مد و شیوع بیماری!/حکایت آرایش زیرزمینی

در شبکه های مجازی، در ظاهر برخی بازیگران، خواننده ها و بازیکنان ورزشی شاهد تزیین نقش و نگارهای متنوعی هستیم. هر یک از این اشکال و شمایل به عنوان رسانه بازگو کننده افکار، حالات، روحیات و بینش آن فرد به زندگی و اطرافش است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان به گفته اندیشه‌مندان جامعه شناسی ظاهر هر فرد در برخورد نخست نمایان کننده روحیات، طرز تفکر، طبقه اجتماعی و سرمایه فرهنگی اوست. در اصل این اقدام تحت تاثیر مد و الگوبرداری از رفتارهای نادرست تحت عنوان فرهنگ بیگانه جوانان را در معرض خطرات فردی و اجتماعی متعددی قرار می دهد.

این روزها خالکوبی یا همان تتو، برای گروهی از جوانان نشانه «مد روز» بودن است. عقاید و فرهنگ غربی در پوشش تتو و از طریق خواننده‌ها، بازیگران، ورزشکاران و حتی بازی‌های رایانه‌ای به تفکرات جوانان تزریق می شود. در بررسی اجمالی تصاویری که اغلب به شکل جمجمه، صورتک‌های شیطانی و... است، خشونت، عقاید ضد دین و شیطان‌پرستی و... به وضوح قابل درک است. در واقع جوانان با میل به ابراز وجود و به نوعی خودنمایی ممکن است با به کارگیری انواع و اقسام آرایش های متفاوت و لباس هایی با رنگ های مختلف در پی کسب توجه دیگران باشند. در برخی مواقع نیز با اعمالی همچون روش های متنوع تتو و خالکوبی این امر بروز می کند.

سیر خالکوبی در دنیا

زهرا سلیمانی در این گزارش می نویسد: با بررسی تاریخ می توان گفت که پنج هزار سال پیش برای نخستین بار مقوله خالکوبی به طور کاملا اتفاقی رخ داده است. در این اقدام به طور تصادفی دست آلوده به خاکستر آتش به‌ زخم مالیده شد و پس از مدتی علامتی ماندگار به رنگ سیاه روی بدن ایجاد شده است که امروزه با عنوان خالکوبی در بین جوامع شناخته شده است. مصری‌ها پایه‌گذار خالکوبی در دنیا هستند و خالکوبی دو هزار سال قبل از میلاد مسیح به کشورهایی مانند یونان، ایران و جنوب شرق آسیا گسترش یافته است. برخی مذاهب و اقوام کشورهای مختلف خالکوبی را به عنوان یک آیین در قوم یا مذهب خود به رسمیت می‌شناسند و در بین هندوها و بوداییان این مساله جایگاه خاصی دارد، اما در دین اسلام خالکوبی جایگاهی ندارد. از دیرباز در کشور ما خالکوبی در بین زندانی ها متداول بوده است و این امر برای آنها به عنوان سرگرمی محسوب می شود. با بررسی هر یک از نقوش خالکوبی شده می توان به علایق، احساسات و دلمشغولی های فرد پی برد.

برخورد با اقدامات غیرقانونی

این روزها برخی آرایشگاه ها پای خود را از گلیمشان فراتر گذاشته و از دخالت به امور پزشکی و اقدامات ناشی از آن ابایی ندارند، با وجود این، بارها مسئولان در اتحادیه آرایش و پیرایش کشور نسبت به برخی اقدامات خلاف قانون در این مراکز هشدار داده اند. در این زمینه حتی چندی پیش نیز رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران با تاکید بر اینکه انجام سولاریوم، خالکوبی و تتو در آرایشگاه‌ها مجاز نیست، گفت: با واحدهای متخلف برخورد جدی می‌شود، چرا که انجام اعمالی مانند خالکوبی یا سولاریوم باید با مجوز از وزارت بهداشت انجام شود و زیر نظر پزشک باشد.

مصطفی گواهی تاکید کرد: اکثرا سولاریوم، تتو و خالکوبی در واحدهای صنفی انجام می‌شود که در اتحادیه آموزش ندیده‌اند و اکثر این واحدها بدون جواز کسب هستند. فعالیت غیرقانونی آرایشگاه‌های زیرزمینی عامل شیوع آسیب‌های اجتماعی است که در این بین رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه نیز درباره ورود آرایشگاه های زنانه به موارد پزشکی و اقدامات دیگر که تداخل صنفی محسوب شده و مورد اعتراض تعزیرات قرار گرفته است، گفت: هر گونه ارائه خدمات که به موارد سلامت و پزشکی مربوط شود یا اقداماتی که تداخل صنفی است در صورتی که در آرایشگاه ها انجام شود تخلف محسوب شده و برابر قانون با متخلف برخورد می شود. افسرالملوک یاسان فعالیت اماکن غیرمجاز در رسته آرایشگری را از جمله مهم‎ترین معضلات و مشکلات این صنف دانست و عنوان کرد: رفع تمامی موارد و مشکلات نیازمند بررسی میدانی، مطالعه جامع، تصمیم و برخورد قاطع با حمایت مسئولان و مراجع ذی‌ربط است.

مد و شیوع بیماری!

