فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:اتفاقات تلخ نتیجه آموزش ندیدن محیط‌بانان بوده است/جلوی تولید سلاح شکاری را گرفتیم

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، با اعلام اینکه در سالهای اخیر اقدامات مهمی برای بهبود وضعیت محیط‌بانان انجام شده گفت: ایجاد کمپین‌های اخیر درباره محیط‌بانان به صلاح محیط بانان نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره کمپین‌های اخیر برای بهبود وضعیت محیط‌بانان گفت: هدف اصلی این کمپین‌ها چیز دیگری است یا اینکه عدم اطلاع از بهبود شرایط محیط بانان یا اقداماتی که مدتهاست در حال انجام و پیگیری است باعث شده عده ای دست به ایجاد این کمپین ها بزنند که از نظر ما درست نیست.

سرهنگ حمیدرضا خیل‌دار توضیح داد: من از سال ۱۳۹۰ به عنوان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در سازمان هستم. قبلا حقوق‌ها کمتر از این بود، ۳ هزار امتیاز هم اضافه نشده بود و آموزش محیط بانان هم یقیناً جدی‌تر شده است.

او با تأکید بر اینکه من فردی نظامی هستم و حقوقم را از سازمان محیط زیست نمی گیرم، افزود: در دوره قبل ما یک دوره برای محیط‌بان‌ها گذاشتیم که در آن بیشتر از ۱۰۰ نفر آموزش ندیدند اما اکنون بحث ۳ هزار امتیاز پیگیری شد، بحث سختی انتظامی و درجه محیط‌بانان پیگری شد، و آموزش هم ابعاد دیگری یافت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دستور داده‌ایم که درجه همه محیط‌بان‌ها تعیین و ابلاغ شود و برای ساز و کار حق درجه هم دستور پیگیری داده شده است که قرار است با سازمان مدیریت این کار را انجام بدهیم. در بحث شیفت‌بندی محیط‌بان‌ها هم دستور دادند حق شیفت واقعی محیط‌بان‌ها انجام شود. با توجه به اینکه بر اساس قانون دستورالعمل یگان نیروها، کارکرد محیط‌بان‌ها شیفتی هست اما در قالب ۱۸ شبانه‌روز خدمت و ۱۲ شبانه‌روز استراحت به آن‌ها اجحاف می‌شد زیرا ۴۳۲ ساعت خدمت می‌کردند و حداکثر ۲۵۶ ساعت اضافه کار می‌گرفتند که الان دستور داده‌ شده که حتماً حق شیفتشان انجام شود. در حوزه آموزش هم نزدیک به ۲۰۰۰ نفر آموزش داده‌ایم. در یک نوبت ۸۵۰ نفر آموزش دادیم و همین امسال هم ۶۰۰ نفر آموزش دیدند.

خیل‌دار افزود: این اقدامات اصلاً ربطی به جریان‌سازی‌های اخیر ندارد. از زمان مدیریت جدید به بحث آموزش‌ها به طور جدی ورود کرده‌ایم. اعتبارات لازم را پیش‌بینی کرده‌اند و دانشگاه محیط زیست هم وارد عمل شد. از استادان ناجا هم در بحث آموزش‌های انتظامی و انفرادی استفاده کردیم و الان از همه استان‌ها از مدیران و محیط‌بانان ما بازخورد بگیرید به اتفاق می‌بینید که این‌ها با قانون به کارگیری سلاح آشنا شده‌اند.

او تأکید کرد: الان اگر محیط‌بان ما آموزش تیراندازی نبیند و قانون به کارگیری سلاح را نیاموزد اصلاً حکم حمل سلاح به او نمی‌دهیم.

اتفاقات تلخ نتیجه آموزش ندیدن محیط‌بانان بوده است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا نیاز به قانون تازه ویژه‌ای در این زمینه داریم یا اتفاقات تلخی که تا کنون رخ داده در اثر آموزش ندیدن و ناآگاهی محیط‌بانان بوده است گفت: صد در صد آموزش ندیدن نقش داشته است اما الان برای محیط‌بانان آموزش خارج از کشور فراهم شده است. یک گروه به اتریش رفته‌اند و یک گروه هم به زودی می‌فرستیم.

