انتقال هدفمند رادیوداروهای ضدسرطان با استفاده از مواد نانوساختار

محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای امکان انتقال رادیوداروها را با استفاده از مواد نانوساختار مورد بررسی قرار دادند و امیدوارند بتوانند از یافته‌های به دست آمده از این تحقیقات برای رساندن رادیو دارو به تومورهای سرطانی و همچنین تصویربرداری استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، هر دارویی که در ساختار آن یک رادیوایزوتوپ موجود باشد رادیودارو گفته می‌شود. رادیوایزوتوپ‌ها درواقع عناصر ناپایداری هستند که با توجه به ساختار اتمی‌شان از خود پرتو منتشر می‌کنند.

رادیو داروها در فرایندهای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند ضمن آن که از رادیوداروها در تشخیص و درمان انواع سرطان استفاده‌ بسیار گسترده‌ای می‌شوند به ‌طوری ‌که نیمی از مبتلایان به سرطان در فرایند درمان خود از رادیوداروها استفاده می‌کنند. امروزه با تلفیق دانش هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای و فناوری نانو، پیشرفت‌های سریعی در تولید رادیوداروها به وقوع پیوسته است.

دکتر سید یوسف فضائلی حسینی نژاد عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و هدف از انجام این طرح را بررسی انتقال رادیوداروها به تومورهای سرطانی با استفاده از مواد نانوساختار جهت تشخیص و درمان سرطان دانست.

به گفته وی استفاده از نتایج این طرح به درمان هدفمند سرطان با کمترین عوارض جانبی و کارایی بالا کمک خواهد کرد.

حسینی نژاد در این باره توضیح داد: در طرح حاضر از سلیکای متخلخل جهت تثبیت نانودارو و انتقال آن به محل تومورهای سرطانی استفاده شده است. سیلیکایی متخلخل به دلیل دارا بودن حفرات نانویی و سطح ویژه‌ بالا، به عملکرد تثبیت دارو کمک شایانی کرده و در نتیجه فرایند دارورسانی هدفمند با بازدهی بالاتری انجام خواهد گرفت.

فضائلی حسینی نژاد در خصوص مراحل انجام این طرح یادآور شد: به سبب خواص تشخیصی و درمانی رادیوایزوتوپ مس-64، کمپلکس سنتزی پورفیرنی با رادیوداروی مس-64 سنتز شد و در مرحله‌ بعد اطلاعات بیولوژیکی آن از قبیل ضریب تقسیم، کنترل کیفی و مطالعات پراکنش بافتی در انواع موش‌های صحرایی وحشی بررسی شده و نمودارهای زمان/زوال برای ترکیب نشان‌دار در ارگان‌های زنده در مقایسه با کاتیون مس مطالعه شد.

این محقق اضافه کرد: پس از آن برای رسانش هدفمند این داروی ضدسرطانی بر روی سیلیکای نانومتخلخلMCM-41 عامل دار شده با گروه‌های آمینی، تثبیت شده و اطلاعات بیولوژیکی آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

مجری طرح گفت: مشاهده‌ تجمع کمپلکس تثبیت‌ شده بر روی سیلیکای نانومتخلخل MCM-41 در تومور، دفع سریع، نیمه‌ عمر کوتاه مس-64 و دوزهای تابش تحمیلی کمتر برای بیماران، این رادیوداروی تثبیت شده را به‌ عنوان یک کاندیدای مناسب برای کاربرد تصویربرداری و مطالعات آینده‌ PET معرفی می‌کند.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر سید یوسف فضائلی حسینی نژاد، دکتر شهزاد فیضی و دکتر امیررضا جلیلیان اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای است و نتایج آن نیز در مجله Applied Radiation and Isotopes منتشر شد.

20104

کد خبر: 666155

وب گردی

وب گردی