چه تبلتی بخریم؟/راهنمای خرید تبلت تابستانه

تبلت‌ها بیش از هر زمان دیگری به بلوغ رسیده‌اند و بسیار متنوع شده‌اند. اگر تاکنون تبلت نداشته‌اید و به دنبال آن هستید تا با توجه به نیاز و بودجه‌تان، تبلتی تهیه کنید یا آن‌که به دنبال ارتقای تبلت قدیمی خود هستید، ما این اطمینان را به شما می‌دهیم که اکنون بهترین زمان برای خرید است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، بیشترین سهم از تنوع تبلت‌ها را تبلت‌های اندرویدی دارند. تقریبا می‌توان گفت که برای هر سلیقه و نیازی تبلت اندرویدی وجود دارد. از تبلت‌های مخصوص بازی و فیلم دیدن گرفته تا تبلت‌هایی که برای هر کاری مناسب هستند. تبلت‌های اپل هم نسبت به قبل گوناگون‌تر شده‌اند و اکنون در سه مدل مینی، ایر و پرو تولید می‌شوند. وضعیت تبلت‌های ویندوزی موجود در بازار کشورمان تغییر زیادی نسبت به قبل پیدا نکرده است و می‌توان همان حرف‌ها و پیشنهاد‌های خود که در فصل گذشته بوده‌ایم را در فصل تابستان تکرار کنیم. ما در این مطلب می‌خواهیم در کوتاه‌ترین کلام به بیان اصلی‌ترین نیاز کاربران بپردازیم و بگوییم که کدام تبلت می‌تواند بهترین گزینه‌ی خرید برای شما باشد. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

اندروید، ویندوز یا iOS؟

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک تبلت که باید قبل از خرید به آن توجه کنید، سیستم‌ عامل آن است. اگر نگاهی مختصر به فروشگاه‌های اینترنتی یا ویترین مغازه‌ها بیندازید، متوجه می‌شوید که بیش از هر تبلت دیگری، آیپدها و تبلت‌های اندرویدی به چشم می‌خورند. خلاصه بگوییم، بازار تبلت‌ها، ازمحصولات اندرویدی و آیپدهای اپل مملو شده است. راستش را بخواهید هیاهو و هیجان این محصولات بیشتر از تبلت‌های ویندوزی است. چراکه کاربری اصلی تبلت‌ها همچنان سرگرمی و یادگیری است و تبلت‌های با این دو سیستم‌عامل کاربرپسندتر هستند و می‌توانند تجربه‌ی کاربری بهتری داشته باشند. اما اگر جزو افرادی هستید که تبلت را تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نمی‌دانید و جنبه‌هایی دیگری مانند کارایی بالا و کارهای حرفه‌ای (Productivity) مدنظرتان است، تبلت‌های ویندوزی گزینه‌ی بهتری برایتان به‌حساب می‌آیند.

اگر از طرفداران سیستم‌عامل اندروید هستید، باید این خبر خوب را به شما بدهیم که گزینه‌های خرید زیادی پیش روی‌تان قرار دارد. تبلت‌هایی با اندازه‌ی نمایشگر و کارایی‌های مختلف گرفته تا قیمت‌های متفاوت. تبلت‌های با سیستم‌عامل iOS هم که تنها محدود به محصولات خود شرکت اپل می‌شوند و بس. اما باید گفت که آیپدها هم نسبتا تنوع خوبی دارند و می‌توانید بسته به نیاز و بودجه‌ای که دارید، آیپد مورد نظرتان را انتخاب کنید.
در مورد تبلت‌های ویندوزی هم باید بگوییم که به غیر از سرفیس‌های مایکروسافت، محصولات شرکت‌های دیگر نظیر ایسوس، لنوو و اچ‌پی نیز در بازار وجود دارند که تعداد و تنوع‌شان هرگز به‌پای تبلت‌های اندرویدی نمی‌رسد.

تنوع برنامه‌ها و پشتیبانی از زبان فارسی

مهم‌ترین مزیت تبلت‌های اندرویدی را می‌توان در وجود اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زیاد ایرانی دانست. همچنین به دلیل آن‌که اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز (Open Source) است، می‌توانید شخصی‌سازی‌های زیادی مانند نصب کاستوم رام‌ها را روی آن انجام دهید. اگر هم آشنایی زیادی به زبان انگلیسی ندارید، تبلت‌های اندرویدی به دلیل پشتیبانی از زبان فارسی می‌توانند انتخاب خوبی برایتان باشند. این در حالی است که هیچ‌یک از دو سیستم‌عامل دیگر ویندوز و iOS نیز از زبان فارسی در منوها پشتیبانی نمی‌کنند.

