قوانین حوزه کودک هم چنان فاقد جامعیت لازم است و نمی تواند حقوق تمام کودکان را تامین کند

مهناز افشار در کنفرانس خبری پویش بد سرپرست تنهاتر است گفت: این مسئولیت همه ماست که در برابر ظلم‌هایی که به کودکان معصوم می‌شود و تن نحیفشان توانایی تحمل آن‌ها را ندارد، از آن‌ها حمایت کنیم.

نیوشا یعقوبی: کنفرانس خبری پویش "بدسرپرست تنهاتر است" صبح امروز در نگارستان شهر واقع در بوستان گفتگو برگزار شد.

شهرام گیل آبادی رئیس شورای سیاست گذاری با اشاره به چگونگی شکل گیری این مجموعه گفت: پویش "بد سرپرست تنها تر است" یک پویش کاملا مردمی است که در آن جمعی از فعالان در کنار یکدیگر جمع شده اند تا در این حرکت پسندیده شرکت کنند.زمانی که جشنواره شاپرک برگزار شد به بررسی نواقصی پرداختیم که باعث تنهایی کودکان می شود.

او افزود: از بسیاری از افراد به خصوص قشر هنرمند جامعه دعوت می شوند تا به این جریان فرهنگی بپیوندند و کمک کنند تا در کشورمان کمتر شاهد وقوع پدیده بد سرپرستی باشیم هر چند پدیده بدسرپرستی در تمام دنیا وجود دارد و ما شاهد آن هستیم که کودکانی که والدین بدسرپرست دارند و قرار است آینده دنیا به دست آنان سپرده شود اکنون در تنهایی و انزوا هستند.

او ادامه داد:باید تلاش کنیم تا بستری مناسب برای رشد این کودکان فراهم کنیم و به خودمان و فضاهای اجتماعی بفهمانیم باید از این کودکان پشتیبانی و حمایت کنیم و این حمایت از خود فرد شروع می شود.

گیل آبادی با اشاره به اقداماتی که در جهت تصویب قوانین این پویش انجام شده است گفت:در شب شهادت امام علی نامه ای خطاب به سران سه قوه تنظیم شد.

بیینده خشونت شده ایم؟

در ادامه این نشست مهناز افشار سخنگوی پویش بد سرپرست تنهاتر است درباره این مجموعه گفت: من در ابتدا یک شهروند و در درجه دوم یک مادر هستم. حدود یک سال پیش چند ویدیو دردناک در فضای اجتماعی منتشر شد که در آن یک مادر به هنگام شیر دادن فرزندش به او سیلی می زد یا دختر بچه ای که مواد مخدر مصرف می کرد گاهی فکر می‌کنیم تنها فقر مالی است که شرایط نامساعدی برای بچه‌ها ایجاد می‌کند اما حتی در خانواده‌هایی که وضعیت مالی مناسبی دارند هم انواع گوناگون بدرفتاری با بچه‌ها را می‌بینیم که فقر عاطفی و طرد شدن از سوی اعضای خانواده یکی از آنهاست.

او با تاکید بر اینکه از چه زمانی ما بیننده خشونت شده ایم؟ گفت: پدیده بدسرپرستی تنها شامل کودکانی نیست که هر روزه شاهد حضورشان در چهار راه ها هستیم. من کودکانی را می شناسم که در خانواده های مرفه زندگی می کنند و پا چنین پدیده ای ای مواجه هستند.

افشار گفت: در کنار تلاش برای برطرف کردن فقر اقتصادی، لازم است فکری هم برای فقر فرهنگی کنیم، زوج‌هایی که بچه‌دار می‌شوند نیاز دارند آموزش‌های لازم را برای فرزندپروری ببینند، اما کجا این آموزش‌ها به آن‌ها داده می‌شود؟ صداوسیما چقدر در آموزش دادن به پدر و مادر‌ها و بچه‌ها کاری کرده است؟ آموزش و پرورش چه کار می‌کند؟

او با اشاره به نقش قوانین در بهبود شرایط کودکان بدسرپرست گفت: متاسفانه تا بخواهیم نسبت به نگهداری نامناسب کودک اعتراض کنیم، والدین، خودشان را مالک فرزندشان می‌دانند و راه هرگونه اعتراضی را می‌بندند! اینجاست که قانون می‌تواند نقش داشته باشد و با حمایت از کودکان و نظارت بر شرایط زندگی آن‌ها، اجازه کودک‌آزاری را به پدر و مادر‌ها ندهد.

مهناز افشار تاکید کرد: این مسئولیت همه ماست که در برابر ظلم‌هایی که به کودکان معصوم می‌شود و تن نحیفشان توانایی تحمل آن‌ها را ندارد، از آن‌ها حمایت کنیم.

قوانین حقوق کودک فاقد جامعیت لازم است

در ادامه مونیکا نادی وکیل و فعال حقوق کودکان در این زمینه گفت: کودکان بسیار آسیب پذیرند و قشری هستند که می توانند در معرض آسیب های اجتماعی قرار بگیرند.هر چند سیر تحول قوانین طی چند دهه اخیر به نفع کودکان بوده است ولی قوانین حوزه کودک هم چنان فاقد جامعیت لازم است تا بتواند حقوق تمام کودکان را تامین کند.

او ادامه داد: این قشر جامعه افراد زیر 18 سال هستند که والدین آنها صلاحیت و شایستگی لازم را ندارند اما هنوز در گروه بزهکاران جامعه قرار نگرفته اند،اگر به این افراد توجه نشود ممکن است دیر یا زود در قشر بزهکار قرار بگیرند.

نادی افزود: در حوزه بدسرپرستی کودکان قوانینی وجود دارد از گرفتن سرپرستی آنها گرفته تا در نظر گرفتن مجازات برای والدینی که به کودکان آسیب می زنند و مانع تحصیل آن ها می شوند. اما این کافی نیست زیرا این چرخه تکرار می شود پس باید برای کودکان و خانواده ها آموزش های لازم در این زمینه در نظر گرفته شود و قوانینی که به تصویب می رسد به گونه ای باشد که با عرف جامعه مطابقت داشته باشد.

گفتنی است پویش «بد سرپرست تنها‌تر است» همزمان با شهادت امام علی «ع» نامه‌ای را خطاب به مسئولان قوای سه گانه برای حمایت از کودکان بدسرپرست توسط جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان و اهالی رسانه منتشر خواهد کرد.

20106

کد خبر: 666423

وب گردی

وب گردی