درازنو یک چشم انداز فوق العاده/ ییلاقی توریستی، سرد و کوهستانی

در درازنو برج های سربه فلک کشیده را فراموش کنید، اینجا تکه ای از بهشت است که آسمان با زمین پیوند خورده و هر گاه از پنجره خانه های کاهگلی اش از داخل به بیرون بنگری، تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می بینی که از هر زاویه آن می توان یک نقاشی بکر کشید.

ناهید ـ سمیعی: درازنو ییلاقی کوهستانی و سرد است که اگر در چله تابستان هم به آنجا بروید نباید لباس گرم را فراموش کنید. این دهکده بام استان کردکوی است و یکی از مناطق توریستی شمالی کشور به شمار می آید. اگر برای سفرهای تابستانی خود قصد اقامت در مکانی را دارید که در کوچه ها بوی کاهکل خانه ها استشمام شود و یا آسمانش آنقدر به زمین گره خورده باشد که ابرها را در زیر پایتان احساس کنید پیشنهاد می کنیم سری به درازنو بزنید.

درازنو کجاست؟

‎روستای ییلاقی " درازنو " در ۴۰ کیلومتری کردکوی و درکنار قله درازنو واقع شده است، قله درازنو با ارتفاع ٢٨٧٠ متر یکى از قله هاى زیباى استان گلستان است. این روستا که درارتفاعات البرز قرار دارد یک چشم انداز شگفت انگیزفوق العاده است از بالای آن می توانید بیش از۱۱ شهر و صدها روستای گلستان و مازندران را ببینید .

بافت روستایی

درازنو، دهکده ای است که خانه هایی با معماری کوهستانی دارد. این خانه ها با شرایط اقلیم و آب و هوایی منطقه به گونه ای ساخته شده اند که بتوانند در تمامی فصول سال آسایش را به صورت طبیعی برای ساکنین فراهم آورد. ویژگی این خانه های کاهگلی، دیواره های چوبی، کاهگل و سقف کاله پوش بوده که مخصوص مناطق کوهستانی است.

بافت درازنو یکپارچه نیست و به صورت پراکنده در سطح روستا ساخته شده اند.تاریخ اکثر خانه های اینجا به اواخر دوره قاجار بر می گردد. درازنو دهکده ای مسکونی، ییلاقی و قشلاقی است که ۱۶۰ خانوار در آن فقط در دو فصل بهار و تابستان به صورت ییلاقی استفاده می کنند.

لباس گرم فراموش نشود

در درازنو شب ها به قدری سرد است که حتما باید از بخاری استفاده کنید، عصرنیز برای بیرون رفتن از اقامتگاه خود حتما لباس گرم بپوشید تا سرما نخورید.

چشمه ها ؛ آب آشامیدنی روستا

این روستا پر از چشمه های زیبا است که از ذوب برف های موجود در این منطقه به وجود می آیند. از زیبایی های دیگر این منطقه آبشارهایی نظیر "آبشار دوآب" و "آبشار هفت طبقه" است که بر جذابیت این روستا اضافه کرده است

آب این روستا از چشمه قدیمی آن تامین می شود که در منبع بزرگی جمع آوری شده است. گفتنی است آب این چشمه سالم و بهداشتی بوده و جنبه دارویی دارد.

آبشار هفت طبقه

آبشار شادان یا "هفت طبقه"، ۷ کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی در دل جنگلهای بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد.

آبشار دوآب

آبشار دوآب در فاصله 5 کیلومتری جنوب شهر کردکوی در داخل کوه و در میان درختان انبوه و سرسبز و در عمق جنگل است. پس از گذشت 5 کیلومتر به منطقه ای می رسیم که به دوآب معروف است. صدای دلنشین و ترنمی که از ریزش آرام آب در دل کوه و از بلندای طبیعت فرو می ریزد آرام بخش روح و مسکن روان است.

غار یخچال

از دیگر مکانهای دیدنی این منطقه غار یخچال است، این غار در زیر قله دکانی و در کنار سنگ بسیار بزرگی است که محوطه ای در حدود بیست متر مربع دارد و سوراخی به اندازه یک انسان در کنار سنگ وجود دارد که در شهریور ماه نیز در داخل این محفظه برف موجود است، به همین دلیل، این مکان، یخچال نام گرفته است.

در حوالی این روستا دو غار طبیعی به نام های "گنج خانه" و "انبار حسن خان" وجود دارد که می تواند از جاذبه های منحصر به فرد این روستا به شمار آید .

