رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: ریشه تخریب بزرگان انقلاب به مناظره های 88 برمی گردد

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان این که  روند تخریب بزرگان انقلاب از مناظره های سال 88 شروع شد، گفت: من به نوبه خود از آنچه که در قائم شهر رخ داد و  از این دعوت محترمانه و انتقادات نامحترمانه متأسفم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی در خصوص برخی حواشی سفر اخیر نوه گرامی امام به قائم شهر اظهار کرد: اولاً در یک کشوری که انقلاب شده است و آزادی بیان وعقیده وجود دارد، گاهی این گونه اتفاقات یک امر عادی و معمولی است در عین حالی که خوشایند و صحیح نیست، اما نشان می دهد که یک آزادی بیانی وجود دارد.

وی ادامه داد: دوم این که اتفاق قائم شهر نشان داد ظاهراً یک فاصله ای بین به عنوان مثال حوزه علمیه، ائمه محترم جمعه، روحانیت و تشکیلات به نامی مانند جامعه مدرسین، حرم امام و... وجود دارد؛ چون این افراد و گروه ها همدیگر را کم می بینند و با هم مراوده ندارند، گاه دلخوری هایی از هم دیگر پیدا می کنند که این دلخوری ها یک جایی بروز پیدا می کند و باعث برخی اظهارات ناصحیح می شود.

اکرمی در ادامه با اشاره به رد صلاحیت سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان، خاطرنشان کرد: ما مادامی که در کشورمان احزاب و تشکل های قوی نداریم، مسلماً در ایام انتخابات یا پیش آمدهای غیر مترقبه، با تشنج های ولو محدود مواجه می شویم؛ مثلا شما ببینید ما اگر در همین انتخابات آخر خبرگان اگر تشکل و سیستم انتخاباتی درستی داشتیم که 800 نفر برای 86 نفر و 12 هزار نفر برای 290 نفر داوطلب نمی شدند.

وی ادامه داد اگرتشکل داشتیم برخی کارهای خلافی که به هر حال در شورای نگهبان انجام گرفت، اتفاق نمی افتاد. به عنوان نمونه این شورا خیلی از افراد به نام را در این انتخابات رد صلاحیت کرد و افرادی جای آنها را گرفتند که باید همه بگویند صد رحمت به قبلی ها؛ یعنی ما وقتی نیرویابی و نیروسازی نمی کنیم و نیروها را معرفی و تکثیر نمی کنیم و از پایین به بالا نمی رویم، یک مرتبه کسی که تا قبل از این در محل خودشان برای مسئولیتی رای نمی آورد در مرکز کشور رای می آورد همه این ها به دلیل نبود احزاب قوی، قانون مند و مرام نامه ای است؛ یا همین مسئله فیش های حقوقی که بالاخره از جایی سر در آورد... این هم عاملی است که در این موضوعات مأثر است.

عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین در مورد اتفاق قائم شهر اظهار کرد: نسبت به بیت امام حرف من به آیت الله معلمی این است که اساساً شما بیت امام را مگر مرکز قدرت و حکومت یا مرکز تصمیم گیری می دانید؟ بیت امام گروهی هستند منتسب به امام که تنها محلی که برای کار در اختیارشان است یا موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام است یا حرم مطهر حضرت امام خمینی، والا اعضای بیت امام نه در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند، نه در شورای نگهبان و نه در دیگر ارگان های حکومتی؛ چرا باید یک مرتبه از آن بپرسید چرا مثلاٌ شما در سال 88، 94 و... اظهار نظر نکردید. به چه مناسبت شما از آنها توقعات بی جا دارید؟!

وی همچنین با بیان این که صد البته ما بدانیم که همان گونه که در متن قرآن آمده است، کسانی بودند که می آمدند و به پیامبر(ص) اطلاعات غلط می دادند و خداوند به پیامبر صحیح و ناصحیح را نشان می داد، گفت: در حال حاضر نیز افرادی هستند که کاسه داغ تر از آش هستند، نان به نرخ روز می خورند یا اساساً نانشان در دعوا است. ممکن است در اطراف افراد مختلف کسانی باشند که این گونه عمل می کنند و موجب دعوا و اختلاف می شوند. ما نز چنین درایت و سیاستی نداریم که به حرف این افرا گوش ندهیم. به عالمی گفتند که: همسایه شما آش ویژه ای می دهد، گفت: به من چه! جواب داد: شنیده ایم برای شما هم می آورند، گفت: به تو چه!

مشاور عالی وزارت کشور در امور روحانیت تاکید کرد: من به نوبه خود از آنچه که در قائم شهر رخ داد و از این دعوت محترمانه و انتقادات نامحترمانه متاسفم، ولی امیدوارم این اتفاق نتیجه هشدار دهنده و آگاه کننده ای برای همه ما داشته باشد. با این اوصاف جوابی که سید علی آقا در قائم‌شهر به این اتهامات داد، من‌حیث‌المجموع پاسخ شایسته و خوبی بود و به این انتقادات به‌خوبی پاسخ گفت.

اکرمی در پایان در خصوص سابقه تخریب بزرگان انقلاب و خانواده‌هایشان، گفت: این مسئله‌ای است که ریشه آن به مناظره‌های سال 88 برمی‌گردد، جایی که یکی از کاندیداها اسم آقای هاشمی و ناطق نوری را مطرح و اتهاماتی را به خود و خانواده‌های این بزرگان وارد کرد و جبرانی برای آن صورت نگرفت. از آن به بعد بود که این مسئله در جامعه ما باب شد و توسعه پیدا کرد. این‌یک بی‌اخلاقی زشتی است که در جامعه به وجود آمده است و حالا این‌که چگونه بخواهیم با آن برخورد کنیم خدا می‌داند.

202/201

کد خبر: 667115

وب گردی

وب گردی