کدام تبلت برای شما مناسب‌تر است؟

این روزها، سازندگان تبلت سعی می‌کنند تا برای کاربری‌های مختلف، محصولات گوناگونی تولید کنند. برای مثال اگر از علاقه‌مندان به دنیای بازی و گجت‌های قابل‌حمل هستید و زبان طراحی تبلت گیمینگ برایتان اهمیت خاصی دارد، ایسر پردتور ۸ (Acer Predator 8) یکی از بهترین گزینه‌‌های خرید است. این تبلت دارای طراحی منحصربه‌فرد و بسیار جذابی است. همچنین باید گفت که ما تاکنون هیچ برنامه و بازی در بازار گوگل پیدا نکرده‌ایم که این تبلت نتواند به‌راحتی از پس اجرای آن برآید.

یکی از مهم‌ترین کاربری‌های تبلت، تماشای فیلم است. لنوو یکی ازجمله سازنده‌هایی است که با محصولات خود ثابت کرده که می‌تواند نظر کسانی را که فیلم دیدن یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های آن‌ها با تبلت است جلب کند. لنوو «یوگا تب ۳ پرو» (Yoga Tab 3 Pro) به نمایشگر بزرگ و خیره‌کننده‌ی ۱۰٫۱ اینچی و رزولوشن Quad HD مجهز است و دارای نسبت تصویری مانند تلویزیون‌ها (۱۶ به ۱۰) است. اما فقط تماشای فیلم به‌صورت فردی در یوگا تب ۳ پرو جذاب نیست. به دلیل بهره بردن این دستگاه از لنز ویدیو پروژکتور، تماشای گروهی فیلم هم با این محصول بسیار هیجان‌انگیز است. همچنین ویژگی‌های دیگر این تبلت نظیر شارژدهی بالا و اسپیکرهای باکیفیت نیز می‌تواند تاثیر به سزایی در تماشای فیلم داشته باشد. درنهایت باید این تبلت را بهترین تبلت اندرویدی مناسب برای تماشای ویدیو دانست.

برخی تولیدکنندگان با تولید محصولاتی سعی می‌کنند تا روی مرز تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند حرکت کنند. گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی بیش از سایر شرکت‌ها به این محصولات علاقه‌مندند. هواوی «مدیاپد اکس ۲» (Mediapad X2) و لنوو «فب پلاس» (Phab Plus) دو نمونه از بهترین تبلت‌هایی هستند که ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند را به ارث می‌برند. این محصولات بسیار خوش‌دست و خوش‌ساخت هستند و مانند گوشی‌های هوشمند مجهز به دو شیار سیم‌کارت است و امکان برقراری مکالمه در آن‌ها وجود دارد.

اما شاید برخی‌ها ترجیح دهند، تبلتی که تهیه می‌کنند تنها در یک زمینه قوی نباشد و در همه‌ی زمینه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.«گلکسی تب اس ۲» (Galaxy Tab S2) یک تبلت اندرویدی تمام‌عیار است که کیفیت ساخت بالا و ضخامت و وزن بسیار کمی دارد. این تبلت در دو اندازه‌ی مختلف تولید شده که عنوان باریک‌ترین و سبک‌ترین تبلت‌های ۸ و ۱۰ اینچی را به دوش می‌کشند. همچنین سامسونگ از نمایشگر بی‌نظیر و باکیفیتی برای این دو تبلت استفاده کرده و خواندن کتاب در آن کار بسیار لذت‌بخشی است.

