امانی :مردم به افرادی رای ندادند که مخالف دولت صحبت کنند/اصلاح طلبان از تجربه انتخابات 92 صیانت و مراقب خواهند کرد

نماینده پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت :مردم به کسانی رای ندادند که در مجلس مخالف دولت صحبت کنند و نمی گویم وکیل الدوله باشند؛ وکیل الدوله بودن با مانع تراشی پیش پای دولت بسیار متفاوت است.

ایسکانیوز-سارا ابراهیمی :عملکرد دولت یازدهم و وضعیت زنان در این دوره و همچنین عملکرد اصولگرایان در انتخابات سال آتی موضوعاتی است که با نماینده پنجمین دوره مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب درمیان گذاشتیم و او از دولت و معاونت زنان و خانواده و به ویژه شخص رئیس جمهور برای ایجاد فضای مثبت در زمینه فعالیت زنان و بررسی سهم زنان شاغل در آزمون استخدامی قدردانی می کند. او معتقد است مردم حاکم خادم و خاطی را از هم تمیز می‌دهند و محدودیت‌های دولت را می‌دانند و سوال بزرگ مردم امروز این است که چرا آقای روحانی و همفکران در دولت خود محدود هستند و دفاع و اطلاع رسانی مناسب در زمینه فعالیت‌ها صورت نمی گیرد و دست به عصا راه می روند.

همچنین می گوید سناریوی نخ نمایی که مخالفان دولت از سال 92 به جامعه پمپاژ می کردند دیگر کاربرد ندارد و بر آنها روشن است که اصلاح طلبان پندی که از رفتارهای خود و تجربه 84 گرفتند را فراموش نمی‌کنند. انتخابات 96 میتواند دایره وصل اعتدال گرایان و اصلاح طلبان باشد که به هم نزدیکتر شوند و با یک آسیب شناسی که از ائتلاف و وحدت در مجلس دهم به دست آوردند با رفع مشکلات پیش آمده می توان تجربه سال 92 را تکرار کنند و در زمینه تشکیل فراکسیون مسقل درمجلس پیش‌بینی می کند که فراکسیون مستقل مجلس دهم جذب جبهه پایداری‌ها نخواهد شد.

در ادامه ماحصل گفتگوی ایسکانیوز را با شهربانو امانی می خوانید:

عملکرد دولت و همچنین دستور توقف استخدامی از سوی رئیس جمهور برای مشخص شدن سهم زنان در مشاغل را چگونه ارزیابی می کنید ؟

براساس شاخص های موجود عملکرد دولت خوب و مثبت ارزیابی می شود. اگر کمی منصف باشیم کارشناسان حوزه های مختلف معتقدند که اگر همه چیز بر روی روال درست و قانونی پیش رود آقای روحانی 16 تا 20 سال زمان نیاز دارد که به شاخص‌هایی که دولت را تحویل احمدی نژاد دادند برساند. وقتی شرایط کشور را با جهان مقایسه می کنیم متوجه شتاب برای پیشرفت می شویم اما برخی در این شرایط عنوان می‌کنند که ما انقلاب نکردیم که رفاه برای مردم به وجود آوریم. اما عملا می بینیم که وقتی می خواهند انتقاد کنند حوزه اقتصادی را نقد می کنند و یک زمانی می گفتند مردم نگویند گوشت و مرغ گران است و حال به دنبال حل مسئله و مطالبه گر بازار اقتصادی و کسب و کار هستند.

وقتی که با سیاست‌های دولت قبل قرار شد زنان خانه نشین شوند و فرآیندی که در حوزه‌های مختلف پیش رفت با اینکه آنها مکتوب نشد اما به نوعی سیاست ها به خانه نشین کردن خانم ها منجرشد و قوانین و بخشنامه‌ها طوری بود که خانم ها حضور کمتری در اجتماع داشته باشند . کما اینکه یکی از نماینده های وقت مجلس گفت خانم ها بروند خانه بچه داری کنند. ولی خودش در مهمترین مسند سیاسی تکیه زده بود و این در حالی است با نامه های تک برگی 200 هزار نفر از نیروهایی مازاد غیرتخصصی در هشت سال دولت نهم و دهم تحمیلی به وزارت آموزش و پرورش تحمیل شده است. با توجه به این روند از دکتر روحانی برای توجه به سهم زنان شاغل قدردانی می کنم .