خیل‌دار خطاب به «لیدرهای کمپین‌ها» گفت: یکی از این افراد به من زنگ زد و من در پاسخ گفتم الان وضع ما بهتر شده است. یکی از مدیران قبلی سازمان حاضر نشد یک جلسه با ما بگذارد تا برای محیط‌بان‌ها کاری بکنیم؟ دو بار هم که ما جلسه گذاشتیم اصلاً اهمیتی نداد. الان نه بعد از این جریان‌ها، از سال ۱۳۹۲ ما حداقل دو جلسه در ماه داریم که برای محیط‌بان‌ها برگزار می‌شود.

او تأکید کرد: این نظام آموزشی که الان تصویب شده چه من و مدیریت کنونی سازمان باشیم و چه نباشیم برای ۳۰ سال خدمت محیط‌بانان تعریف شده است یعنی هر چهار سال یک بار یک دوره می‌بینند، مدرکش را می‌گیرند و در ازای مدرکشان می‌توانند درجه‌شان را هم بگیرند و بر همین مبنا می‌توانند پست هم بگیرند. یعنی کسی که می‌خواهد فرمانده یگان استان بشود حتماً باید دوره عالی را طی کرده باشد و کسی باشد که ۲۴ سال خدمت داشته باشد. این‌ها همه تعریف شده و زیربنای کار محیط‌بان‌ها به صورت علمی بالا رفته است.

طی تفاهمی با وزارت دفاع جلوی تولید سلاح شکاری را گرفتیم

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در بدو ورود مدیریت تازه ۴۵۰ نفر تغییر وضعیت دادند و ۲۵۰ نفر هم از خانواده ایثارگران جذب شدند افزود: در بحث تجهیزات انفرادی هم الان در استان‌ها محیط‌بانانی که سلاح ندارند را به شوکر افشانه و دستبند تجهیز می‌کنیم.

خیل‌دار ادامه داد: برای اینکه خطرات علیه محیط‌بان‌ها کم بشود با تفاهمی که با وزیر دفاع انجام دادیم ایشان جلوی تولید سلاح شکاری را گرفتند و این کار خیلی تاثیرگذار است.

وی منابع مالی دولت را مشکل دیگر سازمان دانست و عنوان کرد:‌ الان بودجه و اعتبارات دولت خیلی ضعیف است اما به هر حال کارهای خوبی انجام شده است. همین که ساختار یگان و دستورالعمل آن را تصویب کردند در حمایت از محیط‌بان‌ها بوده است‌ زیرا وقتی محیط‌بان‌ها در یگانی هستند که دستورالعملش به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح رسیده یعنی زیر چتر حمایتی ستادکل نیروهای مسلح قرار می‌گیرند. همین دستورالعمل را هم خیلی مخالفت کردند که اصلاً تشکیل نشود و محیط‌بان‌ها در فضایی بین زمین و آسمان قرار بگیرند.

اینجا تکزاس نیست که هرکس به منطقه ورود کرد را با تیر بزنیم

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحث قضایی خیلی مهم است گفت: در بحث لایحه حمایت از محیط‌بان‌ها چندین جلسه و کارهای کارشناسی انجام شده است. یکی از تهدیدهایی که محیط بانان ما دارند آن است که دارندگان سلاح شکاری که به مناطق ما ورود می‌کنند اصلاً آلت تخلفشان سلاح گرم است. در جنگل‌ها و مراتع کسی که می‌خواهد تخلف کند آلتش تبر و اره است یا کسی که می‌خواهد برود در مناطق شیلات، تور و قلاب می‌اندازد اما متخلفان ما ابزارشان سلاح است که خود این سلاح فرد را وسوسه می‌کند. البته به هر حال محیط‌بانان به جد به دفاع از حیات وحش علاقمند هستند و ترسی از این موضوعات ندارند و اگر هم کسی بحثی می‌کند بحث‌های حاشیه‌ای است.

خیل‌دار تأکید کرد: ما نزدیک به ۶۵۰ فرمانده در کل کشور داریم که اغلب این فرماندهان از بدنه خود محیط‌بانان با تجربه بالا آمده‌اند یعنی همه فرمانده‌های ما آگاهی دارند که کارشان خطر دارد اما با دل و جان می‌ایستند و محکم هم برخورد می‌کنند. اگر کسی شهید شد این‌طور نیست که توی دل نیروی ما را خالی کنند. همین الان که من با شما صحبت می‌کنم ممکن است یک اتفاق در یک استان دیگری بیافتد. اگر همه قانون‌ها را هم انجام دهیم این اتفاق می‌افتد مثلاً اگر متخلفی به سمت من تیراندازی کرد و با اشد مجازات با او برخورد شود دیگر اتفاقی نمی افتد؟ هر ثانیه احتمال دارد فردی وارد منطقه شود و بسته به وضعیت روانی‌اش تیراندازی کند و این اصلاً چیزی نیست که بتوان جلویش را گرفت.