پوشش گیاهی

روستا با مساحت ۵/۷ هکتار مرتعی، درختچه ای و درختکاری شده است. البته جنگل کاری توسط منابع طبیعی هم صورت گرفته است. بعلاوه آویشن،گل گاوزبان، بومادران، شیر خشک، مارم بو، گل بنفشه، کنگر وحشی، گلامیر حسن، گل پر، گل ختمی، گل بابونه، ریحان کوهی، پر سیاوش، یونجه وحشی و گزنه از جمله گل و گیاهان وحشی منطقه هستند. این گل و گیاهان وحشی نه تنها با رویش خود در بهار و تابستان فضای روستا را زیبا و رنگارنگ می کنند و مرتع زیبایی را به وجود می آورند، بلکه در مصرف بسیاری از بیماریها از جمله دیابت، آسم، سرماخوردگی و... مفید بوده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

همچنین در این دهکده، گونه های درختچه ای زرشک، ازگیل، ولیک، تمشک، سیب وحشی، گلابی وحشی و آلوچه وجود دارد که هر ساله در فصل تابستان پربار هستند.

پوشش گیاهی غالب این روستا درختان کاج سیاه، افرا، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بلوط و گردو است.

دامداری و کشاورزی

تا سال ۷۰، دامدارا ن در دو فصل گرم سال برای چرای دامها در درازنو ساکن می شدند تا اینکه با انجام طرح خروج دام دامداری در این منطقه کاهش یافت.با خروج دام ها این منطقه تا حد زیادی به حالت بکر و طبیعی خود نزدیک شد و رویش گونه های بومی جنگلی و مرتعی، زیبایی و لطافت خاصی را به منطقه بخشید.

امام زاده هزار منزل

امام زاده هزار منزل درازنو مانند اکثر امام زاده های مناطق شمال در دل کوه و جنگل قرار دارد، گفتنی است که در این امام زاده دو خواهر و برادر به اسم های رضی و راضیه دفن شده اند و هه سال ها مردم روستا و گردشگران برای زیارت به آنجا می روند.

اسکی در درازنو

هوا در درازنو از آبان ماه تا اواخر فروردین ماه، مه آلود و زمین پوشیده از برف است، با این شرایط، با ایجاد فضاهای ورزشی زمستانی، به مدت پنج ماه، می توان اسکی کرد. احداث یک پیست اسکی به طول یک کیلومتر از «امامزاده هزار منزل» در سمت شمالی تا چشمه ریزآب واقع در ارتفاع ۲ هزار ۵۰۰ متری «درازنو» محل مناسبی است که به خودی خود در استان های شمالی بی نظیر است.

کایت سواری

همچنین این منطقه به علت ارتفاع مناسب، برای علاقه‌مندان به پرواز مناسب است. بعلاوه در سالهای اخیر از این منطقه برای کایت سواری استفاده می شود و هراز گاه کایت سوارانی را در این مکان گردهم جمع می کند .

خانه های کاهگلی

گردشگر و مسافری که وارد این مناطق می شود، انتظار دارد در خانه هایی سکونت کند که ساکنان گذشته در آن سکونت داشته اند تا زندگی گذشتگان این مرز و بوم را حس کند و لحظه ای خود را در کنار آنها ببیند. جالب این است که به گفته اهالی منطقه توریست ها انتظار دارند که ماکتی از مردان و زنانی را با لباسهای آن زمان ببیند که مشغول کار هستند. مثلاً زن درازنویی را در حین پختن شیرمال و یا مرد درازنویی را در حال چرای دام به همراه گله هایش ببیند.

سوغات

مهمترین سوغات درازنو نان شیرمال آن است که بسیار خوشمزه است.به نظر می رسد که سبب خوشمزگی نان،آب چشمه درازنو باشد.همچنین سرگرمی مردم بازی خزخزانی و والیبال است.

چگونه به درازنو برویم؟

از تهران به سمت گرگان حرکت کنید و بعد از کردکوی جاده شوسه است که ۲۵ کیلومتر آن آسفالته است، برای رسیدن به درازنو باید بعد از عبور از پارک جنگلی کردکوی و گذشتن از جاده ای با پیچ های فراوان به ارتفاعات سر به فلک کشیده ای رسید که به آن درازنو می گویند. بعد از رسیدن به ارتفاعات به تابلویی می رسیم که شما را به سمت درازنو هدایت می کند روستای اول بعد از جنگل مرس چشمه است که نباید آن را با درازنو اشتباه گرفت.

درازنو روستایی ست که 2 کیلومتر جلوتر در دشتی بزرگ و زیبا و پای کوهی فراخ قرار دارد، پس از گذشتن از این جاده، دهکده ییلاقی درازنو را خواهید دید.

به خاطر بسپارید

این روستا در طول سال چه در ماههای گرم و چه در ماههای سرد سال، شلوغ است.

سوخت مردم هیزم است که در اطرف درازنو تهیه می شود ولی امروزه از نفت و گاز هم استفاده می شود.

هوای درازنو بیشتر مه و شب های آن بسیار سرد است و بدون پتو و بالاپوش نمی توان خوابید.

به علت ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا ممکن است مبایلتان به درستی آنتن ندهد، بنابر این بهتر است با عزیزانتان هماهنگ کنید تا نگران نشوند.

در این روستا هتل و یا مهمان خانه برای اقامت وجود ندارد ولی خانه های محلی را برای یکی دو شب می توانید از اهالی روستا اجاره کنید.

20103

کد خبر: 666316

وب گردی

وب گردی