آنچه رئیس جمهور امشب با مردم باید در مورد آن سخن بگوید از زبان یک استاد دانشگاه

یک استاد دانشگاه در رابطه با آنچه رئیس جمهور می خواهد در گفت و گوی زنده تلویزیونی مطرح کند گفت: بازشکافی مساله فیش های حقوقی در سیاست داخلی، اختلاس، بازشکافی برجام و چالش های فراروی آن در حوزه بین المللی، منطقه ای و داخلی باید محور اصلی صحبت های رئیس جمهور در سیاست داخلی و سیاست خارجی باشد.

مهدی مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، پیرامون صحبت هایی که امشب ریاست جمهوری (12 مرداد) از شبکه های تلویزیونی با مردم ایران دارد، گفت: رئیس جمهوری باید بر مبنای آنچه که در کمپین انتخاباتی خود به مردم وعده داد، در عرصه های گوناگون سیاست داخلی و سیاست خارجی به مروری بر مواضع خود, اقداماتی که انجام داده است و چالش های فراروی اقدامات خود بپردازد.

این کارشناس ادامه داد: رئیس جمهور نماینده مستقیم مردم در جهت اجرای منویات، نیازها و خواسته های مردمی است که به او اتکا کردند تا وی در پرتو آنچه که بیان کرده است آرای مردم را جذب و در پرتو قدرتی که از مردم می گیرد بدون هیچ درنگی در سرحد توان خود به آن اقدامات دست یابد تا بتواند آرای مردم را پاس داشته و در جهت نگهداری از خواسته ها و نیازهای مردم گام بردارد. بی تردید با توجه به نظام سیاسی در ایران که یک نظام تعبیه شده موازی در عرصه های گوناگون سیاسی است و هر نهادی یک نهاد موازی با خود را در کنار خویش پرورش داده است انجام امور اجرایی بسیار مشکل و طاقت فرسا دارد.

او ادامه داد: چالش های فراوانی به جهت وجود حوزه های تصمیم سازی و تصمیم گیری متفاوت با میزان قدرت گوناگون وجود دارد که توده های مردم نسبت به آن ناآگاه هستند. لذا همواره در ایران روسای جمهور قبل از سر کار آمدن محبوب هستند و وقتی از سرکار خارج می شوند، با آرای مردم به کنار رفته اند و یا دو دوره آنها به اتمام می رسد (تاکنون وضعیت دوم اجرایی شده است) قدرت از یک سو با نوعی برخورد از سوی نظام های موجود در ساختار و از سوی دیگر نقدهای گزنده مردمی روبرو هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روحانی باید با توجه به این موضوع تجربه 10 دولت قبلی که سر کار بوده اند در نظر گیرد و بدون هیچ شائبه ای آنچه که وجود دارد در چارچوب قانون برای مردم بازگو کند. او وعده هایی به مردم در عرصه سیاست داخلی داده است که از وجوه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است و باید در یک تقسیم بندی مناسب آنها را بیان، میزان دسترسی به اهداف تعریف شده در آن را گزارش و سپس چالش های موجود را در مرتفع ساختن آنها مطرح کند و در این زمینه آنچه که می گوید بتواند زمینه ساز و زمینه پرور فضای مناسب حمایت مردمی در حل و فصل مسایل شود.

این فعال سیاسی در رابطه با چگونگی صحبت های امشب ریاست جمهوری در عرصه سیاست خارجی بیان کرد: رئیس جمهور یکی از دستاوردهای بزرگش برجام بوده است، برجام اگرچه امروز با نقدهای کوبنده ای از سوی محافل رسمی و غیررسمی روبرو است، اما ملت ایران به خوبی می دانند که آرامش و آسایش نسبی ناشی از وجود امضای برجام، امروز در جامعه وجود دارد و نوعی نشاط را به جامعه بازگردانده و کورسوهای امیدی را زنده ساخته است. ضمن این که توانسته است سایه جنگ را در مرزهای ایران تا حدودی دور کند اما آنچه که از برجام مورد توجه و تقاضای نهادهای رسمی من جمله رهبری نظام جمهوری اسلامی و بالطبع ترسیم وضعیت ایده آل در چارچوب جایگاه رهبری ایجاب می کند هنوز به وقوع پیوند نخورده است. باید در باب برجام رئیس جمهور در عین دفاع از برجام- زمینه های عدم موفقیت، رسیدن به وضعیت ایده آل مورد نظر رهبری در برجام را نیز به عنوان یکی از بخش های مهم مساله سیاست خارجی مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: در دیگر بخش سیاست خارجی اوضاع منطقه و برخوردهایی است که با ایران صورت می گیرد، تئوری جنگ های نامتعادل گرچه در بحث بین المللی براساس برجام با چالش جدی روبرو شدند، اما در منطقه همگرایی بعضی از پایتخت های عربی با تلاویو در ضد ایران امروز به صورت سازمانده شدن در حال عملیاتی شدن است و باید دستگاه سیاست خارجی ایران با قوت با آن روبرو شود و همچنین نگاه ایران به عرصه سیاست خارجی از نظر تنظیم استراتژی های سیاست های کلان و استراتژی کلان بر دکترین تعامل سازنده است.

