مشارکت دادن ایران در پروژه ایتر بعید است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: با توجه رویکرد غربی ها در هفته های اخیر، من بعید می دانم که اروپایی ها در بحث پروژه ایتر، حتی از ایران در امور مشاوره ای استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت،جواد کریمی قدوسی ، در واکنش به موضوعات مطرح شده درباره کارشکنی فرانسوی ها در مشارکت ایران در پروژه ایتر، گفت: درز اطلاعات محرمانه ایران در حوزه هسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، نشان داد که این نهادها و کشورهای پیرامون آن قابل اعتماد نیستند و این مسیر همکاری قطعا دارای موانع و پیچ های بسیاری است، حال با این تجربه می توان آینده همکاری های دیگر هسته ای مانند مشارکت در پروژه همجوشی هسته ای را پیش بینی کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمریکایی ها و اروپایی ها در اجرای برجام به هیچ وجه صداقتشان را اثبات نکردند و هنوز تحریم های ظالمانه علیه کشورمان برداشته نشده است، از این رو چگونه با این شرایط این کشورها، می خواهند ایران را در یک پروژه هایتک و بسیار پیشرفته هسته ای مشارکت دهند.

وی افزود: به نظر من رفت و آمد کارشناسان فرانسوی به ایران عمدتا با هدف فریب افکار عمومی در داخل و خارج انجام شده و آن ها می خواهند بگویند که برجام به خوبی درحال اجرا و عملیاتی شدن است. بنابر این موضع گیری فرانسوی ها و مخالفتشان با حضور ایران در پروژه ایتر بسیار شفاف و قابل پیش بینی بود.

کریمی قدوسی ادامه داد: قطعا سازمان انرژی اتمی در بحث گداخت هسته ای نیز به مانند موضوع غنی سازی 20 درصد بر روی توانمندی و ظرفیت های دانشمندان هسته ای کشورمان تکیه کند و قطعا با حرکت در این راستا، ایران به سرعت به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: دولت در بودجه های سالیانه باید سهم اعتبار تحقیق و توسعه در حوزه گداخت هسته ای را افزایش دهد و قطعا در سطح دنیا دانشمندانی هستند که در این حوزه با ایران همکاری کنند، زیرا با توجه رویکرد غربی ها در هفته های اخیر، من بعید می دانم که اروپایی ها در بحث پروژه ایتر، حتی از ایران در امور مشاوره ای استفاده کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: ایران بیش از 30 سال است که در حوزه جوش و گداخت هسته ای در حال تحقیق و مطالعه است و خوشبختانه به نقاط خوبی رسیده ایم و قطعا در این حوزه نیز می توانیم شگفتی ساز باشیم.

راکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی(( International Thermonuclear Experimental Reactor مشهور به ایتر(ITER)*، بزرگترین طرح یک رآکتور همجوشی هسته‌ای است که تاکنون طراحی شده و بر پایهٔ محصورسازی مغناطیسی بنیاد نهاده شده‌ است.

یکی از بندهای برجام که مربوط به فصل تحقیق و توسعه (R&D) است، تسهیل مشارکت ایران در پروژه بین المللی ایتر و به طور کلی پروژه های مربوط به تکنولوژی همجوشی، فیزیک پلاسما و زیر ساخت های مربوط به آن بوده است.

کد خبر: 667462

وب گردی

وب گردی