درخواست توقف آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌های سنتی

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، از در خواست جمعی از شوراهای سیاستگذاری حوزه سلامت در خصوص توقف آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌های طبیعی و سنتی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا دکتر محمود فاضل ضمن اعلام این خبر، افزود: طی چند روز اخیر برخی از شوراهای سیاستگذاری حوزه سلامت مانند کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران، شورای عالی نظام پزشکی کمیسیون طب سنتی و مکمل سازمان نظام پزشکی، هیات رییسه مجامع نظام پزشکی و انجمن داروسازان و ... درخواست توقف این آیین‌نامه را برای بررسی بیشتر و ابهام‌زدایی از آن داشتند. آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌های طبیعی و سنتی که اخیرا از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد، سوالات وابهامات زیادی را برانگیخت و موجب اعتراض جامعه داروسازی و پزشکی و حوزه سلامت کشور شد و آنها را وادار به موضع‌گیری کرد.

او گفت: این موضوع با نفس قانون تشکیل وزارت بهداشت مصوب 1334 تناقض دارد. همچنین در قانون نظام پزشکی به طور صریح آمده است که یکی از وظایف و اختیارات این سازمان، مداخله و مشارکت در آیین نامه‌های حوزه سلامت است؛ یعنی تمام حوزه‌های سلامت موظف هستند برای تصویب یک آیین‌نامه یا قانون، از نظام پزشکی استعلام و نظرخواهی کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تصویب این آیین‌نامه بدون نظرخواهی و مشارکت سازمان نظام پزشکی، ادامه داد: همه تصور می‌کنند، حق بر این بوده است که از آنها نظرخواهی شود. تاسیس داروخانه‌های طبیعی بدعتی است که مورد تشویق نیست؛ چرا که در قانون تشکیل وزارت بهداشت، داروخانه به محلی گفته می‌شود که تمام داروها با هر منشایی در آن عرضه شود. اختلالی که بعد از راه‌اندازی این داروخانه‌ها ایجاد می‌شود به هیچ وجه به نفع تنظیم بازار و عرضه داروهای طبیعی و همچنین مردم نیست.

او تاسیس داروخانه‌های طبیعی و سنتی را منجر به ساماندهی عطاری‌ها ندانست و ادامه داد: وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرده که ساماندهی عطاری‌ها بر عهده وزارت صنایع و معادن و همچنین صنف مربوطه است. در حالی که در صحبت‌ها وموضع گیری‌های پیشین این وزارتخانه، یکی از علل تصویب این آیین‌نامه، انتظام عطاری‌ها عنوان شده بود.

فاضل گفت: این تفکیک به ساحت مدیران حوزه سلامت خدشه وارد می‌کند و هیچ مشکلی را نیز از این حوزه حل نمی‌کند. در سخنان انتخاباتی رییس جمهور، به صراحت نام بخش خصوصی و نظام پزشکی در تدوین لوایح و آیین‌نامه برده شده است. مانیز انتظار داریم به این وعده‌ها عمل شود.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی همچنین بر ضرورت بازسازی سیاست کلی دارویی، براساس شرایط روز و با پشتوانه چند ساله تاکید کرد و گفت: در حال حاضر این آیین نامه به جز سند ملی طب سنتی که در سال 1392 در شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده است، به مورد دیگری اشاره نکرده است.

105105

کد خبر: 667698

وب گردی

وب گردی