در سال  230 هزار معتاد،قاچاقچی و عوامل مرتبط به زندان می افتند/ 240 میلیون نفر در دنیامعتادند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به تفاوت‌های ماهوی موادمخدر سنتی و صنعتی از افغانستان به عنوان مرکز تولید موادمخدر سنتی در جهان نام برد و گفت: تولید موادمخدر صنعتی که تخریب‌های بیشتری را به دنبال دارد در داخل کشور انجام می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ایسنا، علی مویدی امروز در آیین معارفه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان، خطر موادمخدر صنعتی را جدی و ویران‌کننده ارزیابی کردو گفت: قاچاق موادمخدر در کشور ما به‌صورت سازمان یافته و با هدف ضربه زدن به جمهوری اسلامی و مردم ایران صورت می‌گیرد.

او با طرح این پرسش که زندانی کردن و حصارکشی در مرزها تا چه حد مانع از ورود این مواد خانمان‌سوز به کشور شده است، از پیشگیری به‌عنوان یک راه موثر برای مبارزه با موادمخدر نام برد و افزود: برای مبارزه با موادمخدر و پیشگری از ابتلای به آن باید از ظرفیت‌های عظیم مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکلات استفاده کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، بر استفاده از ظرفیت خانواده‌ها در مبارزه با موادمخدر تاکید کرد و گفت: مبارزه با مواد مخدر باید با رویکردی اجتماعی‌محور دنبال شود و خانواده‌ها به عنوان مهمترین ارکان اجتماعی نقشی محوری در این مبارزه دارند.

مویدی از عزم جدی دولت تدبیر و امید برای مبارزه با این پدیده شوم خبر داد و گفت: رویکرد دولت یازدهم در این مبارزه مبتنی بر پیشگیری است.

او با اشاره به اینکه روش مبتنی بر پیشگیری، روشی هزینه‌بر و زمانبر است، بر توجه جدی به پیشگیری از شیوع موادمخدر و کارهای فرهنگی تاکید کرد و افزود: نتایج این مبارزه به مرور زمان مشخص می‌شود و در کوتاه‌مدت نتایج حاصله از آن روشن نیست.

سردار مویدی بر بیان اینکه یگانه راه کاهش شیوع این پدیده شوم، کاهش محسوس تقاضاست، افزود: این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و برنامه‌های پیشگیرانه است.

او با طرح این پرسش که آیا با پر کردن زندان‌ها از معتادین و قاچاقچیان توانسته‌ایم از شدت این پدیده کم کنیم گفت: بیکاری، فقر، مشکلات اقتصادی و روحی-روانی ارتباطی مستقیم با مصرف مواد مخدر و شیوع آن دارد و لذا علاوه بر رفع این معضلات باید در زمینه آگاهی‌بخشی اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور موادمخدر صنعتی را محصول گسترش علم و فن‌آوری برشمرد و گفت: متاسفانه گرایش و ذائقه مصرف افراد در حال تغییر از موادمخدر سنتی به موادمخدر صنعتی است که آسیب‌های ناشی از آن زیانبارتر است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در مبارزه با موادمخدر از متعهدترین و پیشروترین کشورها است گفت: امروز پلیس ایران از موفق‌ترین پلیس‌های دنیا در مبارزه با موادمخدر است.

او از اعتیاد به موادمخدر به مثابه درد مشترک همه کشورها یاد کرد و گفت: نزدیک به 240 میلیون نفر در دنیا امروز با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تمجید از عملکرد پلیس ایران در مبارزه با مواد مخدر از آنها به عنوان متخصص‌ترین پلیس دنیا در مبارزه با سوداگران مرگ یاد کرد و گفت: سالانه قریب230 هزار نفر از معتادین، قاچاقچیان و عوامل مرتبط با آن در ایران دستگیر می‌شوند.

سردار مویدی با اظهار نگرانی از روند رو به رشد اعتیاد در بین زنان و جوانان گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی باید برای مبارزه فراگیر با این پدیده خانمان‌سوز به میدان بیایند.

او با اشاره به نقش مهم دستگاه قضایی در این مبارزه خواستار همکاری بیشتر قوه قضاییه در مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از رشد روزافزون اعتیاد به موادمخدر در جامعه ایرانی شد.

105105

کد خبر: 666905

وب گردی

وب گردی