سینما چگونه خبرنگاران را سوژه می کند؟

خبرنگاران همیشه به دنبال سوژه برای نوشتن و تولید خبر هستند اما گاهی خود نیز سوژه می شوند، در تاریخ سینما فیلم های فراوانی وجود دارند که شخصیت اصلی آنها یک خبرنگار بوده و یا خبرنگاری، نقش مهمی در آن ایفا کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، شاید یکی از ماندگارترین فیلم های سینمایی درباره خبرنگاران، فیلم «حرفه: خبرنگار» ساخته مایکل آنجلو آنتونیونی باشد.

داستان این فیلم که با نام «مسافر» نیز شناخته می شود درباره روزنامه نگاری است که در صحرای "ساهارا" در حال تحقیق است، او در این سفر به قاچاقچی اسلحه ای برخورد می کند که به تازگی مرده است. وقتی مرد خبرنگار متوجه می شود که شباهت زیادی به مرد مرده دارد تصمیم می گیرد هویت او را برای خود بردارد...

«حرفه: خبرنگار» محصول سال ۱۹۷۵ است و از بازیگران آن می‌توان به جک نیکلسون، ماریا اشنایدر، استیون برکوف، و ایان هندری اشاره کرد. میکل‌آنجلو آنتونیونی، مارک پپلو و پیتر وولن فیلمنامه «حرفه: خبرنگار» را نوشته اند.
این فیلم جایگاه ویژه ای در میان فیلم های آنتونیونی دارد. مایکل آنجلو آنتونیونی جوایز معتبر فراوانی را به دست آورده است که از مهترین آنها می توان به جایزه نخل طلای کن اشاره کرد.

فیلم دیگری که با موضوع خبرنگاران و توسط یکی از معتبرترین کارگردانان تاریخ سینما ساخته شده است، «خبرنگار خارجی» است این فیلم به کارگردانی آلفرد هیچکاک ساخته شده و در ژانر ماجراجویی، مرموز، عاشقانه، مهیج و جنگی است. این فیلم در سال ۱۹۴۰ میلادی ساخته شد. بازیگران آن عبارتند از: جوئل مک‌کری، لارین دی، هربرت مارشال، جرج سندرز، آلبرت باسرمن، رابرت بنچلی

در خلاصه داستان «خبرنگار خارجی» آمده است: در آستانه آغاز جنگ جهانی دوم،یک گزارشگر جوان آمریکایی تلاش می کند مامور دشمن در لندن را لو دهد و …

اما شاید پرحاشیه ترین فیلم که یک خبرنگار قهرمان فیلم بوده است، فیلم «مصاحبه» باشد که در سال 2014 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا است که اوان گلدبرگ و ست روگن آن را کارگردانی کرده و دن استرلینگ نویسندگی آن را بر عهده داشته است.

ژانر «مصاحبه»، کمدی- اکشن است و داستان فیلم درباره یک خبرنگار مشهور و تولیدکننده‌اش (که توسط جیمز فرانکو و ست روگن بازی می‌شوند) است، این دو بعد از موفقیت در گذاشتن قرار یک مصاحبه با رهبر کره شمالی، کیم جونگ-اون توسط سازمان سیا آموزش می‌بینند تا او را ترور کنند.

«مصاحبه» به‌دلیل نمایش منفی چهره کیم جونگ-اون پیش از انتشار مورد بحث‌های فراوانی واقع شد. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی، ایالات متحده در صورت ادامه روند ساخت فیلم توسط شرکتِ سازنده، کلمبیا پیکچرز، مورد تهدید اعمال «خشونت‌آمیز» قرار گرفت. در ماه نوامبر همان سال، رایانه‌های شرکت مادر، یعنی سونی پیکچرز، مورد حمله هکرهایی قرار گرفت که به گفته مسئولین ایالات متحده مشکوک به همکاری با کره شمالی هستند.

بعد از درز کردن تعدادی از فیلم‌های دیگر شرکت سونی پیکچرز توسط هکرها، این گروه از شرکت سونی خواست که فیلم «مصاحبه» که در ابتدا «فیلم تروریسم» نامیده می‌شد را لغو کند. سپس تمامی سینماهایی که این فیلم را بر روی پرده بیاورند را به حمله تروریستی تهدید کردند.

در پاسخ به این تهدیدها، روگن و فرانکو تعدادی از مراسم مربوط به این فیلم را لغو کردند و شرکت سونی پیکچرز اعلام کرد که به سینماهایی که به‌دلایل امنیتی «مصاحبه» را پخش نکنند، اعتراضی ندارد. در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۴ بعد از اینکه تعدادی از سینماها به‌صورت زنجیره‌ای پخش فیلم را لغو کردند، شرکت سونی نیز به‌صورت رسمی اکران فیلم را لغو کرده و اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای انتشار این فیلم در آینده نزدیک ندارد.

در ۸ آوریل ۲۰۱۵ (۱۹ فروردین ۱۳۹۴) لی مین بوک، فعال و پناهنده سیاسی، ادعا کرد که دی وی دی های فیلم، همراه چند بسته دلار آمریکا و یک میلیون اعلامیه را در انتقاد از رژیم کیم جونگ اون بابالون به آن سوی مرز کره شمالی فرستاده است.

اما در ایران فیلمی که در سال های اخیر با موضوع خبرنگاران و با اقتباس از اتفاقی واقعی ساخته شده است، «مزار شریف» نام دارد. «مزار شریف» فیلمی به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری است این فیلم در سال 1393 ساخته شده و در جشنواره فیلم فجر همان سال به نمایش درآمد.

این فیلم به ماجرای شهادت دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی محمود صارمی می پردازد که به دست گروه تروریستی طالبان به شهادت رسیدند و این روز خبرنگار هم به یاد او به این نام نامگذاری شده است.

مزارشریف داستان کشتار دیپلمات‌ها و خبرنگاران ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان است که به دنبال هجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت ۱۰ تن از کارکنان کنسولگری ایران شد.

بهزاد عبدی برای ساخت موسیقی متن این فیلم سیمرغ بلورین بهترین موسیقی را از سی و سومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

حسین یاری، مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، حسین باشه آهنگر، رضا عزیزی، مسعود سخایی، مهدی آگاهی، عمار تفتی، ابراهیم برزیده، پدرام یوسفی، محمد آقامحمدی، امیرحسین فتحی، علی عطایی، عباس حبیبی
503502

کد خبر: 667760

وب گردی

وب گردی