برگزاری کنسرت آنلاین ارکستر ملل به  خوانندگی سالار عقیلی

ارکستر ملل به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی کنسرت آنلاین خود را اوایل هفته آینده با اجرای آثاری از پیمان سلطانی اجرا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی کنسرت، سالار عقیلی بعد از علیرضا قربانی دومین خواننده موسیقی ایران است که اجرای خود را در قالب «کنسرت آنلاین» برگزار می‌کند. ارکستر ملل به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی این روزها خود را برای اجرا در ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ آماده می‌کنند.

روز گذشته نخستین تمرین این ارکستر در تالار رودکی برگزار شد تا اعضای ارکستر به همراه سالار عقیلی و البته با نظارت پیمان سلطانی قطعه‌های اجرای پیش رو را مرور کنند. در بخش نخست تمرین قطعه‌های «عاشقانه» و در بخش دوم قطعه‌های «ملی‌میهنی» مرور شد. آنچه در کنسرت پیش رو اجرا می‌شود از ساخته‌های پیمان سلطانی است.

پیمان سلطانی درباره اجرای پیش رو می‌گوید: من رهبر دائم ارکستر ملل هستم و قرار بود ارکستر ملل در کنسرت پیش رو با رهبری من روی صحنه برود اما در نیمه‌های کار به دلایلی رهبری ارکستر را به سهراب کاشف سپردم. آثاری که در این مجموعه اجرا می‌شود از ساخته‌های من و شامل دو ژانر «عاشقانه» و «ملی میهنی» است. این دو رپرتوار پیش از این در قالب دو آلبوم مجزا ضبط شده و یکی از آلبوم‌هایش هم منتشر شده است. به پیشنهاد شرکت «حام» اجرای پیش رو برخی از آثاری را در بر می‌گیرد که در این دو آلبوم وجود دارد.

این آهنگساز که آثار ماندگاری در موسیقی ایرانی دارد درباره برگزاری «کنسرت ‌آنلاین» و تاثیرش بر فضای موسیقی گفت: کنسرت آنلاین حُسن نخستش برای کسانی است که از پایتخت دورند و نمی‌توانند شاهد حرکت‌های جدی موسیقی باشند. همه‌ ما می‌دانیم که اتفاق‌های جدی در حوزه موسیقی معمولا در تهران رخ می‌دهد. حال پروژه «کنسرت آنلاین» می‌تواند به کسانی که در شهرستان‌های دیگر زندگی می‌کنند این امکان را بدهد که کنسرت‌های موسیقی را از همان جایی که هستند دنبال کنند.

وی ادامه داد:‌ ارکستر ملل در اجراهای قبلی با گروه، ۱۳۰ نفره، ۹۰ نفره و ۷۸ نفره کنسرت‌های خودش را اجرا کرده است اما این بار به دلیل محدودیت بودجه‌ای که داشتیم ارکستر حدود ۵۵ نفر خواهد بود. هم‌اکنون هم تمرین‌ها را انجام می‌دهیم تا برای اجرای ۱۷ مرداد آماده شویم.

این آهنگساز تاکید کرد: ارکستر ملل از ابتدا به نام ارکستر تخت جمشید و با حمایت سازمان میراث فرهنگی، کمیته ملی ایکوم و کمیسیون ملی یونسکو با رهبری من تشکیل شد. تعدادی از نوازندگان خارجی هم در ارکستر بودند. بعدها و با تغییر ریاست سازمان میراث فرهنگی و آمدن رئیس جمهور جدید بودجه‌ای که به حمایت از ارکستر ملل اختصاص داشت از بین رفت و من مجبور شدم با بودجه شخصی خودم ارکستر را نگه دارم.

سلطانی گفت: ابتدا قرار بود ما در ۱۲ بنای تاریخی ثبت شده جهانی کنسرت داشته باشیم و اولین اجرا هم در تخت جمشید برنامه‌ریزی شده بود. صحبت‌هایی با آقای شجریان شده که اجرا را با ایشان انجام دهیم اما برخی از مسئولان شیراز با اجرای ارکستر در تخت جمشید مخالفت کردند، به همین دلیل شجریان هم اعلام کرد که برای اجرا در جاهای دیگر نخواهد آمد. ما هم با آقای عقیلی به عنوان خواننده در سال ۱۳۸۴ اولین اجرایمان را انجام دادیم. البته طی سال های ۸۵، ۸۷ و ۸۸ اسپانسر داشتیم. بعد از آن هم خودم ارکستر را تا مدتی نگه داشتم اما بعد از مدتی دیگر توان مالی حمایت از ارکستری ۱۰۰ نفره را نداشتم.

این آهنگساز با اشاره به سال‌هایی که ارکستر ملل فعالیت صحنه‌ای نداشته، تاکید کرد: در این سال‌ها که ارکستر فعالیت اجرایی صحنه‌ای نداشت، فعالیت ضبط آلبوم را داشته‌ایم. برای مثال آلبوم «ایران جوان» با آهنگسازی من و صدای شهرام ناظری و آلبوم‌های «عاشق می‌شویم» و «میهنم سلام» با این ارکستر ضبط شده است.

کنسرت آنلاین ارکستر ملل به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی، ۱۷ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود.

508502

کد خبر: 666469

وب گردی

وب گردی