لزوما تمام کاربران به دنبال قدرتمندترین تبلت نیستند. بسیارند کسانی که نیازی به قدرت سخت‌افزاری بالای تبلت‌ها ندارند و هم این‌که تبلت‌شان بتواند بدون دردسر برنامه‌های روتین اندروید را اجرا کند، برای آن‌ها کافی است. اگر به دنبال خرید یک تبلت میان‌رده و خوش‌قیمتی هستید که با آن بتوانید با خیال راحت به چک‌کردن شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم و وب‌گردی بپردازید،‌ تبلت‌های اندرویدی بهترین گزینه به‌حساب می‌آیند. در این دسته‌بندی، تبلت‌های زیادی از برندهایی مانند ایسوس، لنوو و ایسر وجود دارد. اما واقعا در این قسمت، محصولات ایسوس یک سر و گردن از رقیبان‌شان برترند. بهترین و خوش‌ساخت‌ترین تبلت‌های ارزان‌قیمت ایسوس، خانواده‌ی ذن‌‌پد (Zenpad Series) است. این تبلت‌ها در سه اندازه‌ی ۷، ۸ و ۱۰ اینچی طراحی و تولید شده‌اند. ایسوس اوج هنر خود در زمینه‌ی طراحی تبلت‌هایش را در این سری به کار برده است. ذن‌پدها تبلت‌های میان‌رده‌ای هستند که کاملا لوکس و زیبا به نظر می‌رسند. ازاین‌رو باید هوشمندانه‌ترین انتخاب در بین تبلت‌های میان‌رده‌ی اندرویدی را تبلت‌های خانواده‌ی ایسوس ذن‌پد بدانیم.

اگر به دنبال تبلتی هستید که سخت‌افزار و نرم‌افزار آن هماهنگی بسیار بالایی با هم داشته باشند و دارای کمترین خطای سیستم‌ عاملی باشد، تبلت‌های با سیستم‌ عامل iOS بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. آیپدها رابط ‌کاربری بسیار جذاب و ساده‌ای دارند. دیگر مزیت بزرگ آیپدها مربوط به اپلیکیشن‌های جذاب آن‌ها است. فراموش نکنید که همواره بهترین برنامه‌ها و بازی‌ها برای نخستین بار برای iOS و اندروید طراحی می‌شود و سیستم‌‌های عامل‌ ویندوز و بلک‌بری در اولویت‌های بعدی قرار دارند. از دیگر مزیت‌های تبلت‌های با سیستم‌عامل iOS می‌توان به ارایه‌ی آپدیت‌های منظم اشاره کرد. فرق نمی‌کند که مدل آیپدی که خریده‌اید چیست، شرکت اپل تا سه سال برای تمام دستگاه‌های iOS خود آپدیت سیستم‌عاملی عرضه می‌کند.

آیپدهای مینی، کوچک‌ترین، خوش‌دست‌ترین و ارزان‌ترین آیپد تولید شده‌اند. خانواده‌ی ایر که تنها شامل ایر ۲ است و به‌عنوان یکی از خوش‌قیمت‌ترین و کامل‌ترین آیپدهای اپل شناخته می‌شود. اما اگر دو ویژگی یادداشت‌برداری با قلم و تایپ کردن با کیبورد برایتان مهم است، پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به دو آیپد پرو ۱۲٫۹ و ۹٫۷ اینچی بیندازید.

اما سیستم ‌عامل iOS باوجود تمام مزیت‌هایی که دارد، با محدودیت‌هایی هم همراه است که این مساله ممکن است به مذاق کسانی که می‌خواهند برای نخستین بار به سمت این سیستم ‌عامل بیایند، خوش نیاید. اما خب، کسانی که تجربه‌ی کار با این سیستم‌عامل را دارند، راه‌های جایگزینی را پیدا کرده‌اند.

اگر به دنبال یک تبلت ویندوزی هیبریدی (تبلت-لپ‌تاپ) با قابلیت حمل‌ونقل بالایی هستید که دارای نمایشگر نسبتا بزرگ و عملکرد سخت‌افزاری مطلوبی باشد و با آن بتوانید کارهای‌تان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، بدون شک سرفیس پرو ۴ مایکروسافت بهترین انتخاب خواهد بود. اما با توجه به پیشرفت قابل‌توجه تبلت‌های هیبریدی، می‌توان انتخاب‌هایی با قیمت کمتر و البته با همان ویژگی‌های سرفیس‌ها داشته باشید. اما این موضوع را فراموش نکنید که هیچ‌کدام از تبلت‌های ویندوزی به‌خوبی و البته گرانی خانواده‌ی سرفیس‌ پرو مایکروسافت نیستند. در اینکه سرفیس پرو ۴ سرآمدترین و کارآمدترین تبلت‌ ویندوزی بازار است، هیچ شکی وجود ندارد. اما ممکن است که خیلی‌ها به برند و تبلت‌های مایکروسافت علاقه داشته باشند، ولی موجودی حساب بانکی‌شان با خواسته‌شان چندان هم‌خوانی نداشته باشد. در این صورت اگر همچنان حاضر نیستید تا دست از علاقه‌ی خود بردارید و پای خود را در یک کفش کرده‌اید تا یک تبلت با برند مایکروسافت بگیرید، ما تبلت سرفیس ۳ را به شما توصیه می‌کنیم. این تبلت به‌طور قابل‌توجهی از سرفیس پروها ارزان‌تر است. اما اکثر ویژگی‌های این خانواده‌ی نظیر لوازم جانبی (قلم و کیبورد) و اجرای کم نقص ویندوز ۱۰ در آن به چشم می‌خورد. ناگفته نماند که سرفیس ۳ در مقایسه با سرفیس پرو ۳ و ۴ دارای دو مزیت بزرگ درگاه microUSB و پشتیبانی از شیار سیم‌کارت است. غیر از سرفیس‌های مایکروسافت، تبلت «میکس ۷۰۰» (Miix 700) لنوو هم می‌تواند یک تبلت هیبریدی ارزشمند به‌حساب آید. این محصول تمام ویژگی‌های اصلی سرفیس‌ها را دارد؛ از داک کیبورد و قلم استایلوس گرفته تا پایه‌ی نگه‌دارنده. اما به دلیل بهره‌مندی از پردازنده‌های سری Core-M، این تبلت قدرت سخت‌افزاری ضعیف‌تری در مقایسه با سرفیس‌ها دارد.

