نمایشگاه اسناد انقلاب مشروطه برگزار می شود

نمایشگاهی از اسناد و نشریات انقلاب مشروطه در موزه کتاب و میراث مستند ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، به مناسبت یکصد و دهمین سالگرد انقلاب مشروطه، نمایشگاهی از اسناد و نشریات این رویداد، با هدف معرفی هرچه بهتر منابع موجود در مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از شانزدهم مردادماه به مدت یک هفته در موزه کتاب و میراث مستند ایران،‌ برگزار می‌شود.
این نمایشگاه با همکاری اداره کل اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اسناد، اداره کل اطلاع‌رسانی معاونت کتابخانه، اداره کل کتاب‌های خطی و نادر و نظارت حفاظتی اداره کل حفاظت و نگهداری دایر شده است.
از جمله اسناد شاخصی به نمایش در آمده در این نمایشگاه می‌توان به «اعلام نظر و مواضع آیات عظام عبدالله مازندرانی و محمدکاظم خراسانی از نجف اشرف در مورد مشروطیت»، «رونوشت تلگرافی متن فرمان مشروطه ارسالی از کاخ صاحبقرانیه به حکومت کردستان و اعلام تشکیل مجلسی از علما، اعیان، اشراف، مالکان، تجار و اصناف منتخب در دارالخلافه تهران برای انجام اصلاحات»، «سواد دستخط محمدعلی‌شاه، مبنی بر حمایت از مشروطه، قانون اساسی و تأکید بر انتخاب نمایندگان»، «ابلاغ تلگرافی دستور محمدعلی‌شاه توسط مشیرالسلطنه رئیس‌الوزراء از تهران به حکومت رشت، مبنی بر بستن مجلس شورای ملی به مدت سه ماه به دلیل اخلال و اغتشاش در کلیه امور به‌واسطه دخالت انجمن‌ها در امور دولتی» و «پروتکل خروج محمدعلی‌شاه از طهران به خارجه»، اشاره کرد.
غالب نشریات ارائه‌شده در موزه کتاب و میراث مکتوب برای نخستین بار و همزمان با انقلاب مشروطه (۱۳۲۴-۱۳۲۵ ق.) منتشر شده‌اند. تعدادی از آنها مصور بوده و دارای تصاویر ناب از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم در دوره قاجار هستند. از نشریات قابل توجه در این نمایشگاه می‌توان به «L'Illustration» اشاره کرد. این هفته‌نامه فرانسوی اخبار مربوط به انقلاب مشروطه را همراه با تصاویر مشروطه‌خواهان منتشر کرده است.
در این نمایشگاه کتاب‌های چاپ سنگی و نسخ خطی نیز به چشم می‌خورد. از شاخص‌ترین نسخه‌های موجود در این نمایشگاه،‌ نسخه خطی رساله در احوال مشروطیت و تاریخ سیاسی دوره قاجار و کتاب چاپ سنگی «تاریخ انقلاب آذربایجان و بلوای تبریز» است که از تصاویر و نقشه‌هایی در ارتباط با قیام آذربایجان برخوردار است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه از تاریخ ۱۶ تا ۲۴ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۵، به جز روزهای پنجشنبه و جمعه، به موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان کتابخانه ملی مراجعه کنند.
بازدید از این آثار برای عموم آزاد است و مراجعان می‌توانند برای هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۱۶۲۳۰۵۵ و ۸۱۶۲۳۰۶۰ تماس بگیرند.
503502

کد خبر: 667569

وب گردی

وب گردی