کمالوندی :اگر همه بخش‌هاى  سند هسته ای  هم افشا شود ما نگرانى نداریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر همه سند همکاری ایران و آژانس هم بیرون بیاید نمی‌تواند به امنیت و فعالیت‌های هسته‌ای ما ضربه بزند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا،بهروز کمالوندی ، با اشاره به پاسخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعتراض جمهوری اسلامی ایران در مسئله افشای اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: ما به افشای بخش‌هایی از سند آژانس اعتراض کرده و تذکر هم دادیم و خود آژانس نیز در این خصوص نگرانی‌هاى خود دارد.

عراقچی درز اطلاعات محرمانه ایران در کمیسیون مشترک را پیگیری می‌کند

او با بیان اینکه ممکن است عواملى از سه کشور غربى در افشای این اطلاعات نقش داشته باشند، اظهار داشت: ما نیز به این موضوع در سطح آژانس اعتراض کردیم و از طریق آقاى دکتر عراقچى آن را در سطح کمیسیون مشترک نیز مطرح خواهیم کرد.

اگر همه بخش‌هاى مختلف این سند هم افشا شود، ما نگرانى نداریم

وى ادامه داد: البته اگر همه بخش‌هاى مختلف این سند هم افشا شود، ما نگرانى نداریم ولی موضوع مهم توجه به اصل محرمانه نگاهداشتن اطلاعات و اسناد است. براساس مقررات، آژانس باید از اسناد ایران محافظت کند و به همین دلیل است که نباید این سند منتشر شود.

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر همه سند همکاری ایران و آژانس هم بیرون بیاید نمی‌تواند به امنیت و فعالیت‌های هسته‌ای ما ضربه بزند و به اندازه‌ای که لازم بوده تذکرات لازم داده شده است.

شورایعالى امنیت ملی صلاح بداند سند همکاری‌های ایران و آژانس را به نمایندگان می‌دهیم

کمالوندی در تشریح سند همکاری‌های هسته‌ای ایران و آژانس تصریح کرد: سند همکاری ایران و آژانس محرمانه است. این اسناد در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و مراجع ذیربط هم از آن اطلاع دارند و اگر شورای عالى امنیت ملی صلاح بداند، آن را در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار می‌دهیم.

او با بیان اینکه باید جلوگیری از درز اطلاعات راه حلی پیدا کرد، خاطرنشان کرد: درز اطلاعات تنها مختص به ایران نیست و درباره سایر کشورها هم وجود دارد و برای همین لازم است یک راهکار مشخصی برای جلوگیری از تکرار این مسئله پیدا کرد.

هدف درز اطلاعات ایران فشار آوردن به دولت آمریکا است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آن سه کشوری که در افشای اطلاعات به نظر ایران نقش داشته‌اند، چه کشورهایی بودند؟ ابراز داشت: همانطوری که گفتم بخش‌ها یا افراد خاصى از سه کشور غربى می‌تواند باشد. البته به نظر می‌رسد هدف آنها فشار آوردن به دولت آمریکا در بحبوحه انتخابات ریاست جمهورى این کشور باشد. می‌خواهند بگویند برخلاف گفته مقام‌های آمریکایى توان هسته‌اى ایران نه تنها کاهش نیافته، بلکه از سال دهم به بعد نیز رو به توسعه خواهد رفت.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چه راهکار برای جلوگیری از تکرار این مسئله می‌تواند صورت گیرد؟ بیان کرد: باید از هر دو مسیر آژانس و کمسیون مشترک به تذکرات خود ادامه داده و مراقبت‌هاى بیشترى هم در نظر داشته باشیم.

انجام مراقب‌های خاص هنگام بازرسی

او در پاسخ به این سوال که درز این اطلاعات در نحوه رفتار ایران در برابر بازرسان یا اجرای برجام تاثیری خواهد داشت؟ یادآور شد: تعامل با بازرسان در حال حاضر به بهترین شیوه ممکن صورت می‌گیرد و مراقبت‌هاى خاصى به هنگام انجام بازرسى‌هاى آنها انجام می‌شود.

این مقام عالی‌رتبه سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که چرا تا به امروز اطلاعاتی از برنامه بلندمدت هسته‌ای به مجلس داده نشده است؟ عنوان کرد: ما و وزارت امور خارجه در مناسبت‌هاى مختلف در این رابطه اطلاعات لازم به اعضای محترم کمیسیون‌هاى امنیت و سیاست خارجی، انرژى و بعضا دیگر کمیسیون‌هاى مجلس ارائه کرده‌ایم و همواره به سوالات نمایندگان محترم پاسخ داده‌ایم.

203/201

کد خبر: 666181

وب گردی

وب گردی