رییس جهاد دانشگاهی کشور: ضرورت تشکیل دو حزب سیاسی مقتدر در کشور برای ایجاد وفاق سیاسی

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: برای ایجاد وفاق سیاسی در کشور نیاز داریم که دو حزب مقتدر اصولگرا و اصلاح‌طلب از سوی عقلای معتدل این دو حزب تشکیل شود.

به گزارش ایسکانیوز، سید حمیدرضا طیبی در نشست خبری که به مناسبت سی‌وششمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، به بیان گزارشی از دستاوردها و عملکرد این نهاد از ابتدای تاسیس خود پرداخت و گفت: در گزارش مدیریتی جهاد دانشگاهی سه برنامه در دستور کار قرار گرفت که اولین برنامه تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی است که براساس این برنامه همه واحدهای جهاد دانشگاهی بر مبنای تامین نیازهای ملی و یا مزیت‌های بومی استان‌ها در هر چهار حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و همچنین در حوزه معاونت پشتیبانی فعالیت‌های شاخصی را انجام می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: عرضه محوری بودن این برنامه به این معناست که جهاد دانشگاهی نیازها را شناسایی و برای تامین آنها برنامه‌ریزی کند و در روش تامین منابع مالی این برنامه‌ها نیز عقد قراردادهای کارفرمایی، استفاده از منابع معاونت علمی، ایجاد حساب مشترک در حوزه معاونت پژوهشی، استفاده از منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده از منابع استانی و در نهایت استفاده از منابع بودجه‌ای جهاد دانشگاهی می‌توان برنامه اول را اجرایی کرد.

تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی تولید شده جهاددانشگاهی

دکتر طیبی، تدوین سند نقش جهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور را برنامه دوم مدیریتی این نهاد عنوان کرد و گفت: هدف از تدوین سند واگذاری ماموریت‌های مشخص به جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی است. به عبارت دیگر ما در این سند به دنبال ماموریت‌های تقاضامحور از طریق دولت و نظام هستیم که این سند شامل هفت ماموریت است و برای اجرای هر ماموریت باید دو سازمان مستقل تشکیل شود تا اجرای این ماموریت‌ها با موفقیت پیش برود و البته برای اجرایی شدن هفت ماموریت باید نقشه‌ای که تهیه شده است را به تدریج به شورای راهبردی نقشه جامع علمی ارائه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی، تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی که تاکنون در جهاد دانشگاهی به صورت موفق تولید و تجاری شده‌اند و فناوری‌هایی که در راستای همین فعالیت‌ها قابلیت تولید هستند، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در همین راستا فناوری‌هایی تولید شده است که در فضاهای محدود بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کند. این فناوری‌ها می‌توانند حتی به تدریج به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز صادر شوند.

وی یادآور شد: "الکترونیک، الکترونیک قدرت، الکترونیک مکانیک و فناوری‌های اطلاعات"، "شیمی، پتروشیمی، اگروشیمی"، "داروهای نوترکیب، گیاهی و شیمیایی"، "آب‌شیرین‌کن‌ها، تجهیزات مدرن آبیاری و کشاورزی با تمرکز بر کشت بافت" از جمله این فناوری‌های ذکر شده محسوب می‌شود.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: در زمینه فناوری‌های فوق در حال مذاکره با سازمان گسترش برای تشکیل اولین مجتمع در زمینه الکترونیک قدرت، الکترونیک و الکترومکانیک براساس تامین نیازهای پروژه‌های مترو کشور و چند صنعت دیگر هستیم. البته اگر ذی‌نفعان واردات اجازه بدهند می‌توانیم در این زمینه موفقیت‌های بزرگی به دست بیاوریم و تنها نگرانی ما در این زمینه واردات بی‌رویه این فناوری‌ها به کشور است.

1695 مقاله توسط معاونت پژوهشی در سال 95

رئیس جهاد دانشگاهی گزارش عملکردی از معاونت پژوهشی این نهاد ارائه کرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه پژوهش و فناوری فاصله طولانی بین بیان توانمندی تا عقد قراردادهاست که متاسفانه اجرای این قراردادها به دلیل اینکه این فاصله طولانی است به تعویق می‌افتد و پرداخت‌های مناسب در طول اجرای پروژه صورت نمی‌گیرد و در نهایت ورود نتایج پروژه به صنعت و جامعه از دیگر مشکلات حوزه پژوهش و فناوری محسوب می‌شود.