شرایط اقتصادی کشور با درآمد نفتی افسانه ای با بی تدبیری اداره شد. در بحث اشتغال زنان، زنان در سطح جزئی و محدودی در بازار کار ایران حضور دارند و در پست های مهم تصمیم ساز و تصمیم گیر حضور بسیار محدودتری دارند و در حوزه دانش آموختگی و تخصصی بیکاری زنان تحصیل کرده و دانش آموخته بیش از دو برابر مردان است.

و در این شرایط می بینیم که آزمون های استخدامی بر پاشنه روال گذشته می چرخد و مانند همان فیش‌های حقوقی که قانون‌ها و روال در دولت قبل پایه ریزی شد بود و گریبانگیر دولت تدبیر و امید شد. اکنون هم که بخشنامه های آزمون استخدامی توجهی به میزان دانش آموختگی زنان و میزان اشتغال زنان نمی کند اما سیاست ها بر این اساس است که از تمامی شاخص‌های توسعه استفاده کنند ولی در حوزه زنان ، اجتماعی و فرهنگی تابع شرایط گذشته باشند لذا تبلیغات منفی و محدودکننده در خصوص حضور زنان وجود دارد.

به علت عدم استقبال و عدم باورهیات دولت که نگاه مردسالارانه دارند نسبت به حوزه زنان این مهم و باور و تلاش دکتر روحانی مغفول ماند

از دولت و معاونت زنان و خانواده دولت به ویژه شخص رئیس جمهور برای ایجاد فضای مثبت در زمینه فعالیت زنان تشکر می کنم؛ هرچند پیش از این که آقای رئیس جمهور به دولت تاکید کردند که در پست‌های میانی و مدیریت های میانی از توان خانم ها استفاده شود اما نگرش مردسالارانه هیات دولت در واقع این مهم را محقق نکرد و در واقع یکی از شعارهای مهم آقای ریس جمهور مغفول ماند به علت عدم استقبال و عدم باور هیات دولت که مردانه است نسبت به حوزه زنان این مهم و باور و تلاش دکتر روحانی مغفول ماند. این تصمیم می تواند کمک کند که موانع پیش پای خانم ها در مساله اشتغال تا جایی که ممکن است حل شود وباید برای زنانی که می خواهند با کرامت انسانی و مناعت طبع زندگی کنند و تحصیلات و تجربه کافی دارند بستر فراهم شود و این بسترسازی را دولت باید از خود شروع کند.

دولت باید چه استراتژی را در نظر گیرد تا در انتخابات سال آینده پرقدرت و با افزایش رای حضور یابد؟

همه ما محدودیت ها را می دانیم و نمی‌خواهیم گفتار درمانی شود اما یک بخش از مخالفین روحانی طی این سه سال تلاش کردند روحانی را از حامیان شناسنامه دار خود جدا کنند و رقیب با استفاده از رسانه و منابع مالی بودجه عمومی به تخریب دولت می پردازد و این در حالی است که این بودجه را دولت ر در اختیار نهاد ها و رسانه های مخالف خود قرارمی دهد اما برعلیه دولت و ناکارآمد کردن آن کمر همت بسته اند و یک تعداد از رانت تحریم و نعمت تحریم بهره بردند و شرایط سخت برای ملت بود و طبیعی است که باید از سیاست های دولت جلوگیری کنند و نخواهند به پیشرفت و پیروزی و راه های موفقیت دست یابند.

روحانی بارها بیان کرده که اقتصاد هزینه حوزه سیاسی را پرداخت کرده است و " آن که ناموزد رسم روزگار ناموزد زهیچ آموزگار" ، تجربه‌ای که اصلاح طلبان و اعتدا گرایان و بخشی از اصولگرایان در انتخابات 92 درحمایت از دکتر روحانی داشتند سعی کردند کشور را از پرتگاه نجات دهند و باید گفت که این کار تمام نشده و این روند ملزم به استمرار و ادامه و روش و راهبردی است که روحانی شروع کرد.