او با بیان اینکه در حوزه محیط‌بانی کمبود قوانین نداریم توضیح داد: در بحث قانون به کارگیری سلاح بعضا احساسی به موضوع ورود می‌کنند. اینجا تکزاس نیست که یکی به منطقه ما بیاید، ایست بدهیم و اگر نایستاد با تیر بزنیم. می‌خواهند این تفکر غلط را به محیط‌بان‌ها القاء کنند و می‌گویند باید جوری باشد که شما بتوانی به راحتی متخلف را بزنی. وقتی شما در یک منطقه طبیعی یا جنگلی می‌گردی اگر کسی به شما ایست بدهد خود به خود ترس برتان می‌دارد که آیا این اصلا مامور است یا نیست. بعد هم اینکه قانون به کارگیری سلاح می‌گوید بعد از سه بار ایست دادن، تیر هوایی و بعد هم کمر به پایین می‌توانی شلیک کنی. درحالی که اینجا اگر کمر به پایین هم بزنی در جایی که منطقه صعب العبور است یعنی طرف را کشته‌ای! جای گلوله آن قدر خونریزی می‌کند که تا به شهر برسد جان می‌بازد. خیلی از مواردی که پیش آمده را اگر بررسی کنید، کسانی بوده‌اند که تیر به پایشان خورده است ولی تا آمده‌اند به پایین برسند جان باخته‌اند، حالا چه محیط‌بان ما باشد و چه شکارچی، فرقی نمی‌کند.

خطرات جانی محیط‌بانان از دیگر نیروهای انتظامی کمتر است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه حقوق من را نیروی انتظامی می‌دهد، تاکید کرد: البته به طور میانگین معدل خطرات جانی محیط‌بانان ما نسبت به دیگر نیروهای نظامی و انتظامی با توجه به کارشان کمتر است. من سرهنگ نیروی انتظامی هستم و نیروی انتظامی و سپاه ما با متخلفان امنیتی و سلفی‌ها درگیر می‌شوند. اما اقداماتی که انجام شد باعث شد مردم محیط‌بان را بشناسند. یعنی مظلومیت محیط‌بان رسانه‌ای شد در حالی که تا قبل از آن اصلاً صحبتی از محیط‌بان نبود.

خیل‌دار اقدام مؤثر دیگری که انجام شده را بالابردن جریمه‌های حیات وحش دانست و گفت: با این اقدام جریمه‌ها بازدارنده شد. الان اگر کسی یوزپلنگ شکار کند باید ۱۰۰ میلیون تومان ضرر و زیان بپردازد. اما من احساس می‌کنم عده‌ای مغلطه می‌کنند و به دنبال این هستند که بتوانند به مقاصد خود برسند.

او با تأکید بر اینکه من به عنوان یک سرباز نظام اصلا نیاز نیست به این موضوعات ورود کنم بیان کرد: قبلاً ما آنچه که می‌خواستیم را درخواست می‌دادیم اما درخواست ما را حتی در کارتابلشان جواب نمی‌دادند. اما امروز اگر محیط‌بان ما تیر بخورد اولین کسی که پیگیر هستند مدیران سازمان هستند و تأکید دارند حتماً وضعیت درمانش را رسیدگی کنید و اگر برای بیمه‌شان هم مشکلی دارند حتماً از منابع دیگری کمک کنید.

خیل‌دار با بیان اینکه جریان‌های اخیر در حمایت از محیط بانان اصلاً کمپین نیست تاکید کرد: بدانید که محیط‌بانان ما یقیناً در هیچ کمپینی شرکت نمی‌کنند. اساساً محیطبانان عضو تشکلی هستند که تابع نیروهای مسلح است و مگر می‌شود بگویند نیروهای مسلح آمدند و جایی تجمع کردند. چنین چیزی اصلاً در دستورالعمل نیروهای مسلح جایی ندارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: من بعضا می‌بینم که افرادی که در گروه‌های مجازی این موضوعات را دنبال می‌کنند اصلاً محیط بان هم نیستند و گروهی تشکیل می‌دهند و بعد محیط‌بان ما در فضای این گروه می‌آید و تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این‌ها باید به راه قانونی بروند. یقیناً باید به ایجاد کمپین ها پایان داده شود و این به نفع محیط بانان نیست.

20106

کد خبر: 667454

وب گردی

وب گردی