سخنگوی وزارت امور خارجه: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در حوزه دیپلماسی کشور جا بگیرد و نقش مهمی ایفا کند

دانشگاه آزاد اسلامی امروز یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور است/دانشگاه آزاد از لحاظ تولید علم بالاترین رتبه را کسب کرده است/همانطور که می توانیم در خدمت سایر دانشگاه ها و نهادهای علمی و فرهنگی کشور باشیم در خدمت دانشگاه آزاد اسلامی هم می توانیم باشیم/هم اکنون دانشگاه آزاد می تواند در حوزه دیپلماسی کشور جا بگیرد و نقش مهمی ایفا کند

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی نزدیک به دو ماه است که به عنوان دهمین سخنگوی وزارت امور خارجه منصوب شده است. در گفت و گوی تفصیلی که ایسکانیوز با سخنگوی وزارت امور خارجه انجام داد، بخشی از سوالات خود را به دیدار اخیر دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور با دکتر حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص دادیم.

مشروح این گفت و گو را ادامه می خوانید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با وزیر امور خارجه طی هفته های گذشته دیداری داشتند و در خصوص تعاملات دستگاه دیپلماسی و دانشگاه آزاد اسلامی مباحثی مطرح شد. شما فکر می کنید اهمیت و حضور دانشگاه ها و علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های بین الملل و دیپلماسی چه تاثیری می گذارد بر روابط بین کشورها و چه کمکی به دیپلماسی علمی می تواند بکند؟

ما هرچقدر بتوانیم به عنوان وزارت خارجه تعامل بیشتری با نهادهای داخل کشور، وزارت علوم، دانشگاه ها، محافل علمی و فرهنگی داشته باشیم بیشتر می توانیم کاری برای دانشگاه انجام دهیم. سیاست کلان و کلی هم در واقع یک سیاست روشن، مشخص و سازنده ای است نسبت به این موضوع قرار تعامل و همکاری با همه دستگاه ها من این را بارها به بخش های وزارت مختلف خارجه گفته ام که تا می توانید همکاری کنید و درواقع فضا را برای حضور و درواقع کار بیشتر دستگاه ها چه دانشگاهی و چه غیردانشگاهی در خارج از کشور فراهم کنید.
سفارتخانه های ما هم موظف هستند که در این خصوص که در شرح وظایفشان است تا آنجا که می توانند تلاش کنند. می دانم آقای میرزاده با آقای دکتر ظریف صحبت کردند و دیداری داشتند . همانطور که می توانیم در خدمت سایر دانشگاه ها و نهادهای علمی و فرهنگی کشور باشیم در خدمت دانشگاه آزاد هم می توانیم باشیم برای این که بتوانیم موضع کارش را در چارچوب مقررات کشورهای دیگر و مجوزهایی که دریافت می کندتسهیل کنیم و کمک کنیم توانند کارشان را وسیع تر کنند.

شما به عنوان سخنگوی وزارت خارجه ظرفیت های دانشگاه آزاد را در این زمینه چقدر می دانید؟

دانشگاه آزاد امروز یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور است شاید بشود گفت بزرگترین حضور، هم کمی و هم کیفی و جغرافیایی را حتی در شهرهای کوچک دارد. دانشگاه آزاد جایگاه بالایی دارد فکر می کنم به لحاظ کمی دانشگاه آزاد خیلی رشد کرده و باید یک مقداری هم بیشتر به وضعیت کیفی خودش بپردازد که بتواند در صحنه ایران و حتی منطقه نقش بیشتری داشته باشد.

دانشگاه آزاد از لحاظ تولید علم بالاترین رتبه را در کشور کسب کرده است.نظر شما راجع به این موفقیت بزرگترین دانشگاه حضوری جهان چیست؟

سازمان های مختلفی در جهان این رتبه بندی ها را انجام داده اند و بعد هم هرکدامشان رشته های خاصی متمرکز شدند. رشته به رشته، دانشکده به دانشکده فرق می کند فکر کنم در کشور این رتبه بندی توسط سازمان های بین المللی انجام می شود. ولی به طور کلی دانشگاه آزاد دانشگاهی است که حاصل انقلاب است و در انقلاب متولد شده است. بعد از آن هم رشد خوبی به لحاظ کمی و کیفی داشته است. امیدوارم به لحاظ کیفی باز هم رشد بیشتری داشته باشد.

پس در سطوح دیپلماسی می تواند تاثیر داشته باشد؟


ما در دیپلماسی حوزه های مختلف داریم؛ در حوزه های فرهنگی، دانش و علم ما مدعی هستیم که صاحب تمدن، فرهنگ، تاریخ و حتی علم در گذشته بودیم و توانستیم در جهان بخشی از علم را مانند معماری ، سیستم آبیاری و ... به جاهای دیگر وارد کنیم. البته این را ما نمی گوییم خود غربی ها اذعان دارند در یک مقطعی علم از آندوروس وارد اروپا شده است. وهم اکنون دانشگاه آزاد می تواند در حوزه دیپلماسی کشور جا بگیرد و نقش مهمی ایفا کند.

گفت و گو و تنظیم: محمدجواد آخوندی

20101

کد خبر: 667393

وب گردی

وب گردی