نامه رییس مجلس به ریاست کمیسیون انرژی برای بررسی قراردادهای جدید نفتی

عضو هیئت رئیسه مجلس از دستور ویژه علی لاریجانی به کمیسیون انرژی برای بررسی قراردادهای جدید نفتی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، بهروز نعمتی، با اشاره به تصویب الگوی اصلاحی قراردادهای جدید نفتی در هیأت دولت گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی طی ارسال نامه ای به رییس کمیسیون انرژی مجلس دستور ویژه جهت بررسی و نظارت بر الگوهای جدید نفتی با حساسیت و نگاه دقیق را داده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انعقاد قراردادهای جدید نفتی موضوع حساسی برای کشور است، افزود: مقرر شده در ظرف 5 سال بالغ بر 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز انجام شود، که این رقم سنگین بوده و حساسیت‌های خاص خود را به همراه دارد.

هر نوع قراردادی در حوزه نفت و گاز باید به کمیسیون انرژی ارسال شود

نعمتی با اشاره به ضرورت تصویب الگوی قراردادهای جدید نفتی در هیأت تطبیق مصوبات ادامه داد: همچنین کمیته حقوقی و قراردادهای جدید الگوی قراردادهای جدید نفتی را بررسی می‌کند و هر نوع قراردادی در حوزه نفت و گاز باید به کمیسیون انرژی ارسال شود تا منتقدین و کارشناسان حوزه نفت و گاز نظرات خود را بیان کنند و هر نوع قراردادی با کارشناسی دقیق منعقد شود.

اختیارات وزارت نفت برای انعقاد قراردادهای جدید چیزی از نقش نظارتی عام مجلس کم نمی کند

وی با تأکید بر اینکه اختیارات وزارت نفت برای انعقاد قراردادهای جدید چیزی از نقش نظارتی عام مجلس کم نمی کند و دستگاه های نظارتی نیز در این زمینه نقش مهمی برعهده دارند، یادآور شد: تمام تلاش کمیسیون انرژی این است که بتواند از فرصت جدید سرمایه‌گذاری‌های انبوه در کشور استفاده کند، تا کمترین هزینه توسط نظام متحمل شود.

نعمتی با بیان اینکه موضوع مهم در قراردادهای جدید ماده 7 از بند «ج» اساسنامه اختیارات وزارت نفت است، ادامه داد: بر اساس این اساسنامه دولت باید اختیار انعقاد قراردادهای جدید را به وزارت نفت دهد که در حال حاضر دولت این اختیار را به وزارت نفت داده است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ممکن است شرکت‌های مختلفی برای انعقاد قراردادهای جدید به وزارت نفت مراجعه کنند، بنابراین حتما باید موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، انتقال تکنولوژی مد نظر قرار بگیرد، همچنین ممکن است برخی شرکت‌ها چاه‌های نفتی را با مخاطراتی روبرو کنند که باید یک پکیج ویژه برای آن در نظر گرفت./

202/201

کد خبر: 667970

وب گردی

وب گردی