مخالفین روحانی طی این سه سال تلاش کردند او را از حامیان شناسنامه دار خود جدا کنند و رقیب با استفاده از رسانه و منابع مالی و بودجه عمومی به تخریب دولت می پردازد. دولت گذشته پول میداد تا اخبارش را پخش کنند و این روال غلط را نهادینه کرده است.

روحانی باید بی تکلف با مردم صحبت کند لذا همه می‌دانیم که دولت در رسانه ملی اخبار مثبتش پخش نمی شود و یا با محدودیت مواجه هست چرا که دولت گذشته پول می داد تا اخبارش را پخش کنند و این روال غلط را نهادینه کرده است.

افکار عمومی بسیار خوب در حال رصد کردن است و مردم حاکم خادم و خاطی را از هم تمیز می دهند و محدودیت‌های دولت را می دانند و سوال بزرگ مردم امروز این است که چرا آقای روحانی و همفکران دولت در دولت خود محدود هستند و دفاع و اطلاع رسانی مناسب نمی شود و دست به عصا راه می روند.آقای روحانی باید به مسئولان دولت تکلیف کنند که گزارش ها و مستندات آماری هرکدام از وزرا و مسوولین از عملکرد خود مستقیم ارائه شود و از این حداقل تریبون استفاده کنند.

عدم اطلاع رسانی دولت از عملکرد خود می تواند زمینه بازگشت دولت احمدی نژاد و شخص او را را پدید آورد؟

دولت گذشته اکنون هم از رسانه مکتوب دولت برای تبلیغات غیرمستقیم خود استفاده می‌کند و روحانی به عنوان رئیس جمهور هر چند که بایدکاندیدای سال 96 باشد اما به عنوان مجری انتخابات از کاندیداتوری همه کسانی که واجد شرایط هستند استقبال و طبق قانون باید

برای آقای روحانی مهم نیست که رقبای او چه کسانی هستند لذ او با مردم عهدی دارد و بهتر از همه می‌داند که مردم پیمان ابدی با کسی نبسته اند

عادلانه رفتار کند و برای آقای روحانی مهم نیست که رقبای او چه کسانی هستند. او با مردم عهدی دارد و بهتر از همه می‌داند که مردم پیمان ابدی با کسی نبسته اند و کسانی که شرایط بحرانی را برای کشور ایجاد کردند این سه سال نیز سعی کردند حلاوت و شیرینی رای 24 خرداد 92 را بر کام مردم با رفتارهای ایضایی تلخ کنند و تلاش می کنند شرایط را به 3 سال گذشته برگردانند و ظاهرا قرار نیست مسائل کشور پیش رود.

سناریو عبور اصلاح طلبان از روحانی که از اولین سال کارکرد دولت یازدهم کلید خورد چه مسئله ای را دنبال می کند ؟

سناریوی نخ نمایی که مخالفان دولت از سال 92 به جامعه پمپاژ می کردند که اصلاح طلبان از روحانی عبور خواهند کرد دیگر کاربرد ندارد؛ بر آنها روشن است که اصلاح طلبان پندی که از رفتارهای خود و تجربه 84 گرفتند را فراموش نمی کنند و نمی خواهند آن را تکرار کنند و در انتخابات مجلس دهم هم تاکید داشتند که "اصلاح طلبان از تجربه انتخابات 92 صیانت و مراقب خواهند کرد". احزاب توانمند و شخصیت های تاثیرگذار اصلاحات مکررا اعلام رسمی کردند که کاندیدای سال 96 ما آقای روحانی است اما اکنون می بینیم اتاق ستادعملیات تخریب آقای روحانی از هر فرصتی استفاده می کند به این امید که بتواند در افکار عمومی جایی برای خود باز کنند.

لیدر چنین جریانی که سفرهای تبلیغاتی زودهنگام خود را آغاز کرده فکر می کند با شعارهای توده پسند می تواند حامیان خود را از نهادهای مهم حکومتی و حلقه حامیان نهادها مهم و خاص که در سال 84 بدون چون و چرا از آن حمایت کردند مجددا با خود همراه کند؛ اما دیگر احمدی نژاد نمی تواند حمایت نهادهایی مانند سپاه را در پشت سر خود داشته باشد.اصولگرایان ریشه دار دیگر برای احمدی نژاد هزینه نمی‌کنند و اگر احمدی نژاد کاندیدا شود کاندیدای جبهه پایداری است و در واقع می توانیم بگوییم کاندیدای اصولگرایان تندروی جداشده از اصولگرای ریشه دار و استخوان دار انقلاب است.