دکتر طیبی در ادامه گزارشی آماری از دستاوردها و اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه نیروی انسانی و کارمندان معاونت پژوهشی نیروی انسانی شاغل نسبت به سال 93، حدود 3.4 درصد افزایش پیدا کرده است به طوری که در معاونت پژوهشی، 1504 نفر فعالیت می‌کنند که 597 نفر آنها عضو هیات علمی، 907 نفر به صورت کارشناس پژوهش با مدارک Ph.d و کارشناسی ارشد همچنین 606 نفر نیز به صورت کارشناس فعالیت می‌کنند. در واقع در زمینه اعضای هیات علمی، پژوهشی 6.4 درصد افزایش رشد داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی به دو صورت داخلی و کارفرمایی انجام می‌شود، افزود: طرح‌های داخلی طرح‌هایی هستند که معاونت پژوهشی بودجه‌های آن را تامین می‌کند یا اینکه از محل درآمدهای خود واحدها، پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها تامین می‌شود به طوری که در سال 94 حدود 1567 طرح در حوزه پژوهش در دست اجرا بود که 905 طرح آن به صورت کارفرمایی و مابقی به صورت داخلی اجرایی می‌شود و البته 60 درصد منابع مالی این طرح‌ها برعهده کارفرما و حدود 20 درصد مصوب معاونت پژوهشی و 20 درصد نیز از طریق منابع واحدها تامین می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه منابع مالی قراردادهای این نهاد در سال 94 نسبت به 93 حدود 9.4 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در واقع منابع مالی ما از 70 میلیارد تومان به 135 میلیارد تومان افزایش یافته است. اگرچه این میزان متناسب با تلاش‌های جهاد دانشگاهی نبوده است اما در نوع خود قابل قبول است.

دکتر طیبی درخصوص تعداد مقالات و کتب علمی تألیف شده در جهاد دانشگاهی نیز گفت: وجود 1695 مقاله پژوهشی توسط معاونت پژوهشی این نهاد در سال 95 نوشته شده است که این مقالات و نشریات علمی داخل، خارج از کشور منتشر شده است. در واقع از کل مقالات تهیه‌ شده 305 عنوان مقاله در نشریات داخلی، 379 مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.

به گفته وی، 1011 عنوان مقاله علمی به چاپ رسیده که 614 عنوان مقاله در مجامع بین‌المللی و 397 مقاله نیز در مجامع علمی داخلی ارائه شده است که این آمار در سال 1394 نسبت به سال 1393، 8.2 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد مقالات چاپ شده توسط جهاد دانشگاهی در IsI حدود 299 مقاله است که این آمار در مقایسه با سال 93، حدود 9.5 درصد افزایش یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص تعداد کتاب‌های پژوهشی چاپ شده نیز گفت: حدود 47 عنوان کتاب در سال 94 چاپ شد که این آمار در مقایسه با سال 93، 9 درصد افزایش یافته است که 89.4 درصد این کتاب‌ها تالیف و مابقی به صورت ترجمه بوده است.

دکتر طیبی به عناوین برخی از طرح‌ها و فناوری‌های شاخص رونمایی شده طی یک سال گذشته در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تولید داروی لیورسیل برای کاهش قند خون و دیابت، ساخت متدهای حفاری سه دندانه‌ای، تولید داروی ضد سکته قلبی توسط پژوهشگاه رویان، تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی، بازوی بارگیری نفت، طراحی و ساخت فرستند FM-20 کیلووات، با سیستم خنک‌کنندگی پیشرفته مایع‌ خنک‌کننده و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار از جمله این دستاوردها بود.

تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان جهاددانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد نیز گفت: در حوزه پزشکی ما در پژوهشکده گیاهان دارویی دو دارو در دست اجرا داریم که اولی (داروی ملی تروپیک) برای درمان آلزایمر طراحی می‌شود که این دارو به صورت کپسول تولید خواهد شد. کار آزمایش بالینی این طرح انجام شده و مجوز تولید آن در وزارت بهداشت دریافت شده است و طی یک ماه آینده وارد بازار می‌شود.

وی همچنین از تولید داروی دیگر برای درمان بیماری‌های گوارشی نیز خبر داد و گفت: این دارو کاملا گیاهی است که اصل ماده آن از سیاه‌دانه و عسل تهیه شده است و برای بیماری‌های گوارشی با منشأ ناشناخته بسیار مفید است. در حال حاضر آزمایش بالینی این دارو به اتمام رسیده و تا پایان شهریورماه به صورت صنعتی تولید خواهد شد.

