بررسی تاسیس واحد نگارستان عالی هنرهای سنتی ایران در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

جلسه شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور دکتر میرزاده و دیگر اعضا برگزار شد، درباره موضوعاتی نظیر تاسیس واحد نگارخانه عالی هنرهای سنتی ایران توسط دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گیری شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه با اشاره به اهمیت تاسیس این نگارخانه گفت: این موضوع اوایل سال 93 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و بنا شد به خاطر تقدیر از خدمات هنری استاد فرشچیان این نگارخانه تاسیس شود.

وی با بیان اینکه این نگارستان می تواند بر مبنای هنرهای سنتی ایران و سازوکارهای آکادمیک تاسیس شود، خاطر نشان کرد: از گذشته های دور تا دوران معاصر، همواره آموزش هنرهای سنتی به عنوان بخش مهمی از فرهنگ بومی، سنتی، دینی و ملی ایران به صورت استاد و شاگردی و سینه به سینه انجام پذیرفته است.

همچنین دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهمیت تاسیس این نگارخانه گفت: از آنجایی که مجموعه دروس پیش بینی شده برای مقاطع مختلف در فضای نامناسب و به شیوه های کلاسیک ارائه می شود، انتقال علم و دانش به همراه آداب معنوی را دچار مشکلات عدیده ای ساخته است. بنابراین با توجه به تجربه موفق تاریخی درعرصه فرهنگ و هنر ایران همچون مرکز ربع رشیدی، مکتب هرات، مراکز آموزش هنر دوران صفوی و ... کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تاسیس واحد نگارستان هنرهای سنتی ایران را پیشنهاد داد.

دکتر هاشمی ادامه داد: در فضای دانشگاهی فعلی، غالبا امکان استفاده از استادان برجسته و توانای هنرهای سنتی وجود ندارد و از آنجا که در آموزش هنرهای سنتی، استاد نقش محوری دارد، واحد پیشنهادی، شرایط حضور استادان مورد نظر در رشته های هنرهای سنتی را فراهم می سازد.

وی گفت: خصوصیات و ویژگی های آموزش و پژوهش هنرهای سنتی نیز ایجاب می کند که استادان برجسته و توانا و دارای شیوه و سبک مشخص، خود در گزینش شاگردان مستعد نقش اساسی داشته باشند.

در ادامه جلسه، پس از بحث و تبادل نظر توسط اعضای شورا مقرر شد کمیته ای تشکیل و پس از نهایی شدن طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

در این جلسه، همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای برگزاری همایش بزرگداشت خواجوی کرمانی توسط دبیر علمی این همایش ارائه شد.

دبیر علمی همایش گفت: چاپ مجموعه 14 جلدی از آثار خواجو و آثار مرتبط با وی، کتابشناسی دستنوشته های خطی خواجو خارج از ایران، چاپ مجموعه مقالات خواجو در 25 سال گذشته، چاپ شرح احوال خواجوی کرمانی با عنوان«خواجو»، گردآوری، تصیحیح و تحلیل رباعیات خواجو، تصحیح مثنوی همای و همایون، برگزاری نشست هایی با عنوان درس گفتارهایی در مورد خواجو در محل شهر کتاب و ... از جمله برنامه های این همایش به شمار می رود.

20101

کد خبر: 667962

وب گردی

وب گردی