یک خلاء قدرت خواهد شد، اظهار داشت که روسها لازم است به این نتیجه برسند که بشار اسد باید از قدرت کنار گذاشته شود.

برنان که از ماه مارس ۲۰۱۳ به ریاست سازمان سیا منصوب شد، می گوید که سوریه پیچیده ترین چالشی است که وی طی دوره ریاست خود بر این سازمان با آن مواجه شده است.

رئیس سازمان سیا همچنین گفت که در مورد آینده سوریه به عنوان یک کشور یکپارچه خوش بین نیست. این اظهارات جان برنان از جمله اعترافات نادر و آشکار مقامات آمریکایی در خصوص عدم امکان حفظ سوریه به عنوان یک کشور یکپارچه پس از جنگ داخلی پنج ساله در این کشور است.

جان برنان گفت‌: «من نمی دانم که آیا سوریه بار دیگر یکپارچه می شود یا خیر... خون بسیاری ریخته شده است و نمی دانم که آیا یکبار دیگر در دوران زندگیم شاهد [یک سوریه یکپارچه و متحد] باشم».

جان برنان در این همایش امنیتی توافق هسته ای با ایران را «یک اقدام درست» خواند و گفت که «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران فردی میانه رو است که آمریکا می تواند بطور بالقوه با وی کار کند.

جان برنان در پاسخ به این پرسش که گروه تروریستی داعش را در مقایسه با سازمان تروریستی القاعده چگونه ارزیابی می کند،‌ گفت که داعش در مقایسه با القاعده یک «تهدید جهانی» بزرگتر است و اینکه اعضای داعش در عصر دیجیتال رشد و پرورش یافته اند و یک فضای اجتماعی- رسانه ای خلق کردند که حمله به آن سخت و دشوار خواهد بود.

300300

کد خبر: 666087

وب گردی

وب گردی