نابسامانی تعرفه‌های پرستاری در منزل/2000 خدمتی که بدون تعرفه و رها بودند، اما...

معاون درمان وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه ارائه خدمات و تعرفه‌های پرستاری در منزل، با اشاره به نظارت‌های وزارت بهداشت در این زمینه گفت: البته ما ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات در حوزه درمان را در اختیار نداریم و دست وزارت بهداشت از این حیث بسته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،دکتر محمد آقاجانی درباره چگونگی ارائه تعرفه‌ها و خدمات پرستاری در منزل، گفت: ارائه خدمات پرستاری در منزل موضوع مهمی است و از آنجایی که این همکاران برای ارائه خدمات، درون منازل افراد می‌روند،‌ صلاحیت‌شان، بویژه از نظر صلاحیت‌های اخلاقی و حرفه‌ای بسیار مهم است.

او با بیان اینکه البته این پرستاران خدمات مهمی را ارائه می‌دهند،‌ افزود: چراکه گاهی نیازی به مراجعه افراد به بیمارستان برای بستری یا دریافت خدمت در آنجا نیست، بلکه می‌توان از طریق پرستار در منزل بسیاری از خدمات را برای بیماران انجام داد.

آقاجانی درباره نحوه نظارت بر موسساتی که خدمات پرستاری در منزل را ارئه می‌دهند، ادامه داد: موسسات ارائه‌کننده خدمات پرستار در منزل مانند سایر موسسات از سوی معاونین درمان 57 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور مورد نظارت قرار می‌گیرند. در عین حال وزارت بهداشت تعرفه این خدمات را هم به شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی پیشنهاد داده‌ است. این تعرفه‌ها در سال گذشته در دبیرخانه شورا بررسی و تصویب شد و آماده است تا در صحن شورای عالی خدمات بیمه به صورت نهایی تصویب و به عنوان تعرفه این مراکز به زودی ابلاغ شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه تعرفه خدمات پرستاری در منزل به صورت زمانی نیست، بلکه به صورت خدمتی محاسبه می‌شود، گفت: ما در وزارت بهداشت انواع خدماتی را که در این مراکز ارائه می‌شود، احصاء کردیم و خدمت به خدمت، برایشان شرح خدمت، عنوان و تعرفه گذاشتیم.

آقاجانی با اشاره به اهمیت خدمات در منزل پرستاری، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع ما از مدت‌ها قبل روی تعرفه‌های این خدمات کار کردیم و آنها در لیست انتظار شورای‌عالی بیمه قرار گرفته‌اند. همچنین بنا به اصرار وزارت بهداشت این تعرفه‌های پیشنهادی در دبیرخانه‌ شورا هم نهایی شده و آماده ابلاغ است.

دریافت وجوه بالا در موسسات ارائه دهنده خدمات در منزل؛ در تهران

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه در تماس با این موسسات بعضا شاهد درخواست وجوه بالا از سوی آنها هستیم، تاکید کرد: البته در این زمینه من با شما هم‌عقیده‌ام. چرا که اکنون در برخی از این موسسات بویژه در تهران و برخی شهرهای بزرگ ارقامی که گرفته می‌شود، غیر معمول و بسیار زیاد است و گاهی به نظر می‌آید که از این وضعیت سوءاستفاده‌هایی می‌شود.

2000 خدمتی که بدون تعرفه و رها بودند، اما...

آقاجانی در ادامه صحبتش به اقداماتی که برای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در قالب طرح تحول سلامت انجام شده اشاره و گفت: ناگفته نماند که ما در گذشته 2000 خدمت پزشکی فاقد تعرفه داشتیم و نباید در این زمینه به راه دوری برویم. باید توجه کرد که ما در دو سال گذشته 2000 خدمت اصلی و تخصصی بدون تعرفه و رها داشتیم. این در حالیست که اکنون 6600 خدمت پزشکی، اعم از همه خدمات تخصصی، فوق تخصصی، خدمات نوین، خدمات لابراتواری، تصویربرداری، جراحی، داخلی و... صاحب تعرفه شدند و بخش زیادی از این انضباط در بازار درمان خصوصی و دولتی، به دلیل تعرفه‌گذاری 2000 خدمت فاقد تعرفه بوده است که در قالب کتاب ارزش‌گذاری نسبی سلامت اتفاق افتاد.

او همچنین گفت: در عین حال در گذشته شاهد بودیم که بازار تجهیزات پزشکی هم قیمت نداشت؛ به طوریکه تا پیش از طرح تحول نظام سلامت بیش از 10هزار قلم تجهیزات پزشکی هیچ تعرفه‌ای نداشتند و هیچ وسیله پزشکی قیمت و تعرفه نداشت که آنها هم در قالب طرح تحول قیمت‌گذاری شدند و اکنون در سایت سازمان غذا و دارو همه اینها صاحب قیمت هستند.

آقاجانی این اقدامات را باعث انضباط مالی در بازار سلامت دانست و افزود: حال موسسات ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل هم یکی از موسسات جامانده از تعرفه‌ها هستند. بر این اساس در سال گذشته ما در وزارت بهداشت ضرورت آن را حس کردیم و پیشنهاد تعرفه‌هایش را هم ارائه دادیم و به زودی با تصویب شورای‌عالی بیمه قیمت‌های این مراکز کنترل می‌شوند و در چارچوب قانون عمل خواهند کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: ما ماه‌هاست که تعرفه‌های این موسسات را برای شورای‌عالی بیمه ارسال کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر این موضوع در شورا به صورت نهایی تصویب و ابلاغ شود.

20106

کد خبر: 666771

وب گردی

وب گردی