مطهرنیا ادامه داد: روحانی دکترین تعامل سازنده را در عرصه سیاست خارجی مشخص کرد اما سیاست های کلان نادر بر آن هنوزمشخص نیست و بالطبع استراتژی هایی که باید در ابعاد گوناگون از این سیاست های کلان متکی به دکترین تعامل سازنده حاصل شود آرام آرام باید بازشکافته می شد اما هنوز این مطلب مغفول مانده است.لذا در دو مبحث سیاست داخلی و سیاست خارجی تقسیم بندی های کلان و سپس تقسیم بندی های موضوعی باید در این زمینه مدنظر رئیس جمهور باشد.

وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور با شجاعتی که در او سراغ داریم چالش ها را به خوبی بیان کند بی تردید حمایت های مردمی بیشتر برانگیخته خواهد شد.

این کارشناس و استاد دانشگاه گفت: بازشکافی مساله فیش های حقوقی در سیاست داخلی، اختلاس، بازشکافی برجام و چالش های فراروی آن در حوزه بین المللی، منطقه ای و داخلی باید محور اصلی صحبت های رئیس جمهور در سیاست داخلی و سیاست خارجی باشد.

وی با اشاره به اینکه چند دسته هستند که در مورد برجام صحبت می کنند ادامه داد: بعضی از عناصر رسمی مانند رهبری جمهوری اسلامی، نه بر ضد برجام که به گونه ای در باب برجام سخن می گویند که بتوانند زمینه های مانور بیشتر دولت برای گرفتن امتیازات را فراهم کنند و این امری طبیعی است که بسیاری از رسانه ها می خواهند آن را غیرطبیعی و به گونه ای برخورد رهبری با برجام بنامند در حالی که همه مطلعین و تحلیل گران آگاه و منصف می دانند که امضای برجام در نهایت بدون مجوز رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نبود. از طرفی دیگر عده ای وجود دارند که مخالف برجام هستند در نقطه مقابل که نه به واسطه عِرق به مسایل و مصالح دینی که به واسطه داشتن امتیازات اقتصادی و سیاسی بسیار ناشی از تحریم ها مخالفت با برجام می کنند. آنها نیز در این طیف به طیف اساسا با هرگونه صحبتی روبرو شوند در نهایت آن صحبت را به نفع خود و بر ضدیت برجام تفصیل و تحلیل خواهند کرد. در این میان یک فضای خاکستری از کسانی وجود دارد که توقعات فزاینده از برجام دارند و فکر می کنند با امضای برجام به فوریت باید همه مسایل موجود اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حل شود.

وی در ادامه گفت: بی تردید برجام امری موثر در ایجاد فضای مناسب برای حل وفصل مسایل دیگر در حوزه های گوناگون است اما سرعت و شتاب آن در ایجاد وحدت ملی در اجرای برجام است. زمانی که برجام اجرا می شود اما جهت گیری های خودجوش سفارتخانه ها را مورد حمله قرار می دهند؛ زمانی که برجام ایجاد می شود ولی صدای واحد حمایت از برجام شنیده نمی شود ؛ زمانی که برجام امضا می شود ولی هیچ کدام از بانک ها و نظام اقتصادی ایران از قبل آمادگی استفاده از این فضا را از نظر ساختاری و کارکردی ندارند بی تردید باید بگوییم که ما شاهد ایجاد یک فضای مثبت در استفاده از مواهب برجام نخواهیم بود.

مطهرنیا گفت: از سوی دیگر هم باید بر روی این نکته تاکید کنم که غرب و به ویژه طرف های مقابلی که به هر طریقی با انقلاب اسلامی زاویه دارند هیچگاه نمی خواهند برجام به طور کامل عملیاتی و زمینه های موفقیت بیشتر ایران در دهه آینده آماده شود؛ پس امضای برجام برای آنها یک الزام درواقع گریز ناپذیر است و نه یک انتخاب ایده آل؛ آنها هم سعی می کنند در چنین فضایی زمینه های اجرایی شدن برجام را تا حدود زیادی با چالش روبرو سازند.

وی در پایان گفت: موضوع آن است که توقع از طرف مقابل در ایجاد فضای ضدبرجام وجود ندارد اما توقع از دوستان، یاوران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که مدعی ولایت پذیری اند و مدعی حمایت از اصول و ارزش های انقلاب اسلامی هستند وجود دارد. که این زمینه را تا حدود زیادی به این جمله ختم می کنم که در ادبیات محاوره ای ایران وجود دارد، شما دیگر چرا؟

تنظیم: راضیه فراهانی

202/201

کد خبر: 666792

وب گردی

وب گردی