برخی افراد با استفاده از فضای مجازی برای جذب مشتری در مکان‌هایی غیر قابل دسترس بستر را برای شیوع انواع بیماری‌ها و همچنین ورود مدل‌های غیر متعارف در جامعه ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که حضور در مکان‌هایی که هیچ گونه سنخیتی با سالن‌های آرایش قانونمند ندارند زمینه را برای افزایش بیماری های پوستی و شیوع آسیب های اجتماعی فراهم کرده است. بر اساس بررسی های انجام شده بیش از شش درصد افرادی که خالکوبی کرده اند به بیماری های شدید پوستی مانند جوش، خارش شدید یا تورم مبتلا می‌شوند. این علائم در برخی افراد بیش از چهار ماه و در برخی دیگر سال ها به طول می انجامد. در اصل این امر بخش سلامت عمومی کشورها و افرادی را که چنین اقدامی را انجام می دهند در بر گرفته است. اما با این حال برخی افراد در آرایشگاه ها بدون هیچ نظارتی می‌توانند از بازار دستگاه تتو یا دستگاه خالکوبی را تهیه کرده و با گذراندن یک دوره کوتاه‌مدت توسط فرد به ظاهر متخصص از این حرفه به عنوان یک شغل پر درآمد بهره‌مند شوند. بهاره سال هاست که در آرایشگاهی واقع در حوالی فلکه دوم صادقیه به انجام انواع تتو و خالکوبی مشغول است. او درباره شغلش به «آرمان» می‌گوید: در سال های اخیر متقاضی تتو و هاشور ابرو و تتوی چهره برای ایجاد آرایش های دائمی و خالکوبی افزایش یافته است. او تبلیغات در شبکه های مجازی و نقش و نگارهای ناشی از خالکوبی بر بدن بازیگران خارجی را مشوقی برای افراد معمولی برای انجام این کار می داند.

این فرد درباره چگونگی کسب مهارتش عنوان می‌کند: دوره های تخصصی متعددی در دوبی و کیش گذرانده ام. در ضمن برای برگزاری دوره های تخصصی می توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تعداد فالوورها در شبکه مجازی اینستاگرام همایش ها و دوره های متفاوتی برگزار کرد. در این بین دختر جوانی خواستار خالکوبی «شاپرک» روی کمرش است. بهاره هم با انجام اقداماتی با دستگاه تتو و سوزن تیز آن به جان دخترک می افتد. در حین کار هم افراد متعددی با او تماس گرفته و وقت می گیرند.

او درباره نحوه رعایت بهداشت تاکید می کند: بعد از هر تتو یا خالکوبی سری ها و سوزن ها را داخل الکل می گذاریم. در اصل این دختر جوان و دیگر همکارانش به این شکل خیال خود را نسبت به رعایت بهداشت و ارائه خدمات اصولی به مشتریان راحت می کنند! به گفته او قیمت تتو و خالکوبی با توجه به تخصص فرد و نحوه کارش متفاوت است و به قول معروف هرقدر پول بدهی آش می خوری. افرادی که خواستار کار حرفه ای هستند باید پول مناسبی هم خرج کنند. این در حالی است که تتو کردن می‌تواند ویروس‌های بیماری‌های عفونی مانند زگیل، ایدز، هپاتیت و زخم زرد را به افراد منتقل کند. این بیماری‌ها از طریق سوزن دستگاه‌های تتو می‌تواند به افراد دیگر منتقل شود و فرد جدید به بیماری‌هایی با منشأ باکتری و ویروس مبتلا شود.

عدم استقبال ایرانی‌ها از خالکوبی

یک کارشناس سازمان فنی و حرفه ای در امر آرایش و پیرایش درباره استقبال ایرانی ها از خالکوبی، تتو و خطرات ناشی از آن به «آرمان» می گوید: خالکوبی های وسیع در ایران چندان متداول نیست. این در حالی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی افراد از فرق سر تا کف پای خود را به اشکال وسیع و متنوع تزیین می کنند. این امر در کشور ما چندان مورد پسند همگان نیست و افراد از هر قشری برای تزیین بدن خود داوطلب به خالکوبی نمی شوند. اغلب در کشور ما برای ترمیم ابروها یا انجام برخی آرایش های دائمی از هاشور یا تتو استفاده می شود. به گفته مریم رحیمی نژاد در کشور ما فقط اقشار خاص و برخی جوانان مبادرت به خالکوبی می کنند. در این بین نیز به دلیل عدم نظارت های مناسب کم نیستند افراد تازه کار و بی تخصصی که از سلیقه مشتریان سوء استفاده کرده و سلامتی آنها را بازیچه زیاده‌خواهی‌ها خود می کنند. او می افزاید: اینکه یک فرد فقط دستگاهی را تهیه کرده و بدون توجه به عواقب و مشکلات آن بخواهد کار کند و از این طریق به کسب درآمد بپردازد چندان مناسب نیست، بلکه به دلیل حساسیت های موجود در این نوع فعالیت ها باید متقاضیان دوره های متعددی بگذرانند. در مرحله بعد نیز هر فعالیتی در این زمینه باید با رعایت اصول بهداشتی انجام شود تا بتوان از بروز و افزایش انواع بیماری‌های پوستی، ایدز، هپاتیت و... در کشور جلوگیری کرد. به گفته رحیمی نژاد با توجه به گرایش برخی افراد به این گونه اقدامات باید با تخصص گرایی در این رشته از بروز دیگر مشکلات اجتماعی و بهداشتی جلوگیری کرد. او با بیان اینکه تا چندی پیش سازمان فنی و حرفه ای به‌طور سفت و سخت در مقابل تتو ایستادگی کرده بود، گفت: اما اکنون دوره ای به نام میکرو پیگیشن برگزار می شود و افراد می توانند در این دوره شرکت کرده و مدرک فنی و حرفه ای دریافت کنند.

105105

کد خبر: 667668

وب گردی

وب گردی