شاید پیش خود فکر کنید که تبلت‌های ویندوزی خوب و باکیفیت از قیمت زیادی برخوردارند و خرید یک ویندوزی هیبریدی و ارزان‌قیمت کار تقریبا محالی است. اما اچ‌پی با تبلت «استریم ۸» (Stream 8) ثابت کرده که تبلت‌های ویندوزی هم می‌توانند ارزان و دست‌یافتنی باشند. این محصول، ارزان‌ترین تبلت هیبریدی است که مجهز به شیار سیم‌کارت است. استریم ۸ برای کاربرانی که می‌خواهند با کمترین هزینه‌ی ممکن با سیستم‌عامل و برنامه‌های ویندوز دسکتاپ کار کنند، بسیار مناسب است و می‌تواند آن‌ها را به وجد بیاورد.

اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی کلی و صحیح در مورد اندازه‌ی نمایشگر تبلت‌ها داشته باشیم، باید بگوییم که تبلت‌ها شامل سه دسته و با اندازه‌ی نمایشگرهای کوچک‌تر از ۸ اینچ، بین ۸ تا ۱۰ اینچ و بزرگ‌تر از ۱۰ اینچ هستند. ما در انتهای این مطلب قصد داریم تا در هر دسته‌بندی، دو مورد از بهترین تبلت‌های موجود در بازار را به شما معرفی کنیم.

بهترین تبلت‌های کوچک‌تر از ۸ اینچ

۱. هواوی مدیا پد X2

بدون شک باید شرکت هواوی را یکی از بهترین تولیدکنندگان تبلت‌های ۷ اینچی در دنیا بدانیم. باوجود آن‌که تعداد تبلت‌های ۷ اینچی مرغوب در دنیا روزبه‌روز در حال کمتر شدن است، اما شرکت هواوی با هوش و ذکاوت مثال‌زدنی توانسته این نوع تبلت‌های خود را همچنان زنده نگه دارد و فروش خوبی را با آن‌ها تجربه کند.

مدیاپد X2 به‌طور تعجب‌آوری تبلت کوچک و خوش‌دستی است و با یک تقریب خوب می‌توان گفت که کارکردن با آن به‌راحتی گوشی‌های هوشمند است. هواوی برای این کار، حاشیه‌ی نمایشگر بسیار کمی برای این محصول در نظر گرفته است. همچنین این تبلت خوش خط‌وخال هواوی به دو شیار سیم‌کارت مجهز است و می‌توان بدون استفاده از هندزفری، با آن به مکالمه‌ی تلفنی پرداخت. درمجموع باید گفت که مدیاپد X2، برترین انتخاب در بین تبلت‌های ۷ اینچی است.

۲. اپل آیپد مینی ۴

دیگر تبلت کوچک اما همه‌فن‌حریفی که در این دسته‌بندی وجود دارد، تبلت اپل آیپد مینی ۴ است. مینی ۴ جدای از آن‌که بهترین آیپد مینی تولید‌شده تاکنون است، ازنظر ما بهترین تبلت ۸ اینچی بازار هم است. اپل برخلاف مدل‌های گذشته‌ی آیپد مینی، در مورد این تبلت سنگ تمام گذاشته و بهترین دستاوردهای خود را در این تبلت به کار برده است.

