نخست‌وزیر اسبق برزیل جانشین بان کی مون می‌شود

نخست وزیر اسبق پرتغال همچنان به پیشتازی خود در میان نامزدهای تصدی سمت دبیر کلی سازمان ملل متحد و جانشینی «بان کی مون» دبیر کل فعلی این سازمان ادامه می دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آنتونیو گوتیرس» نخست وزیر اسبق پرتغال پس از برگزاری دور دوم رای گیری در شورای امنیت برای انتخاب دبیر کل آتی سازمان ملل، آرای ۱۱ عضو از کل ۱۵ عضو شورای امنیت را به خود اختصاص داد و ۲ عضو این شورا به وی رای منفی و ۲ عضو دیگر رای ممتنع دادند.

به گزارش مهر، گوتیرس پرتغالی در دور اول رای گیری توانسته بود رای مثبت ۱۲ عضو شورای امنیت را به خود اختصاص دهد و هیچ عضو این شورا هم با دبیر کلی وی مخالفت نکرده بودند.

«فوک یریمیچ» صرب رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل با ۸ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع، علی سوزانا مالکورا وزیر خارجه آرژانتین با ۸ رای موافق، ۶ رای مخالف و یک رای ممتنع، دانیلو تورک رئیس جمهور اسبق اسلوونی و «ایرنا بوکووا» رئیس بلغارستانی یونسکو رقبای اصلی گوتیرس هستند که به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم جای گرفتند و پس از آنها «سرجان کریم» مقدونیه ای، «هلن کلارک» نخست وزیر سابق نیوزلند، کریستیانا ویگویرس کاستاریکایی و در نهایت «ناتالیا گرمان» از مولداوی، «میروسلاو لایاک» اسلواک و «ایگور لوکسیچ» از مونته نگرو در رده های بعدی قرار دارند.

دیپلمات های بین المللی پیش بینی کرده اند که فرآیند رای گیری تا ماه اکتبر آینده ادامه داشته باشد و برخی نامزدها که آرای کمی کسب کرده اند از دور رقابت خارج شوند.

300300

کد خبر: 667620

وب گردی

وب گردی