رشد ۱۰۹ درصدی حجم معاملات آتی سکه

حجم معاملات آتی سکه دیروز(سه شنبه) در بورس کالای ایران به ۲۱هزار و ۲۹۰ قرارداد و ارزش آن به بیش از دو هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال رسید که نسبت به روز دوشنبه رشد ۱۰۹ درصدی داشته است؛ چرا که طی این روز حجم معاملات آتی به ۱۰ هزار و ۱۶۵ قرار داد رسیده بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»همزمانی رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار ارز موجب شد تا قیمت طلا و سکه دیروز در بازار تهران و بورس کالای ایران با افزایش مواجه گردد.

به این ترتیب سکه در سررسید شهریور ماه با نرخ یک میلیون و ۱۳۲هزار تومان معامله شد و افزایش ۰/۷۴درصدی را تجربه کرد، این در شرایطی است که سکه تحویل آبان ماه با رشد ۰/۵۸ درصدی به قیمت یک میلیون و ۱۴۲ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل دی نیز با قیمت یک میلیون و ۱۵۵ هزار تومان معامله و با افزایش ۰/۸۴ درصدی رو به رو شد. تحویل اسفند هم با ۰/۸۴ درصد افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید اردیبهشت سال آینده ماه با نرخ یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان معامله شد و رشد ۰/۸ درصدی را به ثبت رساند.

از طرفی در بازار نقدی نیز طی روز گذشته، درحالی قیمت طلا و سکه در بازار داخل افزایش یافت که علت اصلی این رشد بها، از سوی کارشناسان تقویت نرخ جهانی طلا اعلام شد.

برهمین اساس دیروز بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۱۴۰۰ تومانی مواجه شد و به ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز در همین بازار با رشد ۶۶۰۰ تومان ۴۹۹ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

اما در بازار سکه نیز رشد قیمت ها محسوس بود و هر سکه تمام بهار آزادی با صعود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی یک میلیون و ۱۲۹ هزار تومان قیمت خورد. نیم سکه صعودی ۸ هزار تومانی داشت و به ۵۶۶ هزار تومان رسید، و ربع سکه و سکه گرمی نیز با رشد ۳ و۲ هزار تومان به ترتیب ۲۹۱ و ۱۸۵ هزار تومان فروخته شد.

بر اساس پیش بینی تحلیل گران طلای جهانی بهای اونس همچنان در مسیر افزایشی خواهد بود و صبح دیروز ۱۶ دلار رشد داشته و به ۱۳۶۵ دلار نیز رسیده بود که موجب صعود قیمت سکه و طلا در بازار داخلی شد.

به عقیده کارشناسان افزایش تقاضا نیز نگرانی از رشد بیشتر قیمت ها بوده است.

از سویی کاهش احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از عوامل صعود قیمت طلا اعلام شده و براساس تحلیل کارشناسان اقتصادی، رشد بهای جهانی طلا همچنان پیش بینی شده است.

قیمت جهانی طلا بر نرخ بهره بانکهای مرکزی مطرح دنیا به شدت حساس بوده و هرگونه تغییر در این نرخ موجب نوسان بهای اونس طلا خواهد شد.

گفتنی است سرمایه گذاران بین المللی و تحلیلگران بازار طلا در این هفته منتظر نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی انگلیس در مورد نرخ بهره هستند. تصمیم این بانک می تواند بر روی نرخ این فلز زرد تأثیرگذار باشد.

607/602

کد خبر: 667050

وب گردی

وب گردی