از طراحی زیبا و سخت‌افزار قدرتمند گرفته تا قابلیت‌های سیستم‌عاملی جذاب. ازاین‌رو باید بگوییم که از لحاظ سخت‌افزار، فرق چندانی بین این تبلت و آیپد ایر ۲ وجود ندارد. مهم‌ترین ویژگی مینی ۴ را باید در ضخامت و وزن بسیار کم آن دانست. همچنین این تبلت نخستین و تنها آیپد مینی است که می‌تواند تمام حالت‌های مالتی‌تسکینگ سیستم عامل iOS 9 را اجرا کند.

بهترین تبلت‌های ۸ تا ۱۰ اینچی

۱. اپل آیپد پرو ۹٫۷ اینچی

تبلت آیپد پرو ۹٫۷ اینچی مجموعه‌ای از بهترین‌ها است. این تبلت دارای بهترین نمایشگر، بهترین سخت‌افزار، بهترین دوربین و بهترین بلندگو در میان تمام تبلت‌ها است. بنابراین می‌توان از تعابیر «بهترین آیپد تولیدشده تاکنون» و «بهترین تبلت ۱۰ اینچی» برای این محصول استفاده کرد.

نسخه‌ی کوچک آیپد پرو می‌تواند آپگرید بزرگی برای کاربران آیپدهای قدیمی باشد. اما هرگز نمی‌توان با چنین صراحتی، این پیشنهاد را به کاربران آیپد ایر ۲ داد.

۲. سامسونگ گلکسی تب S2 جدید

اما اگر به هر دلیلی از کار کردن با سیستم‌عامل iOS خوشتان نمی‌آید و بهترین تجربه‌ی کار با تبلت ۱۰ اینچی را سیستم‌عامل اندروید می‌دانید، در این صورت مدل جدید تبلت سامسونگ گلکسی تب S2 بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

برترین ویژگی این تبلت مربوط به ضخامت و وزن کم آن می‌شود. تب S2 به‌صورت حیرت‌آوری باریک و سبک است؛ همچنین این تبلت نمایشگری باکیفیت و بی‌نظیر دارد که برای خواندن روزنامه و مجلات، ایده‌آل به نظر می‌رسد؛ علاوه‌براین، سامسونگ حسگر اثرانگشت پیشرفته و سخت‌افزار بسیار قدرتمندی را برای این محصول به کار برده است.

بهترین تبلت‌های بزرگ‌تر از ۱۰ اینچ

۱. مایکروسافت سرفیس پرو ۴

اما باوجود همه‌ی این حرف‌ها، باید همچنان سرفیس‌ها را بهترین تبلت بزرگ‌تر از ۱۰ اینچ و هیبریدی بازار بدانیم. پرو ۴ کارآمدترین تبلت هیبریدی بازار است و بیشتر از هر تبلت دیگری حس کار کردن با یک لپ‌تاپ را به کاربر القا می‌کند.

مایکروسافت این محصول را با صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲٫۳ اینچی و به همراه قلم و کیبورد جادویی و در کانفیگ‌های مختلف به بازار عرضه کرده‌اند. پرو ۴ به معنای واقعی کلمه، یک لپ‌تاپ بوده که به جامه‌ی تبلت ملبس شده است.

۲. اپل آیپد پرو

اما شاید برخی افراد چندان دل‌باخته‌ی سرفیس پرو ۴ نشوند. ما برای این دسته از کاربران، تبلت اپل آیپد پرو را معرفی می‌کنیم. تبلتی که هم ویژگی‌های تبلت‌ها را دارد و هم از برخی ویژگی‌های لپ‌تاپ‌ها بهره می‌برد. آیپد پرو بهترین تبلت معرفی‌شده‌ی اپل تاکنون است.

این تبلت با داشتن سخت‌افزار قدرتمند در کلاس دسکتاپ‌ها، اسپیکرهای باکیفیت و قابلیت مالتی‌تسکینگ بدون شک می‌تواند برترین تجربه‌ی سیستم‌عامل iOS را منتقل کند. اما آنچه بیشتر از هر چیزی در تبلت آیپد پرو جلب‌توجه می‌کند، تجربه‌ی کاربری بی‌نظیر آن است. ازنظر ما، تبلت اپل آیپد پرو به دلیل رابط ‌کاربری روان و جذاب و دریافت به‌روزرسانی‌های منظم، دومین تبلت برتر هیبریدی بازار به شمار می‌رود.

20101

کد خبر: 667395

وب گردی

وب گردی