دکتر طیبی از تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان خبر داد و گفت: این کیت یک تکنولوژی کاملا گرانقیمت است که در دنیا تولید شده در واقع براساس این کیت آزمایش‌های تست 21 ژنی قادر است خطر عود بیماری در مبتلایان به سرطان پستان را اندازه‌گیری نموده و براساس آن امکان انتخاب شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی را برای بیماران فراهم نماید. در حال حاضر مرحله آزمایشگاهی این کیت تمام شده و وارد مرحله اعتبارسنجی شده است که بعد از اتمام این مرحله به تولید می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی از تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی از دیگر طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد نام برد و گفت: این طرح برای از بین بردن سلول‌های توموری و تحریک سیستم ایمنی بر علیه تومورهای سرطانی کاربرد دارد. مرحله آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی این طرح تمام شده است و آماده ورود به مرحله کارآیی و تولید بالینی است.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: طرح «VFD» توسط جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت برای کاربرد سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط با ولتاژ یک کیلووات و قدرت 1.5 مگاوات طرح «واژه‌بان (همتاجو)» پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری معاونت علم و فناوری و همچنین طرح «استخراج فلزات با ارزش نیکل و کبالت و مولیبدن و آلومینیوم از کاتالیست مستعمل» جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس و در نهایت طرح «تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) بیماری سیستیک فیبروزیس» پژوهشگاه ابن سینا از جمله طرح‌های جدید در دست اجرای معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی است.

ضرورت تشکیل دو حزب سیاسی مقتدر در کشور برای ایجاد وفاق سیاسی

وی افزود: در حوزه آموزش و فرهنگ مشکلات جدی نداریم چراکه در حوزه آموزش اگر روند را به طور صحیح پیش ببریم با مشکل مواجه نمی‌شویم و در حوزه فرهنگ نیز مشکلات ما متاثر از حوزه سیاسی و اقتصادی است که اگر این مشکلات حل شود مسائل فرهنگی نیز رفع می‌شود.

وی افزود: ما در کشور هنوز اولویت‌های صنعتی توسعه را مشخص نکردیم و بحث‌های واردات بی‌رویه نیز وجود دارد که این مسئله به ستاد اداری مرتبط می‌شود.

وی تشکیل دو حزب سیاسی مقتدر را به عنوان راهکار رفع مشکلات کشور برشمرد و گفت: ما نیاز به برنامه واحدی داریم که در گردش‌های سیاسی تغییر نکند. بنابراین باید دو حزب قوی اصولگرا و اصلاح‌طلب از سوی عقلای معتدل این دو حزب تشکیل شود.

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: عملکرد احزاب به علت حضور مستمر در صحنه کشور مورد قضاوت مردم است و مردم به عملکرد رای می‌دهند بنابراین احزاب مجبور هستند تا برای انتخاب شدن از سوی مردم عملکرد خوبی ارائه دهند نه اینکه نهایت انتخابات ما چند پوستر و سخنرانی باشد.

وی اضافه کرد: در صورتی که احزاب مقتدری داشته باشیم مردم به برنامه رای می‌دهند و احزاب برای انتخاب شدن باید برنامه بلند مدت داشته باشند نه اینکه یک فرد کوتاه مدت بیاید و بخواهد رئیس‌جمهور شود.

وی ادامه داد: در احزاب مقتدر مدیر تربیت می‌شود و ما برای تحقق برنامه‌های کشور نیاز به مدیر داریم، ما ولی فقیه داریم و اساس تفکر ولی فقیه توسعه و پیشرفت کشور است که براساس تفکرات ایشان ما باید برنامه‌ریزی کنیم و در مقطع فعلی تفکرات ایشان بر اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی است که برای این منظور باید برنامه‌ریزی قوی داشته باشیم.

طیبی با بیان اینکه شکل‌گیری سیستم نظارتی غیرمستقیم قوی در کشور بسیار مهم است، اظهار داشت: از طریق تشکیل احزاب مقتدر این سیستم شکل می‌گیرد زیرا احزاب خودشان به دلیل رقابت با یکدیگر بر هم نظارت می‌کنند و نخبگان و مردم نیز نظارت غیرمستقیم دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک نهاد علمی که به پیشرفت و توسعه می‌اندیشیم نیاز به وفاق سیاسی داریم و وفاق سیاسی در گرو تشکیل احزاب مقتدر است.

وی گفت: از طرف دیگر باید تکلیف ما با دنیا نیز تعیین شود، ما به دلیل ماهیت انقلاب‌مان نمی‌توانیم از نظام بین‌المللی حذف شویم و از طرفی نیاز به پیشرفت کشور داریم و نمی‌توانیم در کشور را به روی دنیا ببندیم. همانطور که بلوک شرق این کار را انجام داد و نتیجه‌اش را دیدیم. بنابراین باید برنامه‌ریزی کاملی در این زمینه نیز داشته باشیم.

20101

کد خبر: 666523

وب گردی

وب گردی