واکنش های بین المللی به اقدام دولت ترکیه در بستن 29 انتشارات

چند نهاد بین‌المللی از جمله بنیاد «پن» آمریکا اقدام دولت ترکیه در بستن 29 انتشارات این کشور پس از کودتای نافرجام را محکوم کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین، دولت «رجب طیب اردوغان» پس از کودتای ناموفق نظامیان در ترکیه از ادامه کار 29 انتشارات جلوگیری کرده و این موضوع موجب اعتراض اعضای نهادهای بین‌المللی از جمله مرکز ادبی «پن» آمریکا شده است.

اهالی جامعه بین‌المللی نشر کتاب این اقدام ترکیه را به خاطر آن‌چه «تاثیر مخرب بر دموکراسی» دانسته‌اند محکوم کرده‌اند. به غیر از دستگیری تعداد قابل توجهی از نظامیان و دولتی‌های ترکیه، تعطیل کردن 29 انتشارات و توقف کار چندین روزنامه،‌ نشریه، شبکه تلویزیونی و خبرگزاری از دیگر اقدامات «اردوغان» برای ختم قائله کوتای یک‌شبه 22 جولای بوده است.

براساس اظهارات انجمن ناشران ترکیه،‌ بستن انتشاراتی‌ها به معنای این است که تمام اجناس، دارایی‌ها، حقوق، کاغذها و مدارک این دفاتر در اختیار خزانه دولت قرار می‌گیرد و ناشران اجازه هیچ اعتراضی ندارند.

براساس بیانیه‌ای که انجمن ناشران بین‌المللی منتشر کرده، ‌نویسندگانی که با انتشاراتی‌های بسته‌شده همکاری می‌کردند با این حکم متضرر می‌شوند. همچنین حق کارمندان این دفترهای نشر بدون این که هیچ جرمی مرتکب شده باشند، پایمال می‌شود و آن‌ها ‌شغل‌ و درآمدشان را از دست می‌دهند.

در این بیانیه که نهادهای مختلف بین‌المللی از آن حمایت می‌کنند، آمده است: امیدواریم اصل پذیرفته‌شده‌ «بی‌گناه بودن تا زمان اثبات جرم در دادگاهی قانونی» رعایت شود و به قوانین حقوقی و دموکراتیک احترام گذاشته شود. امیدواریم از هر اقدامی که ممکن است سد راه آزادی فکر، بیان و نشر اخبار و اطلاعات قرار گیرد، ‌جلوگیری شود.
منبع: ایسنا
502503

کد خبر: 667568

وب گردی

وب گردی