عقبایی: مراحل ابتدایی خروج مسکن از رکود سپری شده است

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن یکی از عوامل تاثیرگذار بر خروج مسکن از رکود بوده است.

حسام عقبایی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفت و گو با ایسکانیوز درباره تاثیر وام هایی که بانک مسکن جهت بهبود وضعیت بازار مسکن به مشتریان ارائه کرده است، گفت: از ابتدا بسیاری از مسئولین موافق ارائه تسهیلات بانکی و نیز افزایش چنین تسهیلاتی بودند و این موضوع یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش معاملات مسکن در کشور بوده است.

وی در ادامه اذعان کرد: نمی توان گفت که تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن نقش بسیار کلیدی و اساسی داشته اما یکی از عوامل موثر بر خروج بازار مسکن از رکود بوده به همین دلیل این مساله را می توان مثبت ارزیابی کرد.

عقبایی درباره وضعیت بازار مسکن نسبت به سال گذشته گفت: بازار مسکن در سه بخش (خرید و فروش – رهن و اجاره و ساخت و ساز) قابل ارزیابی است.

بازار مسکن در سال های 92-94 در یک رکود بسیار سنگینی قرار داشت و گفتنی است که در سال 95 با توجه به وضعیت بازار جهانی نفت و نیز کاهش قیمت نفت، تمرکز دولت و برخی از مسئولان اقتصادی در حوزه مسکن بیشتر شده است.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران بیان کرد: طی چند ماهی که از سال 95 سپری شده است با توجه به تسهیلاتی که جهت رونق بازار مسکن در نظر گرفته شده می توان گفت که بازار در دوران پیش رونق است و در حال حاضر مراحل ابتدایی خروج از رکود تقریبا سپری شده و همچنین حجم معاملات نسبت به سال های گذشته تا حدودی بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا در 6 ماهه دوم سال 95 فاز دوم خروج از رکود اجرایی شود، گفت: خروج از رکود با سرعت بیشتری در حال پیشروی است و به طور قطع در شش ماهه دوم سال به رونق دست خواهیم یافت.

عقبایی با بیان اینکه پیش بینی ما از وضعیت بازار مسکن رشد معاملات مسکن است، گفت: رشد معاملات به مفهوم گرانی نیست بلکه به منظور افزایش حجم معاملات است و امیدوار هستیم تا تعداد معاملات به حدی برسد که بتوانیم در شش ماه دوم سال از تعبیر رونق استفاده کنیم.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: در حوزه ساخت و ساز با توجه به کاهش ساخت و ساز در سال های 93-94 تقریبا به طور متوسط بین 45-60 درصد در کشور با کاهش سود در حوزه مسکن مواجه بودیم.

وی با اشاره به وضعیت اجاره مسکن در سال جاری گفت: خوشبختانه در سال جاری در بخش اجاره داری بازار تا حدودی آرام و رشد متوسط اجاره بها در کشور10درصد بوده است.

عقبایی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقریبا با بازاری آرام مواجه هستیم و باید مراقب باشیم تا عدم وجود توازن بین عرضه و تقاضا منجر به ایجاد فضای روانی در بازار نشود تا بتوانیم در پایان شهریور فصل جدیدی از رونق را تجربه کنیم.

401

کد خبر: 667878

وب گردی

وب گردی