رئیس جهاددانشگاهی: تحقیقات در کشور باید مأموریت‌محور باشد

رئیس و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به مناسبت سی و ششمین سالگرد تأسیس این نهاد در برنامه زنده تلویزیونی "تیتر امشب" شبکه خبر از دستاوردها و عملکرد این نهاد سخن گفتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی شب گذشته طی گفت‌وگویی در برنامه زنده تلویزیونی "تیتر امشب" ساعت 22 شبکه خبر، اظهار کرد: ما در سال گذشته(1394) در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم اگرچه در مقایسه با حجم توانمندی‌ها و فعالیت‌هایی که انجام داده‌ایم راضی نیستیم ولی در مقایسه با سال 93 فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم.

او افزود: در حوزه صنعت، ساخت تجهیزات، تولید مواد شیمیایی مختلف برای صنعت، پزشکی، تولید داروی TPA، تولید داروی گیاهی برای درمان آلزایمر، تولید دارویی برای درمان بیماری‌های گوارشی، رفع عیوب ژنتیکی از پدران و مادران ناقل بیماری صعب‌العلاج به جنین و کنترل دور موتورهای پرقدرت ولتاژ متوسط، اقدامات مناسبی را انجام و دستاوردهای خوبی به دست آوردیم.

طیبی بیان کرد: تا به حال کارهایی که انجام داده‌ایم بر اساس شناسایی نیازهای امروز صنعت بوده است که نیازهای صنایع را در رابطه با فناوری‌های جدید شناسایی کرده‌ایم. متأسفانه در بسیاری از صنایع به علت مشکلات موجود در کشور و علاقه به خرید از خارج از کشور و ... به فناوری‌های داخلی رجوع نمی‌شود.

او ادامه داد: اگر از بودجه خودمان استفاده کنیم ابتدا فناوری را به دست می‌آوریم و بعد ارائه می‌کنیم و سعی ما بر این است که حتی کار پژوهش و ساخت نمونه‌های صنعتی را در قالب قرارداد انجام دهیم که در کاربردش دچار مشکل نشویم. یعنی اولویت ما این است که قراردادهای پژوهشی و تولید فناوری و ساخت نمونه‌های صنعتی در قالب قرارداد باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: ما اعلام کرده‌ایم همه واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی در چهار زمینه پژوهشی و فناوری، آموزشی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی، دارای فعالیت شاخص باشند که این برنامه نوشته و زمینه کاری آن نیز مشخص شده است.

به گفته او کار شاخص به معنای آن است که کار علمی تولیدشده باید در عرصه‌های ملی و بین‌المللی توان رقابت داشته باشد.

طیبی گفت: به دنبال تأمین منابع هستیم. ابتدا از طریق کارفرمایی منابع را تأمین می‌کنیم که در کاربرد دچار مشکل نشویم. وقتی کارفرمایی باشد، به تدریج کارفرما هم نظارت می‌کند و اگر کارفرمایی نشود از بودجه‌ی خود جهاددانشگاهی استفاده می‌شود که بودجه ما هم محدود است و حدود 20 درصد منابع ما از بودجه دولت، 80 درصد از تجاری‌سازی فعالیت‌ها و فروش فناوری‌ها و فعالیت‌های آموزشی و از منابع معاونت علمی و فناوری تأمین می‌شود.

او ادامه داد: کار دیگری که در حال انجام آن هستیم تلاش برای گرفتن مأموریت‌های ملی است. در سال 93 طی دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان فرمودند که، جهاد دانشگاهی نقش خود را در اجرای نقشه جامع علمی کشور مشخص کند که در چه زمینه‌هایی می‌تواند فعالیت داشته باشد و بعد با دولت برای واگذاری مأموریت‌هایی مذاکره کند. به همین سبب کمیته‌ای در جهاد دانشگاهی تشکیل شد و پیشنهاد اولیه را تهیه و در چند حوزه مأموریت‌های خودمان را مشخص کردیم که در نهایت هفت مأموریت برای ما تصویب شد.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تشریح کرد: در حوزه پژوهش و فناوری، ما در صنایع تکرارپذیر کشور و به ویژه پروژه‌های عمرانی باید انتقال تکنولوژی داشته باشیم و این درست نیست که ما فناوری را کسب نکنیم و به طور مداوم در حال خرید آن باشیم. همچنین باید تجمیع خریدهای خارجی نیز صورت بگیرد. در بحث تحقیقات نیز ما معتقدیم که تحقیقات باید در کشور مأموریت‌محور باشد و در شرایطی که منابع مالی برای پژوهش محدود است باید تقسیم مأموریت انجام شود.

در ادامه این گفت‌وگو، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت معصومه(س)، سی و ششمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی و روز خبرنگار، گفت: بر خود وظیفه می‌دانم در ابتدا ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهداء رسانه، از شهید حسن قریب و اسماعیل عمرانی( عکاس و خبرنگار شهید ایسنا) یادی کرده باشم و روز خبرنگار را پیشاپیش به تمام فعالان عرصه خبر خصوصا خبرنگاران، دبیران و سردبیران و تمامی همکارانم در خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و سینا پرس تبریک عرض کنم. فکر می‌کنم جهاد دانشگاهی اگر بدون روحیه جهادی و انگیزه‌های انقلابی قصد طی کردن این مسیر دشوار و پر اُفت و خیز را داشت، شاید خیلی وقت پیش مانند نهادهایی که فرهنگ بوروکراسی بر آن‌ها حاکم است، دچار اُفول می‌شد.

وی ادامه داد: ما مفتخریم که فرهنگ سازمانی ما فرهنگ جهادی است و بر اساس همین فرهنگ، نظام شورایی در جهاد دانشگاهی بسیار پررنگ است. حدود 40 شورا در جهاد دانشگاهی برای تصمیم‌گیری‌ها فعال هستند. تقریباً در تمامی تصمیم‌گیری‌ها سعی شده از همه گروه‌های درگیر مسأله استفاده شود و فضای عطوفت و همدلی در این خانواده زیاد است.

دکتر پورعلی بیان کرد: ما اسیر منطق سازمان‌های رسمی نشده‌ایم. یکی از ویژگی‌های جهاددانشگاهی نظام جذب آن است. نظام جذب ما هیچ وقت بر اساس فراخوان برای استخدام نبوده است. ما سعی می‌کنیم از دانشجویان مستعد، ایده‌پرداز و خلاق استفاده کنیم.

او ادامه داد: فرآیند جامعه‌پذیری در درون جهاد دانشگاهی به گونه‌ای است که سعی کرده‌ایم بر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی پایبند باشیم. تأییداتی که بسیاری از مسئولین کشور از خدمات جهاد دانشگاهی و روحیه جهادی آن دارند و مهم‌تر از همه تأییداتی که مقام معظم رهبری نسبت به خدمات این نهاد داشته‌اند، به نظرم تأییدی بر این نکته است که ما مدعی آن هستیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال 1386 افتخار دادند و در جهاد دانشگاهی حضور پیدا کردند و یکی از عباراتی که به صورت افتخارآمیز در مورد این نهاد انقلابی و اسلامی به کار بردند این بود که «از اول تا حالا که ما جهاد دانشگاهی را شناخته‌ایم، بر اساس دین و تقوا بود، بر اساس دین و تقوا نگهش دارید» و ما تمام تلاشمان این است که پرچمدار فرهنگ، مدیریت و روحیه جهادی باشیم.

20104

کد خبر: 667291

وب گردی

وب گردی