اصلاح طلبان پندی که از رفتارهای خود و تجربه 84 گرفتند را فراموش نمی کنند و نمی‌خواهند آن را تکرار کنند و در انتخبات مجلس دهم هم تاکید داشتند که "اصلاح طلبان از تجربه انتخابات 92 صیانت و مراقب خواهند کرد".

چقدر محتمل است که اصولگرایان از روحانی در انتخابات پیش رو حمایت کنند با توجه به اینکه این مسئله را نفی نکرده اند؟

اصولگرایان در سال 92 کاندیداهای خود را داشتند و البته بخشی از آنها از روحانی حمایت کردند که شامل اصولگرایان شناخته شده و نسل اولی می شدنداما بخشی از اصولگرایانی که جبهه پایداری نماینده تفکر و اندیشه آنها بود باکاندیداهای متکثر و متعدد وارد انتخابات 92 شدند که البته یک بخش از آنها امروز با پیشرفتی قصد حمایت از روحانی را دارد.

تصمیم گیری در باره حمایت از کاندیداهای اصولگرایان با ما نیست بلکه آنها براساس صلاحدید و کاندیداها موجود تصمیم می گیرند اما می توانیم بگوییم که دایره اعتدال گرایان و اصلاح طلبان به هم نزدیکتر می شود و درانتخابات آینده می‌توانند با یک آسیب شناسی که از ائتلاف ،وحدت و یکپارچی در مجلس دهم داشته اند با رفع مشکلات پیش آمده تجربه سال 92 را تکرار کنند. طبیعی است که آقای روحانی باید در این راستا شفاف تر و با قاطعیت تر با جریانات سیاسی وارد گفت وگو شود و به نظر می رسد اصولگرایان شناسنامه دار با اصلاح طلبان گره خواهند خورد وانتخابات 96 نقطه تلاقی آنها خواهدشد. همچنین اگر اصولگرایان تندرو بخواهند گزینه اختصاصی مطرح کنند به احتمال زیاد احمدی نژاد مورد نظر آنها است.

فراکسیون مستقلین در مجلس دهم را چگونه ارزیابی می کنید و تا چه حد می تواند ایفای نقش کند؟

مردم به کسانی رای ندادند که در مجلس مخالف دولت صحبت کند و من نمی گویم وکیل الدوله باشند، وکیل الدوله بودن با مانع تراشی پیش پای دولت بسیار متفاوت است

در مجلس پنجم با وجود گرایش های مختلف یک فراکسیون مستقل تشکیل شد اما د رنهایت اکثر این فراکسیون مستقل در انتخابات 76 از آقای خاتمی حمایت کردند و مساله ای که اکنون واضح است، این است که فراکسیون مستقلین مجلس دهم جذب جبهه پایداری‌ها نخواهد شد بلکه یاجذب فراکسیون امید می شوند یا در حمایت از دولت عقب نشینی نخواهد کرد.

با توجه به این که بیان شده گرایش این فراکسیون بیشتر به سمت فراکسیون ولایت است آیا ضرورتی برای تشکیل آن است؟

معمولا در سال اول مجلس این آرایش های سیاسی شکل می گیرد اما از سال دوم تغییرات اساسی خواهد داشت و فراکسیون مستقل باتوجه به بینش سیاسی نمایندگان و شفافیت مواضع آنها تاثیر گذارخواهد بود و اگر شمشیر رد صلاحیت ها را بر بالای سر خود احساس نکنند شفاف تر موضع گیری خواهند کرد .نمایندگان باید توجه داشته باشند در زمان انتخابات حمایت از برجام و دولت روحانی جزء شعارهای اصلی آنها بود درغیر این‌صورت مردم به آنها رای نمی دادند؛ مردم به کسانی رای ندادند که در مجلس مخالف دولت صحبت کند و من نمی گویم وکیل الدوله باشند وکیل الدوله بودن با مانع تراشی پیش پای دولت بسیار متفاوت است.

203/201

کد خبر: 667068

وب گردی

وب گردی