صدور پروانه فعالیت برای 168 تشکل سیاسی و صنفی در دولت یازدهم

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب از صدور 168 پروانه فعالیت و تاسیس برای تشکل های سیاسی و صنفی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: در دولت یازدهم تمامی سلایق توانستند از این کمیسیون مجوز فعالیت بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمدامین رضازاده روز دوشنبه افزود: 242 حزب، 60تشکل اقلیت های دینی و 528 تشکل صنفی و انجمن های تخصصی و کانون های بازنشستگی دارای پروانه در کشور فعالیت می کنند.
وی با بیان این که در دولت تدبیر و امید تاکنون 36 جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب برگزار شده است، یادآور شد: از نیمه دوم سال 1392 تاکنون برای 27 حزب سیاسی مجوز تاسیس و برای 15 حزب پروانه فعالیت صادر شده است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین گفت: در دولت تدبیر امید برای 86 تشکل صنفی و بازنشستگان مجوز تاسیس، 40 تشکل مجوز صدور پروانه و 203 تشکل تمدید پروانه صورت گرفته است.
رضازاده اظهارداشت: دربخش انجمن های اقلیت های دینی نیز در دولت یازدهم برای دو انجمن مجوز تاسیس صادر شده است و 46 مورد تمدید پروانه داشته ایم.
وی تاکید کرد: نگاهی که دولت به تشکل های سیاسی، صنفی و اقلیت های دینی دارد با توجه به سیاست هایی که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در رقابت های انتخاباتی داشت و در برنامه هایی که به مردم ارایه کرد، این است که ما در این دولت توجه خاصی به این تشکل ها داشته باشیم و سعی می شود همه گرایش های سیاسی بتوانند در چارچوب قوانین فعالیت خود را داشته باشند.

**هیچ گروه و جریان سیاسی در دولت تدبیر و امید مانعی برای فعالیت سیاسی ندارد
مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین گفت: ادعا می کنیم هیچ گروه و جریان سیاسی مطابق مقررات در دولت تدبیر و امید مانعی برای فعالیت سیاسی ندارد و خوشبختانه کمیسیون ماده 10 احزاب هم که البته کمیسیونی فرا قوه ای است و دو نفر از نمایندگان مجلس، دو نفر از قوه قضاییه و یک نفر از وزارت کشور و قوه مجریه در آن حضور دارند در این مدت همکاری کردند که از گرایش ها و سلایق مختلف سیاسی توانستند مجوز های لازم را بگیرند و فعالیت کنند.
رضازاده درباره راه اندازی خانه احزاب در استان های کشور نیز اظهارداشت: احیای خانه احزاب پس از نزدیک به 10 سال یکی از کارنامه های خوب دولت تدبیر و امید است.
وی یادآور شد: خانه احزاب یک تشکل صنفی است اما ماهیت کار احزاب نه این که سیاسی است، ما اصلا نمی توانیم این وجهه سیاسی بودن را از دبیران سیاسی احزاب کشور بگیریم. همین که افراد با گرایش ها و سلایق اصلاح طلبی، اصولگرایی و مستقل توافق کردند که خانه احزاب را به شکل سه ساله و هر سال مدیریتش را به یکی از این طیف های سیاسی واگذار کنند و کنار یک میز صنف احزاب را اداره کنند گام مثبتی بود.
دبیر کمسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان کرد: شرایطی که در کشور در راستای تعامل و تحمل یکدیگر به وجود آمد نوعی از مدارای سیاسی میان احزاب و جریان های سیاسی کشور به نمایش گذاشت.
رضازاده افزود: خانه احزاب یک تشکل صنفی است و با این ویژگی همه گرایش های سیاسی با انتخاب خودشان آمده اند و خانه احزاب را اداره می کنند. خانه احزاب اساسنامه ای دارد که بر اساس آن می توانند در صورت درخواست احزاب استانی و تقاضای دفتر مرکزی مطابق مقررات دفتر در شهرستان ها دایر کنند.
وی ادامه داد: در سفرهایی که به استان ها می رویم و در جلساتی که با مسئولین استانی احزاب، فعالین سیاسی و نخبگان می گذاریم همیشه یکی از درخواست این بوده که ما هم دوست داریم با گرایش های مختلف جمع شویم و دور یک میز با هم صحبت کنیم، حرف یکدیگر را بشنویم و نظرات خودمان را بگوییم و نظرات مخالفمان را بشنویم.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان این که خانه احزاب در نظر دارد که طبق اساسنامه فعالیت هایتش را در استان ها توسعه دهد، یادآور شد: از سوی دیگر در استان ها برخی احزاب استانی وجود دارد که می توانند طبق روال قانونی دفاتر فرعی خانه احزاب را در شهرستان ها دایر کنند.
رضازاده همچنین درباره تعداد درخواست ها برای تشکیل خانه احزاب در استان ها اظهارداشت: برخی استان ها درخواست هایی دارند، در بعضی مواقع امکانات و ساختمان هایی آماده کرده اند و بقیه مکانیزم هایش را خود خانه احزاب باید فراهم کند.

** درخواست تشکیل پارلمان دبیران کل احزاب در دست بررسی است
وی همچنین درباره پیشنهاد علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی برای تشکیل پارلمان دبیران کل احزاب گفت: این موضوع هم در فضای مجازی مطرح شده و هم مکاتبه ای در این زمینه صورت گرفته است که نیاز به بررسی دارد.

202/201

کد خبر: 666490

وب گردی

وب گردی